Проф. Матеев за експеримента, разкриващ възникването на Вселенатa
Проф. Матеев за експеримента, разкриващ възникването на Вселенатa / netinfo
Започна безпрецедентен по своите мащаби научен експеримент, който трябва да разкрие как е възникнала Вселената веднага след Големия взрив. Експериментът се провежда в Европейската организация за ядрени изследвания (ЦЕРН), създадена през 1954 година и се намира под земята на границата между Швейцария и Франция. Всичко се случва в така наречения голям Адронов ускорител – тунел с диаметър 3 места и обиколка 27 километра, който струва над 3 млрд. швейцарски франка и е плод на 20-годишни усилия на учените. Ускорителят ще заработи с максималните си параметри след година, а след това ще е нужно още време, за да се анализира огромният обем от информация.

Проф. Матей Матеев от СУ „Климент Охридски” бе включен чрез пряка телефонна връзка от Женева в предаването „Денят” на Дарик, за да разкаже повече за експеримента. За пръв път ПРОФ. Матеев стъпва в ЦЕРН като студент през 1963 година.

Ето част от казаното от проф. Матей Матеев за големия експеримент:

Трябва ли да се страхуваме от последиците, които могат да възникнат по време на осъществяването на този експеримент?

Това са наивни спекулации на границата на научната фантастика, защото фактически подобни експерименти над Земята или над земната повърхност се осъществяват от нейното съществуване, тоест в течение на милиарди години, макари много бавно. Но ако ги сумирате всички, това са десетки, стотици ускорители от типа на LHC – това са космическите лъчи със свръх висока енергия, които се удрят в земната атмосфера и предизвикват такива стълкновения с енергии, много по-големи, отколкото на LHC. Ако имаше някаква опасност, отдавна щяхме да сме изчезнали вследствие на космическото лъчение от лицето на земята. Бяха направени много сериозни усилия да се разбере дали съществува някакъв риск и изводът на учените е, че няма никакъв риск.

При разговор с Георги Султанов от Института за ядрени изследвания към БАН разбрах, че се очаква минимум две нови пространствени измерения да бъдат открити. Ако има две, защо не ги виждаме и какво има там?

Това, което ние знаем и виждаме са четирите измерения – трите на пространството и едно времево. Много от съвременните теории са построени върху хипотезата, че пространството има повече от едно измерение, най-малко шест. Не ги виждаме защото те са затворени.

Откриването на тези две измерения как може да промени представата и възприятието ни за околната среда?

Ние разбираме, че живеем в една по-сложно пространство-време, отколкото се вижда на пръв поглед, защото чувстваме като хора само тримерно пространство, другите не ги чувстваме. А този експеримент ще открие нещо изключително важно, което вероятно може да има и някакви приложения. Но това са все още хипотези, които ще бъдат проверявани.

Наричате една частица „Бог” – ако тя бъде доказана, възможно ли е да се получи противопоставяне между учените и теолозите, възможно ли е това да подрие фундамента на религиите по света?

Да не говорим за фундамента на религиите, аз не съм религиозен и голямата част от моите колеги също не са, но в един или друг случай, това е метафизика, това не е експериментална наука, когато говорим за Бог, за религия или за философия на нещата. Докато това, което се прави тук са неща, които са доказани, които могат да бъдат повторени и т.н. Това просто метафорично се нарича частица Бог, защото нейното поле, нейното разпространение прониква във всички части на цялата вселена, на цялото пространство, тоест тя е навсякъде така, както е вакуумът или празното пространство. Нейните кванти са навсякъде и тя оразмерява или дава маса на всички останали частици. Считам, че почти 100 процента тя ще бъде открита на LHC, но има и сценарии, в които може и без нея да се мине и въобще да не бъде открита. Така че, трябва малко да почакаме търпеливо и да видим.

Цялото интервю с проф. Матей Матеев чуйте в прикачения звуков файл.