Продават bTV до месеци
Продават bTV до месеци / netinfo

До края на годината първата частна национална телевизия у нас bTV ще бъде продадена – това заяви в интервю за Дарик председателят на Съвета за електронни медии (СЕМ) Мария Стефанова. Тя е била уведомена за това още преди месец от управляващия директор на bTV Албърт Парсънс и изпълнителния директор Вики Политова.

Г-жо Стефанова, разбирам, че сте получили индикации, че първата частна национална телевизия bTV ще бъде продадена до края на годината, така ли е?

Да, официално г-жа Вики Политова, г-н Алберт Парсънс ме информираха като изпълняващ длъжността председател на регулатора за тези намерения на собственика. Презокеанският медиен магнат Рупърт Мърдок продава не само bTV, но също така и два канала в Латвия, един в Сърбия и най-вероятно още един на територията на Полша. Сред всичките тези телевизии изглежда bTV има най-добри показатели и съответно има най-големи шансове да бъде продадена още до края на тази година. Моят разговор с двамата представляващи и управляващи беше приблизително преди месец. Именно тогава те ме информираха за тези намерения, но нещата още бяха в процес на оценяване. Предполагам, че до края на календарната година това ще се случи.

Казаха ли ви кои са кандидатите за bTV?

Не, тогава все още не се знаеше, но излезе в публичното пространство, че има четирима кандидати, които са доста добре поставени и които ще наддават за продукта, който произвежда bTV.

Ако телевизията бъде продадена, тя би трябвало да запази своя профил, нали така?

Да, разбира се, защото това е определено в лицензията на bTV. Знаете, че тази телевизия се разпространява по ефир, следователно тя е безплатна. Всеки зрител, който има желание да гледа bTV, не е нужно да се абонира и да я получава по кабелен път или по сателит, той може да я получава с една обикновена антена.

Ще се запази политематичният профил на телевизията.

Най-вероятно ще се запази, защото така е записано в документите. Не виждам желание у сегашните собственици да променят нещо предварително. Напротив, те биха искали да продадат телевизията в този вид, дори не спират никакви инвестиционни проекти, като строежа на новата сграда, също някои нови продукции, които тръгват от есента. Това беше заявено от г-н Парсънс и потвърдено от г-жа Вики Политова. Остава колегите, журналистите и останалият екип на телевизията да бъдат достатъчно мотивирани, докато се извърши реално продажбата.

Имате ли индикации, че други български медии също могат да сменят своите собственици? В последните месеци българският медиен пазар стана доста динамичен?

Да, беше доста горещо, вреше и кипеше, не само заради температурите навън, но наистина имахме едно горещо лято на медийните продажби. Но не очаквам до края на годината да се продаде друга медия, освен БТВ, макар че аз не съм най-големият експерт в тези сделки. Моята работа е да наблюдавам съдържанието на тези телевизии и като председател на регулатора да отбелязвам техните пропуски и попадения. Но си мисля, че това е един доста добър знак за България – много добри телевизионни продукти и добре направена и добре поднесена програма, която се нрави на зрителите. В крайна сметка е високо оценена и от новите собственици, говоря за случая с Нова телевизия. За мен цената от 620000000 евро за Нова телевизия беше шокираща, не съм си представяла, че такива пари могат да бъдат платени за една българска медия, но очевидно в Европа се гледа с добро око на този телевизионен продукт, който произвеждаме в България.

Много пари бяха дадени в България и за нещо друго. Става дума за футболното първенство, което през следващите две години ще се излъчва в ефира на ТВ2, а не по Канал 1. Като председател на СЕМ как бихте коментирали това – дали ще за защити общественият интерес и дали няма да станем отново свидетели на подобен скандал, какъвто се завихри с „Диема”, когато те излъчваха световното първенство по футбол, а не Канал 1.

Искрено се надявам, че това няма да се случи, че няма да бъде нарушен общественият или зрителският интерес. Затова, разбира се, TV2 ще трябва да гарантира с начина си на разпространение и с точките, до които тя достига по ефирен път. Надявам се и новите собственици да имат това предвид, тъй като законът е категоричен. Съветът за електронни медии също трябва от своя страна да се погрижи за аудиторията и този път, уверявам ви, няма да допуснем грешки, както в предишното европейско първенство. Но това са търговски отношения, по никакъв начин регулаторът не би трябвало да се намесва в тях, единствено и само с оглед защита на интересите на медийните потребители – зрителите.