Случвало ли ви се е да влезнете в офис на банка, след като сте видели, чули или прочели нейна реклама? Какви фрази срещаме в някои от рекламите обикновено: “С нас е лесно...”, “Улеснена и бърза процедура...”, “Одобрение за 15 минути...”, “Кредит по телефона...”, “Без бюрокрация”...и т.н.
Много хора наистина вярват на тези думи и решават на път за работа да се отбият през близкия клон на банката, където се сблъскват за първи път не с приятния глас от рекламата, а с действителността. Там хората неориентирани се запътват до най-близкия банков служител, който обикновено по стечение на обстоятелствата стои зад гише и обработва документи. Демотивирани от скучната си работа и сутрин безкрайно кисели в повечето случай, именно те са лицата, които виждате първи в банката. Меланхоличният отговор на въпроса ви как можете да получите кредит започва със: “Седнете и изчакайте нали виждате, че работя в момента!”
Позитивната ви нагласа, създадена от иначе свежата реклама на банката, вече започва да се поизпарява, а всъщност бързате за работа, но стоически чакате вездесъщият кредитен инспектор да ви уважи с вниманието си. Разбира се, той също е зает и трябва да почакате 15-ина минути, докато “ви приеме” – няма как, нали искате кредит. По време на срещата се оказва, че не вие задавате въпросите, а той и докато понечите да го попитате нещо, се оказва, че вие всъщност много трудно ще получите кредит. Бързата процедура по отпускането на кредити се оказва в 70% от случаите бърза процедура по получаване на отказ...
Всъщност кредитният инспектор не е виновен, че рекламната агенция на банката, в стремежа си да направи добър продукт и “работеща” реклама, е прекалила със суперлативите. Мотото “Улеснена процедура” се оказва пълна илюзия и всъщност ще трябва да подготвяте документи, изредени в дълъг списък, подаден ви от кредитния инспектор на въпросната банка. Да, няма как и това да се спомене в рекламата, ви казва съчувствено банковият служител, а освен това вие не сте успели да видите и малките буквички, пред които има звездичка в долния край на екрана. Там “съвсем ясно” ви било обяснено, че всъщност “промоцията” била до вчера, когато сте гледали рекламата, а днес вече лихвата и годишният процент на разходите са “малко по-различни”.
В стремежа си да печелят клиенти, някои банки имат свои отдели от банкови служители, които работят извън офисите на банката, презентирайки нейната дейност.
Сред хората често битува заблудата, че тези банкови служители по един или друг начин могат да ви “уредят” да изтеглите кредит. Нищо подобно не се случва и, ако сте получили веднъж отказ от дадена банка, ще получите и когато използвате услугите на въпросните им консултанти, които нямат за цел само и единствено да ви убедят, че тяхната банка предлага най-добри условия, естествено.
Резон в използването на банкови консултанти има само тогава, когато те работят за повече от една или две банки, защото ще ви запознаят с условията на повече от една финансова институция. Сигурен съм, че вече никой не предприема такава стъпка - да изтегли жилищен кредит за 20 или 30 години без да проучил условията на поне 5-6 банки. И комбинацията между (1) добро рекламно послание, (2) учтиви банкови служители, (3) добри условия и наистина улеснена процедура, може да накара хората да останат наистина доволни.
За съжаление тази комбинация се среща твърде рядко и набляга най-сериозно на агресивната рекламна кампания, която “да вкара хората в банките”. Често обаче така както ги вкарва с големите им надежди още по-бързо ги изкарва, когато те се сблъскат с вездесъщите кредитни инспектори.
Ако сте по-находчиви ще разберете, че в една и съща банка, в различни клонове, можете да чуете различни условия по ипотечните кредити. Нека това не ви отчайва, може просто банковия служител да не е прочел условия на банката по новата и промоция. Никога не взимайте важно решение за ипотечен кредит с голям размер, колкото и добри да ви изглеждат условията на някоя банка, преди да сте се запознали с условията в поне още 5 банки.