Усвояваме 2 млрд. евро за пътища
Усвояваме 2 млрд. евро за пътища / netinfo

Интервю с Асен Гагаузов, министър на регионалното развитие и благоустройството

Имате ли кратък отговор на въпроса кога българските пътища ще станат европейски?

Имам един кратък отговор, не знам само дали да го кажа. Когато всичко останало и българите станем европейци, тогава би трябвало и пътищата да станат европейски, но аз мога да кажа, че ще изпреварим с пътищата – те по-бързо ще станат европейски, отколкото ние – европейци. Казвам го с всичките условности на това, че трябва много средства да бъдат инвестирани в пътищата и разбира се това за един период от порядъка на 4 – 5 години, в България както се казва от днес нататък, ще бъде направено, сигурен съм в това.

До момента каква част от българската инфраструктура вече прилича на европейската?

За периода, за който аз съм министър сме увеличили тази част, която прилича на европейската с около 4000 километра. Като имаме предвид, че България има доста голяма пътна мрежа, републиканската е около 20000 километра и още толкова са общинските пътища. Работи се и по общинската пътна мрежа с усилията на всички общини и оттук нататък ще се работи с още по-големи усилия, така че ще имаме по-добри пътища в непродължителен период от време, но нищо не става с магическа пръчка, нищо не може да стане нито за една, нито за две години, така че аз лично считам, че усилията, които в момента правим, са много сериозни, а от следващата година ще са почти два пъти по-големи отколкото сега.

Влизането в Европейския съюз помогна ли за по-бързото строителство и ремонти?

Трябва да признаем, че рехабилитацията на съществуващи пътища, най-вече от първи клас, една огромна част от тях се извърши точно с европейски пари. Това са различни пътища, които бяха направени по проектите, наречени „Транзитни пътища I, II, III и IV”, сега ще стартираме „Транзитни пътища V”, но с друг тип финансиране, но една голяма част от тях станаха или със заем от Европейската инвестиционна банка, или с грант по програма „Фар” или по програма ИСПА, така че една значителна част от добрите пътища, които вече имаме, са финансирани от ЕС. Като страна членка на ЕС оттук нататък България ще усвои над 2 милиарда евро за пътна инфраструктура.

Специално до 2013 г. годишно по колко пари ще получава страната ни за ремонт на пътища?

Това е сумата, която ви казах, около 2 милиарда евро, а колко годишно ще получава, зависи от това колко ще съумее да защити като добри проекти, които трябва да бъдат финансирани по линия на структурните фондове и на Кохезионния фонд. Парите не са разпределят нито като сума по година, нито като километри пътища, а се дават като една възможност, която нашата страна трябва да оползотвори с добри проекти. Мога само да кажа, че още тази година ние ще стартираме Оперативна програма „Регионално развитие”, с проекти за около 270милиона лева, за които вече имаме определена процедура за възлагане. Когато тя изтече след около месец, ще имаме и първите проведени търгове по тези програми.

Фактът, че България е вече член на ЕС означава ли, че се строи и се ремонтира по-качествено?

Да! Категорично мога да го заявя. Пътищата, които се правят, вече се правят по изискванията такива каквито са на българското и на европейското законодателство. Ние в момента извършваме рехабилитация на огромна част – над 2000 километра, които ще бъдат завършени през тази година. Ново строителство на магистрала „Тракия” и магистрала „Марица”, които се строят по всички изисквания на страна членка на ЕС. Мога да кажа, че качеството е значително по-добро, отколкото досега. Може би и поради факта, че вече българските фирми имат много по-добра, модерна техника, която им позволява да правят по-качествени пътища.

Предвиждате ли някакви промени, чисто нормативни, по отношение на качеството на пътната настилка и гаранцията от страна на фирмите?

Не е необходимо законодателни промени. Трябва просто да се спазват договорите, които се сключват с фирмите, да се контролира тяхното изпълнение. Законодателството е достатъчно добро, за да предполага и добро изпълнение на обектите от пътното строителство.