Защо премиерът е реферът в диалога между кинаджиите и Рашидов?
Защо премиерът е реферът в диалога между кинаджиите и Рашидов? / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Защо премиерът е реферът в диалога между кинаджиите и Рашидов?
36153
Защо премиерът е реферът в диалога между кинаджиите и Рашидов?
  • Защо премиерът е реферът в диалога между кинаджиите и Рашидов?

На фона на продължаващите протести на кинаджиите зам.-министърът на културата Митко Тодоров се срещна с членовете на Националния съвет за кино. Той присъства на извънредно негово заседание, за да чуе какви са проблемите на гилдията и да обсъди със специалистите възможните варианти за разрешаването им. Доскоро Митко Тодоров отговаряше основно за театралната реформа, но в събота му беше поверен и ресор „кино”. Тогава премиерът уволни другия заместник на Вежди Рашидов Димитър Дерелиев, заради неспособността му да води диалог с кинаджиите.

Техните проблеми министър-председателят Бойко Борисов ще чуе на поредна среща този следобед в Министерски съвет, на която той събира всички страни по казуса. Преди нея заместник-министър Митко Тодоров даде специално интервю за Дарик. В него той признава, че за да се случи нещо добро в българското кино, не са необходими караници по медиите, нито площадни искания, а нормален диалог. „Аз ще отделя време за такива срещи”, обеща заместник-министърът.

Защо се стигна до протести на кинаджиите, защо те излязоха на улицата? На самите тях им е неудобно, че са там. Защо се получи така?


Смятам, че ние сме хора, които би трябвало да сме преодолели т.нар. първосигнална система. Бидейки хора, които трябва да са надскочили тази система, хора, уважавани от обществото, по-образовани, повече чели и четящи, ние би трябвало по-бързо да намерим контакт, който да не е само еднозначен, а да има няколко форми в него.

Имате ли някакви притеснения за ресорите, които ви се натрупаха? Киното ви дойде като гръм от ясно небе.

Да, бях изненадан, но аз съм общо взето човек работохолик и като имам задача би трябвало да работя по нея. Какъв ще бъде резултатът и аз още не мога да кажа. Надявам се много на помощ от гилдията и професионалистите в тази посока.

Има хора на изкуството, които са категорични в това, че вие сте много добър мениджър в театъра. Тези хора не критикуват вашите умения в тази област, но подлагат на съмнения познанията ви в областта на киното и се питат: какво разбирате вие от кино? Та, какво разбира заместник-министър Митко Тодоров от кино?

Първо, заместник-министърът не е длъжен толкова да разбира, макар че, ако говорим откровено аз съм бил продуцент на филм, на филма "Емигранти" и съм видял един цикъл от край до край. Така че аз съм надникнал в кухнята на филмопроизводството. Но едва ли това е най-важното за позицията на заместник-министъра. Той би трябвало да координира, да обединява усилия, да води диалози, да прави инициативи с помощта на гилдията и да ги вкарва там, където трябва – в Министерски съвет, в ръководството на Министерството, в Парламента, за да може да има някакъв реален резултат.

Възможно ли е в един момент вие да се окажете вторият бушон от екипа на министър Вежди Рашидов? Вече видяхме как се уволняват заместник-министри, много бързо става това след срещи с премиера.

Приемайки тази позиция, аз съм напълно на ясно, че цял живот човек не може да бъде заместник-министър. Моята конкретна задача беше да преодолеем някои тесни места в живота и финансирането на сценичните изкуства. Аз мисля, че последните месеци поработихме здраво по този въпрос. Опитваме се да преодолеем прекалената централизация с въвеждане на нов тип финансиране на изкуствата. Опитваме се да повишим правата и отговорностите на мениджмънта в тези институти, защото и аз докато бях директор в Театъра на Армията считах, че представляваме една пощенска разпределителна кутия, която не носи нито отговорност, нито инициативи. Опитваме се още да направим стимул за тези, които успяват. Без тази работа няма да стане. Една твърда заплатичка, макар и малка, превръща творецът в чиновник. Това не е 21-ви век. Това е нещо архаично, останало от други времена.

Отново ви връщам на киното. Кое от исканията на кинаджиите смятате, че е реално да бъде изпълнено?

На този въпрос бих могъл да ви отговоря след днешната среща с премиера. Явно той ще бъде реферът на цялата тази работа.