Данъчни облекчения за семействата с деца предлагат от асоциация "Родители" като алтернатива на замразените детски надбавки и обезщетение за отглеждане на малко дете. Ако семейство с едно дете има месечен доход, който не надвишава 350 лева на член от семейството, то този доход да не се облага с данък общ доход. Така в семейството ще остават 105 лева, които са в пъти повече от сегашните детски надбавки, обясни в интервю за Дарик Цвета Брестничка. Според нея е нужна промяна и в механизма на отпускане на еднократните помощи при раждане, която да изравни сумите за второ, трето и всяко следващо дете. Данните на Агенцията за социално подпомагане показват, че в годините от 2008-ма до днес намалява броят на майките, които се възползват от тази помощ, което според Брестничка се дължи на изискването за подаване на специална молба. Ето какво още каза Цвета Брестничка пред Дарик:
Как гледате на замразяването на обезщетението за отглеждане на малко дете на 240 лв. вече четвърта година?
Това е мярка, която би могла да подтикне майките по-рано да се връщат на работа, но няма как да се случи при ограничения достъп до места в заведенията за отглеждане на малки деца. В големите градове, където са концентрирани младите семейства с деца, има огромен проблем с достъпа до детски ясли и градини, така че майката, дори да иска да се върне на работа, няма как да го направи, защото няма къде да остави детето си. Да си наеме детегледачка или да даде детето в частна ясла, не е добър вариант, защото на практика целият й доход трябва да отива за покриване на тази услуга. Така че ограничаването на периода на майчинството може да стане само ако има изградена система от достъпни услуги за гледане на деца, иначе семействата са поставени в безизходица.
Каква трябва да бъде логиката на нарастване на това обезщетение? Чуха се предложения то да бъде обвързано с размера на минималната заплата.
Има логика в такова обвързване, но според нас по-добрият вариант е развиването на система от услуги, като не е задължително това непременно да са държавни или общински услуги. Това могат да бъдат примерно родителски кооперативи, които да получават подкрепа от страна на държавата, така че родителите хем да могат да се връщат на работа, хем да оставят децата си в една по-спокойна обстановка и самите те да са по-спокойни. Такива алтернативни форми трябва да се насърчават, ако наистина искаме майките да участват в живота извън семейството, не единствено като ги санкционираме по този начин - със замразяване на майчинството.
Споменахте, че това обезщетение е ограничено за четвърто и всяко следващо дете.
Да, това е проблем, който от години стои и не се обсъжда. В момента Асоциация „Родители" е подала жалба до Комисията за защита от дискриминация по този въпрос, защото четвъртото дете също толкова има грижа от страна на майка си и от финансово обезпечение на тази грижа и няма никаква логика майка на четвърто дете да бъде лишавана от майчинство, след като детето навърши година и половина.
Детските надбавки също са замразени. Каква е вашата позиция за това дали да отпадне подоходният критерий и те да се получават от всички майки или да продължаваме да гледаме на тях като една малка социална помощ?
Те в момента са социална помощ и това е големият проблем - че държавата се опитва да стимулира раждаемостта единствено чрез механизма на социалните помощи. За нас правилният подход е въвеждане на семейно подоходно облагане, така че хората, които работят, плащат данъци, внасят осигуровки, да ползват данъчни облекчения, когато в семейството има едно, две, три и повече деца. Тоест доходът на родителите да се дели на броя на членовете на семейството и ако не надвишава тази граница от 350 лв. да не се облага с данък общ доход. Ако надвишава тази граница - 350 лв. на член от семейството - да се облага само частта, която надвишава тази сума. По този начин в семейството ще остава много по-голяма сума, отколкото в момента са детските надбавки. Това няма да бъде социална помощ, това ще бъдат пари, които родителите така или иначе са изкарали. Те ще бъдат стимулирани да работят повече, за да изкарват повече и съответно да имат по-добър стандарт в семейството, а това пък от своя страна изобщо стимулира икономиката, когато хората имат желание да работят повече.
В момента системата с детските надбавки, която е система на социални помощи насърчава раждаемостта сред хората, които имат ниски доходи или нямат никакви доходи. И санкционира хората, които се справят по-добре с живота. Освен това насажда едно усещане за несправедливост - хората, които имат сравнително добри доходи, без да говорим, че са си осигурили някакъв много висок стандарт, но все пак хора, които работят и се грижат за децата си, се чувстват ощетени от страна на държавата. Има едно усещане за несправедливост, за подценяване на техните усилия и усещането, че тяхната грижа като родители не получава съответното признание.
Със сигурност винаги ще има семейства, които са в много тежко положение и за тях трябва да има социални помощи. Става дума за това да се въведат данъчни облекчения за семействата с деца и това би било добър стимул за всички тези семейства и би бил добър стимул за хората в репродуктивна възраст да раждат повече от едно дете, което всъщност е големият проблем на България. На практика ние сме в абсолютна демографска катастрофа. Само след 20 години ще се окаже, че няма кой да ражда следващото поколение деца.
Имате ли някаква статистика колко са семействата в България, които имат повече от две деца?
Според данните от НСИ, това са около пет на сто от семействата с деца. Ако погледнем статистически, това като брой семейства са малко, но пък в тези 5 процента семейства се отглеждат 13 процента от децата на България. Тоест подкрепата за семействата с три и повече деца означава подкрепа за голяма част от децата. И ние в асоциация „Родители" многократно сме обсъждали в рамките на нашия клуб „Пълна къща" какви мерки биха насърчили хората да имат повече деца. Действително семейното подоходно облагане е едно от нещата, които много биха помогнали в тази посока.
Трябва ли да има промяна в размера на еднократните помощи, които държавата отпуска и които също остават замразени и през следващата година?
Според нас трябва да се преразгледа този механизъм, защото в момента за първо дете има еднократна помощ при раждане от 250 лв., за второ дете - 600 лв., а за трето и следващо дете - 200 лв., което на практика е санкциониране на семействата, които са решили да имат повече от две деца, като мотивите винаги са били да не се злоупотребява с тази помощ. Но по тази логика не е ясно как установяваме, че хората, които раждат второ дете, не злоупотребяват, а хората, които раждат трето дете, злоупотребяват. Няма никакъв смисъл в този довод. Всъщност ако има хора, които злоупотребяват наистина, би трябвало те да бъдат наказвани лично, а не да са санкционира цялата група многодетни по принцип, изхождайки от презумцията, че те раждат трето или следващо дете с цел да ограбят държавата.