Интервю с министъра на труда и социалната политика Тотю Младенов в „Седмицата" по Дарик.
От КНСБ обявиха вчера, че започват протести с палатков лагер пред парламента от другия четвъртък, когато се очаква в комисиите на парламента да започне обсъждането на промените в пенсионната система, които предлагате. Готви се национален протест на 7 октомври. Ще отложите ли пенсионната реформа заради протестите?
Първо, аз искам да кажа, че трябва да се прави разлика - като се казва синдикати, се казва. .. те имат имена. КНСБ е единият синдикат, другият синдикат е КТ "Подкрепа". На второ място, на мен ми направи много лошо впечатление, миналата седмица по телевизията излезна един лидер на БСП и каза аз призовавам синдикатите към протести. Синдикатите много отдавна не са функция на БСП, те си имат своите структури, те са социални партньори на правителството, както с работодателските организации. Със синдикатите и с работодателите имаме много ангажименти по отношение на пазара на труда, обучението, квалификацията, преквалификацията на работна ръка, усвояването на средствата по оперативната програма "Човешки ресурси". Те имат доста сериозен ангажимент към това, условията на труд, защото на мен ми прави впечатление, че примерно за първите 8 месеца от цялата страна сме получили 10 хиляди сигнала в Инспекцията по труда от граждани за нарушаване на трудовото законодателство, а от синдикатите сме получили само 74. И аз мисля, че ние трябва да се концентрираме върху тези неща, които ще дадат възможност държавата по-бързо да излезе от кризата, от една страна, и, от друга страна, да помогнем на хората в тази криза.
Тоест дотук казахте: КНСБ и КТ "Подкрепа" не са на единна позиция за пенсионната реформа, за да се говори, че синдикатите са против нея, и на следващо място намекнахте, че гледате на КНСБ като на функция на БСП.
Не, това го казват лидерите на БСП, но аз не смятам, че това е така, и КНСБ трябва да излезе от тази ситуация, защото с КНСБ имаме много добър диалог от началото на мандата и имаме да правим много неща. Другата седмица се събираме в Министерството на труда и социалната политика КТ "Подкрепа", КНСБ, работодателските организации. Те са вече напреднали по отношение регламентирането на дистанционната, надомната работа, агенциите за временна заетост, които ще ги гледаме в тристранния съвет и след това ще ги вкараме в трудовото законодателство. Това са много важни неща, защото особено сега в състояние на криза те ще регламентират този вид дейности и хората ще получат една сигурност, ще им се зачита трудовият стаж, когато работят този вид дейност, и това са много важни неща, свързани включително и с пенсионната реформа.
Тоест простият отговор на въпроса с натиск и протести ще бъдете ли накаран да се откажете от предложената пенсионна реформа е не.
Вижте, в цяла Европа се правят протести, в цяла Европа се правят промени в пенсионните системи, защото демографската ситуация е изключително тежка, натискът върху осигурителните системи е изключително тежък, но аз не приемам да се правят протести под политически натиск, това не е правилно и това ще доведе до лоша услуга на синдикатите. Аз мисля, че разумният начин е диалогът, както имахме срещи в парламента със социалната комисия, с депутатите от ГЕРБ от социалната комисия. Ако има някои неща, които трябва да се доуточняват като детайли, това трябва да стане между първо и второ четене, а не сега.
Впрочем само в България и Румъния има възможност за пенсиониране на 58 години, това е при жените.
Не, за трета категория труд за жените възрастта си остава 60 години, за мъжете си остава 63 години. Ранното пенсиониране за работещите първа и втора категория труд също си остава, само че там правим нещата така, че или трябва да се увеличи леко и за тях осигурителният стаж, или възрастта. Защото, вижте, 2000 г. работещите първа и втора категория труд, когато се правеха промените и когато се увеличаваше възрастта за пенсиониране и осигурителният стаж за всички работници в България, за тях не се промениха. И сега не може да правим за цялото население, за всички граждани, за всички работници и служители промени в пенсионната система по отношение на осигурителния стаж, а за някои да не правим, не е честно спрямо другите хора.
Тоест все пак къде са възможни компромиси? Първо, за общото решение най-масовата, трета категория труд до 2013 г. мъжете да се пенсионират след 40 години стаж и навършени 63 години, а жените 60 години с 37 години стаж, от това нямате никакво намерение да отстъпите.
Това няма да има никакви компромиси, защото, вижте, аз разговарям непрекъснато с работници и служители в цялата страна, особено работещите трета категория труд, масовата категория труд. Хората, които са работили с трудови договори, хората, които честно са си плащали данъците и осигуровките, както те и техните работодатели, те няма да имат проблеми с новия режим. Проблеми ще имат хората, които са работили известен период от времето в сивата икономика, без трудови договори, без осигуровки и без данъци. И аз не смятам, че синдикатите и по-точно КНСБ трябва да защитават тази позиция, защото в крайна сметка ние с тях се борим много от отдавна със сивата икономика и те трябва да застанат на принципна позиция по този въпрос.
А вие ще останете ли на принципната позиция, за която говорите, например към певците, които по времето на комунизма са се възползвали например от възможността да не се осигуряват, а сега казват, когато наближават пенсионна възраст, искаме достойни пенсии, защото сме дали много на това общество?
Вижте, всички български граждани са достойни, всеки един труд е достоен и не трябва да се прави разлика между певци, артисти, миньори, металурзи, химици, административни служители, защото в крайна сметка пенсионната система не трябва да прави компромиси. Принципът там е според твоя принос в осигурителната система ти ще получиш такъв размер на пенсията. Що се отнася до заслужилите българи, по критерии. .. вече министърът на културата разработва специален закон, в който да се дават т. нар. възнаграждения за заслуги към нацията. . .
Това не е пенсия.
Това не е пенсия, това няма нищо общо с държавното обществено осигуряване. А що се отнася до. . .
Те ще се дават от държавния бюджет.
Те ще се дават от държавния бюджет, от пенсиите не. Пенсиите са еднакви са всички българи. Според приноса в осигурителната система той ще получи такава пенсия.
Впрочем готови ли сте с Вежди Рашидов с начина, по който ще стане, нали премиерът ви беше дал кратък срок за това.
Там правим два законопроекта. Вежди си прави свой законопроект - това, което казах за хората, които трябва да получат по заслуги допълнителни възнаграждения от държавния бюджет, а другото, което ние правим, е да улесним гражданите, които по една или друга причина имат пропуски в осигурителния стаж и в трудовия стаж, променяме указа за доказване на трудовия стаж по съдебен път, вкарваме и доказване на осигурителен стаж и по едни по-бързи процедури по съдебен ред да може да се доказва този период, в който хората не могат да докажат, че са имали трудов или осигурителен стаж. По този начин ще помогнем на хората, но принципът ще бъде еднакъв за всички български граждани.
Не само за певците.
Разбира се.
Възможен ли е компромис с работещите при първа и втора категория труд. Там предвиждате плавно увеличение от началото на следващата година с две години на възрастта - от 47 на 49 г. за първа категория за жените, от 52 на 54 г. за мъжете. При жените втора категория труд възрастта се вдига от 52 на 54 г., а за мъжете от 57 на 59 г. Ще има ли дебат със синдикатите за това.
Аз имам непрекъснат дебат през последните три седмици с федерациите на миньорите на КНСБ и на КТ "Подкрепа". С федеративния съвет на КТ "Подкрепа" и на миньорска федерация имахме един близо 4-часов разговор преди две седмици по тези въпроси. Ще ви кажа, общо взето, как вървяха нещата. Те казаха така: недейте да вдигате възрастта за първа и втора категория труд, а вдигнете осигурителния стаж. Ние сме готови на този вариант, ще го обмислим с депутатите в социалната комисия и с депутатите от Политическа партия ГЕРБ, защото принципът ще важи както за трета категория, така и за първа и втора категория. Какъв е мотивът? Мотивът е следният: един миньор, който започва своята трудова дейност в една мина на 20 години примерно, той ще се изравни по условия за пенсиониране с човек, който е постъпил по-късно на работа в мината. И те казват така: недейте да пипате този миньор, който е работил от 20-годишен в мината, не му удължавайте възрастта, а удължете стажа на тези, които са започнали да работят по-късно. Аз мисля, че това е по-социално справедливо, и сме готови да обмислим този вариант, и мисля, че има варианти. Въпросът е с преговори да се решават тези въпроси, а не с ултиматуми, палатки. Вижте, живеем в 21 век, аз също съм бил синдикалист, отминаха тези времена. Не може с такива начини да се извиват ръцете. Защото, вижте, каква е алтернативата на пенсионната реформа? Няма алтернатива. Ако не го направим това сега, даже много хора ни обвиняват, че прилагаме един много мек вариант.
Впрочем критиките отдясно например, на десни икономисти са, че на фона на например 14 държави в Европа от общо 27, където се пенсионират на 65 години, а в Дания мъжете даже на. . . да, и за някои жени важи това, на 67 г., България е с най-ниска пенсионна възраст и че трябва да се действа доста по-радикално от това, което правите вие.
Така е, и ние затова приехме варианта с осигурителния стаж, а не с възрастта за пенсиониране. Искам да кажа, че в крайна сметка това, което сме заложили с промените - по-голяма заетост през следващата година, това е много важно, малко по-високи доходи през следващата година и осигурителният стаж ще доведат до. .. примерно 2011 г. дефицитът в осигурителната система ще бъде около 1 милиард и 700 милиона. В момента е над 2 милиарда. Две хиляди и дванадесета година дефицитът ще стигне 1 милиард и 400 милиона, а 2013 година - 1 милиард и 200 милиона. Тоест виждате - ние трябва да вървим посока по-голяма заетост, по-високи доходи, по-малък брой работещи в сивата икономика и с леко покачване на осигурителния стаж, плавно, така както сме го предвидили, без да пипаме възрастта, аз мисля, че това е пакетът от мерки, който ще стабилизира пенсионната система и ще даде възможност. . .и ще даде възможност на сегашните пенсионери и на бъдещите пенсионери след време да получават един по-приличен доход от пенсия.
Ще отстъпите ли от предложените промени за полицаи, военни, следователи, служители на ДАНС. Там предлагате стажът да се вдига поетапно с по една година от 2011 година до 2013 г. Така в края на този период те ще се пенсионират след 28 години стаж, от които 18,5 трябва да са били в съответната система.
Категорично никаква отстъпка. Ние сме водили разговори с Министерство на отбраната, с Министерство на вътрешните работи. Просто както за всички български граждани ще важи пенсионната система, така и за тях.
При учителите. Там предлагате също поетапно вдигане на стажа обаче, с три години. През 2013 г. учителите ще излизат в пенсия на 60 г., след 33 години стаж, учителките на 57 г. след 28 години стаж и поемате ангажимент възрастта за пенсиониране да не се пипа до края на 2020 г.
Да, с учителите, те са привилегировани от гледна точка, че имат специален учителски пенсионен фонд към Националния осигурителен институт. Те имат привилегии, които ползват, ще продължават да ги ползват, така че с тях няма да имаме проблеми.
Но и тук няма да направите компромис с увеличението на стажа.
Не, защото в същото време, трябва да ви кажа голяма част от учителите искат да работят по-дълго.
Тоест единственият компромис, на който сте склонен, е да се обсъди в парламента идеята на. . . по-скоро идваща от "Подкрепа", за замяна на увеличението на пенсионната възраст за първа и втора категория труд с увеличение на стажа.
Точно така, и аз мисля, че това може да бъде направено много добре, за да може, от една страна, да не бъде ощетен бюджетът на Държавното обществено осигуряване и, от друга страна, да бъде по-справедлив режимът за работещите първа и втора категория труд.
Ще увеличите ли осигурителната вноска? КНСБ смятат, че това е алтернатива, от "Подкрепа" като че ли говорят за допълнение към пенсионната реформа.
Вижте, въпросът не е еднозначен, така както не е еднозначен въпросът и с минималната работна заплата. Ще се опитам да обясня защо. Когато непрекъснато се намаляваше осигурителната вноска през годините, включително и миналата година с 2 процентни пункта, идеята беше да останат повече пари в хората и в бизнеса, за да могат да се запазят работни места. Идеята също така беше на база намаляването на осигурителната вноска да се увеличат приходите в осигурителната система. Това за съжаление не се получи. Именно от тази гледна точка аз смятам, че всяко едно увеличаване на осигурителната вноска ще задълбочи работещите в сивата икономика. Кое е е по-правилното решение според нас? Да се върви към леко увеличаване на минималната работна заплата, да не се пипат данъци и осигуровки и да се върви към леко покачване на минималните осигурителни прагове. Следващата седмица работодателите и синдикатите по браншове и по професии в Министерството на труда и социалната политика започват преговорите по отношение на минималните осигурителни прагове. Аз мисля, че това е правилното решение, защото само по-голяма заетост през следващата година, по-голяма събираемост в осигурителната система, малко по-високи доходи ще дадат възможност на системата да има по-добра събираемост и повече приходи.
Тоест вие продължавате да държите на увеличение на минималната работна заплата от следващата година от 240 на 270 лв., това представлява малко над 12 процента.
Точна така, защото, вижте, минималната работна заплата има широк обхват и аз мисля, че това, което предложихме, е в Съвета по развитие към Министерския съвет и в самия Министерски съвет да обсъдят много внимателно колегите заедно нашите предложения, предложенията на Министерството на финансите. Искам да кажа, че няма разнобой между Министерството на труда и Министерството на финансите.
Ама, Симеон Дянков даже снощи в "Панорама" пак каза, че е категорично против увеличението на минималната работна заплата.
Не, той не е казал така. Нека да казваме точно кой какво е казал. Той каза, че въпросът е отворен и чака ние да го убедим това защо е правилно да бъде. И ние точно това правим в момента, и в крайна сметка решението ще се вземе от Министерски, съвет, и то ще бъде най-правилно.
Впрочем един от силните ви аргументи е, че ако остане 240 лв,. след съответните приспадания на данъци и на осигуровки всъщност човек на минимална работна заплата получава по-малко от прага на бедността в България.
Това е едното. Второто, България е ратифицирала Конвенция 26 на Международната организация по труда още през 1933 г. по отношение на минималните заплащания на работниците и на служителите. Тя третира тези работници и служители, които не попадат в обхвата на колективното трудово договаряне в предприятията и по браншове, и по отрасли, и именно от тази гледна точка и на базата на целта, която си е поставила Република България 2020 г. в европейската стратегия да има с 20 процента по-малко бедни хора в България, които са под прага на бедността, аз смятам, че тази политика с леко покачване на минималната работна заплата е правилна. Освен това ще отпаднат много хора от социалното подпомагане, ако се увеличи минималната работна заплата, и по този начин ще се облекчи бюджетът на Министерството на труда и социалната политика допълнително от това.
Но ще натоварят други бюджети, ако са верни оценките на Института за пазарна икономика. . .
Двадесет и пет милиона.
. . . че трябват 25 млн. лв., защото 23 процента от тия, дето получават минимална работна заплата, работят всъщност в държавния сектор.
Двадесет и пет милиона допълнително разходи за държавния бюджет, 21,5 милиона допълнителни приходи в Държавното обществено осигуряване и в Националната здравноосигурителна каса. Не виждам фискален проблем. Но проблемът с минималната работна заплата има и икономически, освен фискален и икономически, има и социален ефект. И аз искам да кажа и още нещо за минималната работна заплата. Ако си спомняте, г-н Вълчев, 2002 г., мисля, че г-жа Шулева беше министър на труда, тогава се увеличи рязко, еднократно, с близо 70 процента минималната работна заплата. И тогава бизнесът казваше - ще фалираме, ще отидем в сивата икономика. Нищо такова не се случи, така че има много ефекти от минималната работна заплата. Не е едностранен процесът и аз мисля, че при едно задълбочено вникване на проблема Министерският съвет ще вземе най-правилното решение.
Впрочем една група от хора, която получава именно минимални работни заплати, са ромите. Актуалната тема от лятото беше с. . . интересно вие какъв термин ще употребите за това, което прави Франция с ромите от Румъния и от България? Бихте ли го нарекъл експулсиране?
Вижте, всяка една страна членка на Европейския съюз има своите закони и всеки, който пребивава на тази територия трябва да ги спазва тези закони. Аз не искам да се впускам нашироко по този проблем. Ние си имаме вътрешни проблеми с ромите и направихме някои реорганизации и смятам, че с помощта на всички институции, които са в Министерския съвет, от които зависи този проблем, в най-скоро време ще предложим кардинални решавания на проблемите на ромите. Ние между другото започнахме в Министерство на труда, искам да ви кажа, че вече стартира проектът "Социално включване" за дечица от 0 до 7 години. Целта е да приобщаваме ромите от малки да ходят на детски ясли, да ходят на детски градини, да ходят на училище, да ги приобщаваме към останалите в обществото. Това е правилният път - да ги откъснем още от малки от тяхната среда. Това е изключително важно, за да може да има добри политики и в другите сфери по-натам.
Интересно, г-н Младенов, защо управляващите избрахте в България този по-мек тон спрямо това, което прави Франция, за разлика например от румънските ви колеги? Защото именно от страни като Франция идваха през годините най-жестоки критики и направо обиди към България за отношението към ромите? Защо България не реагира по-остро? От страх заради Шенген ли?
Вижте, този въпрос се следи много сериозно и от Министерство на външните работи, Министерство на вътрешните работи, Министерство на труда, Министерство на регионалното развитие, здравеопазването, всички тези институции, които имат отношение към политиката по ромите в България. Така че аз смятам, че ние трябва да си свършим нашата работа тук, в страната, а що се отнася до това кой как си върши работата в другите страни от ЕС, аз смятам, че принципът е този - стига да не се нарушава съответното законодателство в дадена европейска страна, свободното движение на хора, всеки човек може да отиде да работи и да живее в Европа където си поиска.
Ще се увеличи ли безработицата в България след края на лятото? Тя в момента е под 10 процента, нали?
Вижте, има един много интересен момент, който искам да споделя с вас. Безработицата в България рязко започна да се покачва от декември месец 2008 г. и този процес продължи до февруари месец тази година. Стигна до 10, 26 процента. Шести пореден месец, към 31 август, безработицата е паднала с 1 процент и 12 пункта.
Някои ще кажат, защото лятото има сезонна заетост.
Това са близо 40 000 безработни за 6 месеца по-малко в бюрата по труда. Не е само сезонната заетост причината, защото миналата година пак през същия период, когато имаше сезонна заетост, безработицата не се намаляваше, а се покачваше. Така че има една тенденция, която аз смятам, че тя ще продължи, естествено през следващите месеци октомври, ноември и декември може да има леко покачване на нивото на безработица, но по всички данни, които имаме от Агенцията по заетостта, от бюрата по труда в цялата страна, аз смятам, че няма да надхвърли 10 процента в края на годината. И това се дължи най-вече на усилията на Министерството на труда и социалната политика и на правителството в областта на националния план по заетостта и най-вече използване на средствата по оперативната програма "Човешки ресурси". Вижте, ние там сме договорили вече проекти за над 1 милиард лева. И в момента те се изпълняват.
Проекти за създаване на заетост за работни места?
. . . има сключени договори и те в момента се изпълняват. Искам само да кажа, че в момента сме усвоили 160 милиона лева. Когато преди 1 година поехме властта, бяха усвоени 30 милиона лева. И темповете за усвояването на тези средства ще продължат тази и през следващата година. За догодина сме предвидили да се усвоят реално над 400 милиона лева. Това са програми за заетост на работещи, на безработни, за обучение, за квалификация. Ето тук трябва да съсредоточим своите усилия със синдикатите и с работодателите, защото, когато един човек е добре обучен, добре квалифициран, неговите шансове той да се реализира на пазара на труда и да получава по-високи доходи стават много по-голям. Ще спомена само за три програми, които предстоят от 1 октомври тази година.
Това са програми, на които разчитате евентуално да компенсирате естествения ръст на безработица от отпадане на хора от работа заради края на лятото.
Точно така. Девет хиляди лични асистенти допълнително ще бъдат назначени за хората с увреждания. Тринадесет хиляди и петстотин младежи до 29-годишна възраст, които излизат от студентската скамейка или от системата на средното образование, които никога не са попадали на пазара на труда, чрез наставничество в разстояние на 6 месеца те ще имат възможност да работят в предприятията, ще имат специален наставник и това е изключително важно за тях, защото, попадайки за първи път на пазара на труда, те по този начин ще придобият и по-голям опит.
На тях ще им се плаща пак по същата програма.
На тях ще им се плаща по тези програми и отделно на наставника в предприятието също ще се плаща определена сума. . .
Допълнително.
.. . допълнително. Това е много атрактивна програма.
Тоест 9000 плюс 13 000 - 21 000 работни места тази есен допълнително?
Точно така, това е минимумът. Да не говорим, че по програмата "Аз мога" за допълнителна квалификация на работещи ние удвоихме средствата, още 30 000 човека ще имат възможност да се възползват от тази програма. Тя е много харесвана в цялата страна и ефектът от нея е много голям.
Следващият ни събеседник е министърът на регионалното развитие и благоустройството, и предвид земетресенията тази седмица ще го питам дали България е готова, например строежите ни да понесат по-силни земетресения. Вас страх ли ви е от земетресение?
Всеки нормален човек го е страх и аз се надявам да няма повече такива земетресения, за да няма проблеми за хората. Само едно нещо, ако ми позволите накрая, преди да завършването.
Да.
Знаете, че от 2,5 месеца по моя заповед от Главна инспекция по труда правят проверки в цялата страна по наличие на трудови договори и спазване на трудовото законодателство. Вече над 1600 случая са установени на хора без трудови договори, в цялата страна. От вчера и днес има повече от 85 инспектори от цялата страна, които масово проверяват в София.
Тоест към 21 000 нови работни места трябва да прибавим още около 2000, които си ги е имало работни места, само че не са се водили на хартия?
Това е минимумът. Но само за вчера да кажа, за акциите в София. Те днес ще имат пресконференция, Главна инспекция по труда. Проверени над 350 предприятия, само за вчера в София, 108 човека без трудови договори и, забележете, 10 процента от тези 108 човека са си признали писмено, че получават по-високи доходи на ръка от минималната заплата, която е по трудов договор. Десет процента са си признали. А колко не са си признали не е ясно. И аз затова смятам, че увеличаването на минималната работна заплата от 240 на 270 лв. ще накара повече приходи в осигурителната система и по-малко сива икономика. Това е много важно.