Умберто Депрето, заместник-генерален секретар на ИРУ с централа в Женева
Кои са трите български фирми, извършили нарушенията, които доведоха до това ИРУ да вземе решение за забрана на българските ТИР карнети?
Трябва да зададете този въпрос на българската агенция Митници, защото това се случва по техен сигнал. Проблемът е, че при процедурата на внос, която е извън рамките на ТИР системата, са извършени измами. Тези измами, както и информацията за неплатени митнически такси, са предадени на нашата система, което е нелогично. Тъй като това все пак бе направено – наше задължение беше да уведомим застрахователите. Ако те бяха казали, ще покрием вероятните щети, това би повишило със стотици хиляди пъти риска, който покриваме.
По тази причина застрахователите казаха че не могат да покрият риска. Стана ясно, както че измамите са извършени при внос, така и част от нарушителите са арестувани. По тази причина митниците би трябвало да се обърнат към тях, а не към ИРУ за нещо, което няма нищо общо с нас.
Все пак ще наложите забрана на българските ТИР карнети след 15 юли?
Ако митническите власти на България преди 15 не ни изпратят писмо, с което да оттеглят искането си, след полунощ на 15 юли България ще бъде извадена от ТИР конвенцията. Това означава, че нищо един български превозвач няма да има правото да използва ТИР системата, и при всяко едно пресичане на границата от този момент нататък, българските превозвачи ще трябва да получават банкови гаранции, което ще излезе много по – скъпо, като е вероятно да достигне до 500 долара на граница, само за да пресекат въпросната граница. Това ще важи както за стоките, които се изнасят от България, така и за тези, които се внасят в страната. Това ще оскъпи транспорта толкова много, че той ще се забави или изобщо ще спре.
Бихте ли ни казали повече за въпросните измами?
От докладите, които видяхме знаем, че представители на митническите власти не само са участвали в измамите, но и след това са били санкционирани и дори арестувани за това, което са извършили. Като цялата тази история съвсем не е нова – тя беше широко огласена.
Вашите очаквания от разговорите с АЕБТРИ?
Единствените, които могат да изтеглят искането за забрана на ТИР карнетите, са българските митници. Всичко, от което имаме нужда, е писмено известие, че тези случаи се изтеглят. След като получи такова писмо, трябва да го предадем на застрахователите и да ги попитаме – доволни ли сте от това, смятате ли че рискът е елиминиран? След това обаче нещата вече не са в ръцете на ИРУ, а в ръцете на международните застрахователи.
Разговорите с АЕБТРИ целят да се установи какво е отношението им към правителството в това отношение, и дали потенциалната криза може да бъде предотвратена. Защото тя би се отразила не сам на България, а на цялата ТИР система. Защото всяка една митница на всяка една граница трябва много внимателно да наблюдава дали пресичащите я ТИР-рове идват от България. Ние разбира се предпочитаме ТИР системата да функционира гладко. Загубите, ако такава забрана има, ще бъдат в 2 посоки – от една страна- икономически – и ще възлизат на милиони или дори милиарди - от търговията която няма ад се осъществи с България. Смятам обаче че най – големият ефект за България ще е негативния политически ефект.
ЕК е наложила критерии за присъединяване към ЕС. Един от проблемите отбелязани от нея, е корупцията, и картинката за България няма да стане по – добра, ако именно заради корупция бъдат забранени ТИР карнетите. Това политическо отражение, разбира се, впоследствие ще има и огромен икономически ефект.
Кога получихте сигнала от българските митници и очаквате ли да изтеглят искането си?
Получихме сигнала преди 6 седмици. Попитайте тях дали ще изтеглят искането си, аз се надявам да го направят. За да бъде избегната голяма криза.