Според две наредби на транспортното министерство изпитите за категория „А” за правоуправление на мотоциклет, курсистите трябва да се обучават в полигон и градско, а според Закона за движение по пътищата е забранено да се отстъпва МПС на неправоспособен шофьор.
Разминаването в наредбите на транспортното министерство и Закона за движение по пътищата коментира Красимир Георгиев, председател на Управителния съвет на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България. Той каза, че учебните центрове в страната отказват да обучават желаещи да управляват мотоциклет с категория за правоуправление „А”.
Ето какво още каза Красимир Георгиев в предаването "Дарик кафе":
Правилно ли е противоречието в двата документа?
Не бих казал, че съвсем правилно формулирахте проблема. За съжаление за пореден път ние ставаме потърпевши на една практика на нашата администрация – винаги да впрягат каруцата пред коня. Това е много лесно за тях, тъй като с това тяхната роля се изчерпва и оттук нататък ние да отговаряме защо обучението не е качествено и защо изпитите са опорочени. Аз смятам, че се превърна в практика част от автомобилната администрация да приема едни нормативни уредби, които за съжаление са в пълно противоречие със Закона за движение по пътищата. В ролята на качествена и правова държава ние игнорираме закона, което е парадокс, защото чл. 177 от Закона за движение по пътищата казва, че водач, собственик или длъжностно лице, което предостави на неправоспособен управление на МПС, се наказва с глоба от 100 до 300 лв. Това не е най-страшното. Страшното е, че при един транспортен инцидент, особено ако е с много тежко последствия, цялата отговорност ще падне върху инструктора или върху председателя на изпитната комисия, ако стане по време на изпита. Тоест, ако вие обучавате един начинаещ шофьор да управлява мотоциклет според наредба 37 на транспортното министерство, първият му час без въобще той да се е качвал на автомобил или мотоциклет в градски условия, вие можете да бъдете глобен? Аз мога да бъда глобен, но гражданите могат да си представят, особено тези, които са правоспособни, същия случай в следния вид: когато те са карали шофьорския курс. Първият час, в който те излизат в градско управление все едно инструктора да им предостави автомобила и да им каже „карайте, аз ще карам по вас в друг автомобил”. Разбирате за какво става въпрос. И това не е толкова страшно, ние сме свикнали да рискуваме. Ако Министерството на транспорта в лицето на Изпълнителна агенция по автомобилна администрация беше тръгнало доста по-рано към този вариант, можеше да се направи необходимата подготовка в законодателно отношение. Браншът предложи в предстоящите промени в Закона за движение по пътищата да бъде коригиран законът в тази си част и да се проведе разяснителна компания в медиите по отношение на това специфично обучение на пътя, за да може да се създаде нормална обстановка на пътя, в която да бъдат изключени рисковете. Доколкото разбирам аз няма нищо общо с практиката – наредбата на транспортното министерство и Законът за движение по пътищата? Двете са като кучето и котката. Разбирате, че законът забранява, а наредбата пък задължава да се прави това, което законът забранява. Излиза, че един поднормативен документ е с по-голяма сила от един закон. Това влиза в общото противоречие със законодателството. Нашите юристи ни обясниха как стои ситуацията. Това е парадокс не само в една правова държава. Това е парадокс и в една държава, в която правото не е чак толкова на първо място. Как в момента става обучението за категория „А”, за да направим сравнение? В момента обучението за категория „А” се състои от упражнение на полигон, в който полигон са включени девет елемента. Тези елементи максимално се доближават до ситуациите в реалните пътни условия. Водачите добиват необходимите технически умения, които е необходимо да се притежават от водача на мотоциклета. Те имат познания за Законът за движение по пътищата и когато те се научат да управляват безпроблемно мотоциклета, да осъществяват съответните маневри, познавайки този те стават нормални участници в движението. Какво предвиждате да направите сега, след като вече го има този казус? Аз ще кажа как стои този казус на територията на цялата страна. В момента учебните центрове отказват да провеждат такива курсове за „А” категория. Доколкото знам от настроенията на колегите, които са председатели на изпитни комисии, ако пък все пак някой учебен център внесе документи за изпит за категория „А”, то никой не иска да провежда този изпит. Тоест в момента е блокирано обучението за изкарване на книжка за мотоциклет? Абсолютно. В момента българските граждани са лишени от правото си да добиват правоспособност за категория „А” и ще ви кажа какви резултатите ще последват. Те ще бъдат следните: ще си кара мотоциклет, без да бъде правоспособен. За съжаление това е, което ще се случва в момента. Грешката е в лошата практика на автомобилната администрация. В последната една година, а може би и две, те правят следното: днес се публикува наредбата и тя важи от вчера, без да се интересуват, че е необходимо технологично време за подготовка от страна на учебните центрове, на регионалните дирекции на автомобилната администрация. В момента парадоксът е, че дори да внесем документите за изпит за категория „А”, изпитът не може да се проведе. Вие, сигнализирахте ли на транспортната администрация, говорихте ли с тях по този проблем? На последната работна среща преди влизането в сила на тази наредба ние видяхме, че това е европейска директива, която е задължителна. Видяхме едни видеоклипове, едни филмчета от страни, в които се провежда такъв изпит. На всичките тези филмчета ние видяхме една нормална пътна обстановка. Говоря за страни като Полша, Чехия, Франция и т.н. На фона на тази нормална пътна обстановка се провеждаше едно нормално обучение. Нашите умни глави решиха, че може да се въведе същото обучение в България, като липсва основният фактор – нормалната пътна обстановка. Разбирате, че такова обучение ще бъде опорочено. Това звучи като директно преписано от европейския опит и законодателство, без да е предвидено, че в нашия закон е забранено такъв вид обучение. Още от пролетта ние сигнализирахме на автомобилната администрация, че предстои влизането в сила на тази директива. Загубиха се месеци, в които можеше да се свърши много работа. Когато дойде 30 септември, срокът за изпълнение на европейската директива, нашите решиха, че трябва много спешно да се публикуват тези изменения в наредбите, за да може да се рапортува в ЕС, че сме спазили сроковете. Как ще се случва реалното обучение на изпитите, това не се рапортува на Съюза. Г-н Георгиев, може би на време с вас коментираме този казус, защото в Министерски съвет влязоха промените в Закона за движение по пътищата? Ние имахме твърдото обещание от последната работна среща, че съответно Закона за движение по пътищата в предстоящата промяна ще бъде променен в този аспект. Ние предлагахме да се промени този чл.177, където да се казва, че е забранено предоставянето на неправоспособно лице на МПС, освен в случаите на подготовка на изпитите за категория „А”. Искахме друга промяна да влезе в сила, че между мотоциклета и съпровождащия го автомобил останалите водачи да нямат право да се включват. Беше ни обещано от страна на автомобилната администрация, но когато се появи пакетът от проекто-промени на закона тези неща отсъстваха. Да се надяваме, че законодателят ще ни чуе, пък и вие ще алармирате допълнително. Аз мисля, че не е късно да се пусне такава поправка. Трябва да ви кажа, че за нас в по-голямата си част не е проблем да откажем обучението на тази категория, но има колеги, които наистина обучават само в нея и те ще останат без работа. Никой не иска да рискува неоправдано. Аз смятам, че министър Мутафчиев винаги е бил диалогичен, винаги отворен към проблемите на бранша и ще се намеси и този казус ще се реши. Да се надяваме в положителен аспект. Според данните на Красимир Георгиев хората, които са заети в Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България, в момента е спряно провеждането на обучение и изпити за категория „А”, защото има зловещо разминаване между наредбата за обучение за изпитите за категория „А” и Закона за движение по пътищата.