Голям ще бъде успехът за българските козметични компании, ако успеят да запазят позициите си на вътрешния пазар след приемането на България в Европейския съюз – смятат мениджъри и собственици на водещи предприятия от бранша.
Що се отнася до външните пазари, от които най-големият е на територията на бившите Съветски републики, от няколко години българските козметични продукти непрекъснато губят позиции.
Руският пазар е основен за бранша, но постепенно се затваря за българските продукти, показват статистическите данни. Далеч са годините, когато пазарният дял на българската парфюмерия и козметика в Русия е бил 70%. Сега износът е едва 1.5% от общия експорт.
През 2005-та година България е изнесла козметични продукти за 53 млн. лв. Салдото между вноса и износа обаче е отрицателно и разликата е близо 22 млн. евро, показват икономическите доклади.
Българските фирми в козметичната индустрия не са готови да посрещнат нито предизвикателствата на европейското законодателство, нито предизвикателствата на европейските пазари. Предприятията, отговарящи на изискванията са под 1% от общия брой на дружествата в сектора, съобщиха неотдавна от браншовата асоциация.
Голяма част от мениджърите нямат нагласата, необходимите знания или финансова възможност да приложат изцяло изискванията на ЕС.
Въвеждането на добрата производствена практика и добрата лабораторна практика означава значителни инвестиции за производителите на козметични продукти.
В средата на 2006-та година налагането на български търговски марки на европейските пазари изглежда само като добро пожелание.
Още чуйте в звуковия файл