Никъде психоактивното вещество аяуаска не е толкова разпространено, колкото в Бразилия. От поколения местното население го използва за религиозни ритуали, а изследователи виждат в него мощен антидепресант, пише Deutsche Welle.
Иба Хуни Куин ръководи церемония с аяуаска в бразилската джунгла. Около него са насядали шаманът на селото, няколко деца, както и Пауло и Даниел - двама туристи от Сао Паоло. Една част от хората се взират в джунглата, други са седнали около огъня и поклащат главите си, докато Иба произнася напевната си молитва, разказва АРД.
Все повече са почитателите на церемониите с аяуаска
"С аяуаска пречистваме душите си и научаваме какво искаме да постигнем духовно като хора", обяснява вождът със сериозно изражение на лицето.
В превод аяуаска означава "лиана на духовете". Тя расте в селото на племето Хуни Куин, непосредствено до реката. Вождът Иба казва, че напоследък интересът към церемониите с аяуаска расте. Бразилци, но и чужденци пристигат в северозападния щат Акре, за да споделят това духовно преживяване с местните, разказват още от германската обществено-правна медия.
На няколко хиляди километра на запад - в университета Рио Гранди до Норти - неврологът Драулио Араухо изследва психоактивното вещество. С помощта на ядрено-магнитен резонанс той установява, че различни области в мозъка се активират при употребата му - например зрителната, така че по време на интоксикацията се появяват визуални възприятия, подобни на тези по време на интензивно сънуване.
Лекарство против зависимости и депресия?
Анализът показва още, че човек е в състояние да се вгледа в собствените си навици и да ги постави под въпрос. "Разглеждаме аяуаска като възможно лекарство за преодоляване на наркотичната зависимост, в това число интензивната употреба на кокаин, тютюн, алкохол или крек", обяснява Араухо.
Подобни примери се срещат и в Рио де Женейро. Много от посетителите на храма "Санто Дайме", където се използва аяуаска, разказват, че са преборили зависимостите. Емерсън Агула споделя, че преди е бил страстен пушач, пиел е много алкохол и е употребявал кокаин. Откакто е член на "Санто Дайме" обаче е чист: "Семейството ми казва, че сега съм по-добър човек и не съм толкова агресивен."
В "Санто Дайме" опияняващото растение аяуаска е в основата на религиозни церемонии, които смесват католическите вярвания с афробразилски духовни практики в Бразилия. От малки отворчета духовните водачи дават от отварата на вярващите. Всичко това е напълно законно, тъй като през 70-те години на миналия век бразилското правителство легализира аяуаската за религиозни цели. Отварата се състои от халюциногена ДМТ, извлечен от аяуаска, и листа от растение, подобно на кафето.
За Драулио Араухо популярността на аяуаската и религиозните култове, които я използват в своите ритуали и церемонии, не е изненада. Според последните му изследвания тя може да помага при депресия: "Участниците в проучванията споделят, че чувстват подобрение на състоянието си само 24 часа по-късно. Затова разглеждаме аяуаската като възможно алтернативно лечение на психични заболявания като депресия, тревожност и посттравматично разстройство." Араухо обяснява, че активната съставка на аяуаска не предизвиква пристрастяване. А за да се предозира, трябва да се изпият цели 30 литра наведнъж.
Има ли странични ефекти?
Въпреки това се съобщава и за лоши преживявания след употребата на аяуаска. Вождът Иба твърди, че нищо подобно не се е случвало на племето Хуни Куин. Само един страничен ефект притеснява някои туристи, които идват тук - повръщането. Това е нормално, казва Иба, тъй като е част от процеса на "пречистване", при който човек поставя под въпрос собствените си мисли и възприема себе си и чувствата си по различен начин.
Коренното население се възползва от бума на интереса към психоактивното вещество. Учените се надяват на одобрението му като лекарство срещу депресия. А църквата "Санто Дайме" иска да разшири дейността си. В Германия вече има неин клон.
Иба Хуни Куин ръководи церемония с аяуаска в бразилската джунгла. Около него са насядали шаманът на селото, няколко деца, както и Пауло и Даниел - двама туристи от Сао Паоло. Една част от хората се взират в джунглата, други са седнали около огъня и поклащат главите си, докато Иба произнася напевната си молитва, разказва АРД.
Все повече са почитателите на церемониите с аяуаска
"С аяуаска пречистваме душите си и научаваме какво искаме да постигнем духовно като хора", обяснява вождът със сериозно изражение на лицето.
В превод аяуаска означава "лиана на духовете". Тя расте в селото на племето Хуни Куин, непосредствено до реката. Вождът Иба казва, че напоследък интересът към церемониите с аяуаска расте. Бразилци, но и чужденци пристигат в северозападния щат Акре, за да споделят това духовно преживяване с местните, разказват още от германската обществено-правна медия.
На няколко хиляди километра на запад - в университета Рио Гранди до Норти - неврологът Драулио Араухо изследва психоактивното вещество. С помощта на ядрено-магнитен резонанс той установява, че различни области в мозъка се активират при употребата му - например зрителната, така че по време на интоксикацията се появяват визуални възприятия, подобни на тези по време на интензивно сънуване.
Лекарство против зависимости и депресия?
Анализът показва още, че човек е в състояние да се вгледа в собствените си навици и да ги постави под въпрос. "Разглеждаме аяуаска като възможно лекарство за преодоляване на наркотичната зависимост, в това число интензивната употреба на кокаин, тютюн, алкохол или крек", обяснява Араухо.
Подобни примери се срещат и в Рио де Женейро. Много от посетителите на храма "Санто Дайме", където се използва аяуаска, разказват, че са преборили зависимостите. Емерсън Агула споделя, че преди е бил страстен пушач, пиел е много алкохол и е употребявал кокаин. Откакто е член на "Санто Дайме" обаче е чист: "Семейството ми казва, че сега съм по-добър човек и не съм толкова агресивен."
В "Санто Дайме" опияняващото растение аяуаска е в основата на религиозни церемонии, които смесват католическите вярвания с афробразилски духовни практики в Бразилия. От малки отворчета духовните водачи дават от отварата на вярващите. Всичко това е напълно законно, тъй като през 70-те години на миналия век бразилското правителство легализира аяуаската за религиозни цели. Отварата се състои от халюциногена ДМТ, извлечен от аяуаска, и листа от растение, подобно на кафето.
За Драулио Араухо популярността на аяуаската и религиозните култове, които я използват в своите ритуали и церемонии, не е изненада. Според последните му изследвания тя може да помага при депресия: "Участниците в проучванията споделят, че чувстват подобрение на състоянието си само 24 часа по-късно. Затова разглеждаме аяуаската като възможно алтернативно лечение на психични заболявания като депресия, тревожност и посттравматично разстройство." Араухо обяснява, че активната съставка на аяуаска не предизвиква пристрастяване. А за да се предозира, трябва да се изпият цели 30 литра наведнъж.
Има ли странични ефекти?
Въпреки това се съобщава и за лоши преживявания след употребата на аяуаска. Вождът Иба твърди, че нищо подобно не се е случвало на племето Хуни Куин. Само един страничен ефект притеснява някои туристи, които идват тук - повръщането. Това е нормално, казва Иба, тъй като е част от процеса на "пречистване", при който човек поставя под въпрос собствените си мисли и възприема себе си и чувствата си по различен начин.
Коренното население се възползва от бума на интереса към психоактивното вещество. Учените се надяват на одобрението му като лекарство срещу депресия. А църквата "Санто Дайме" иска да разшири дейността си. В Германия вече има неин клон.