Може да се присъединим към етичния кодекс на ЕС за доставки в отбраната
Може да се присъединим към етичния кодекс на ЕС за доставки в отбраната / netinfo

Интервю в предаването "Седмицата" на Дарик радио с председателя на Държавната комисия по сигурността на информацията Цвета Маркова

Имахте конференция, на която обявихте сравнително скучни идеи за промени във вашия кодекс, сигурно важни за вас, но идеята ви се свежда до това, като сте дали на някой вече веднъж сертификат, че може да има достъп до класифицирана информация, после, ако го преместят от един отдел в друг, издигнат ли го или го понижат, вие да не трябва да му давате отново такъв сертификат, а на фирма, на която веднъж сте казали, че става да изпълнява поръчки, свързани със сигурността, като веднъж й дадете, после да не трябва да й давате за всяка следваща. Нали това е идеята?

Приемам квалификацията за скучни, дотолкова доколкото тези промени бяха гласувани на заседание на Министерския съвет преди две години, но по различни причини до внасяне в събрание не се стигна и така и не се промени тогава законът. Сега вече те са толкова по-наложителни предвид натрупания 4-годишен опит и абсолютно категоричната ненужна рестрикция, която се съдържа в тези...

Тоест вие се опитвате да кажете, че при вас, във вашата комисия, кипи безсмислен труд, в контекста на разговора как може да се спестят средства на държавата, като не се правят работи, които не трябва да правиш. И ето един пример - карат ви да правите нещо, което няма никаква практическа стойност.

Опасявам се, че ако само в нашата комисия имаше проблем по отношение на ненужността на проучванията при промяна на длъжностната характеристика, проблемът не би бил толкова сериозен. За съжаление този въпрос се отнася най-вече до проверките, които извършва Национална служба "Сигурност" и Служба "Сигурност - военна полиция и военно контраразузнаване".

Всеки път те се занимават, с всеки, който го преместват някъде и има допуск за работа със секретна информация.

С цялата държава, при това не само с техните собствени служители. Ако си спомням, служителите само на едното министерство бяха 60 хиляди, така че това е наистина един въпрос, който...

Обаче някой ще ви възрази. Някой може миналия декември да е бил много подходящ, но междувременно да се е натрупала някаква информация за него и да е станал опасен.

Това, разбира се, е съобразено. Това е съобразено в закона и това се контролира от същите тези два органа в рамките на текущия контрол, който те извършват по закон.

Тоест ако някой, на който вие сте дали допуск...

Те са дали.

Да, те са дали, вие сте участвали в този процес...

Така.

...се окаже междувременно, че започне да прави...

Негоден.

...да, някакви неща и не е годен да работи със секретна информация, има механизъм, казвате вие.

Има механизъм. Стига се до отнемане на разрешението. Респективно това отнемане може да бъде обжалвано пред нас и отменено или оставена без уважение жалбата.

Така. Стигаме до сертификатите за фирмите, за да могат те да участват в какви поръчки - в цяла Европа или само в България?

В търгове и за НАТО, и за европейските страни на двустранна основа, а така също и на международните организации.

А за само в България секретни поръчки или ние като НАТО вече се водим всъщност...

Да, разбира се, ако в...

Ако е само с местно значение, трябва ли да има ваше разрешение, ваш сертификат?

Удостоверение по индустриална сигурност. Разбира се, ако тази поръчка изисква достъп до класифицирана информация.

Е, вярно ли са ви разбрали, че само 15 български фирми имат такова удостоверение?

За участие за търгове по НАТО, а иначе са може би около 250 общо с удостоверения по индустриална сигурност.

Сега, настава известно объркване. Да обясните - българските фирми могат да участват в поръчките примерно на Франция като натовска държава. Така ли е?

Да, защото...

Или не само на организацията. Значи, как да го кажем - да доставят бюра, може би примерът ми не е най-добрият, но не само за централата в Брюксел, а и примерно за френското военно министерство?

Такава възможност се съдържа и на двустранна основа между България и страна - членка на НАТО, между България и държава - членка на Европейския съюз. Този въпрос например има отношение към обществената дискусия, която протича в момента в рамките на публично-частното партньорство относно последиците от присъединяването към етичния кодекс за доставките на Европейската агенция за отбрана. Така че, ако би се приел този кодекс, това ще въведе изискване за България като държава, присъединила се към него, да обявява в електронния бюлетин "Борд" на Европейската агенция за отбрана всички свои поръчки на стойност над 1 милион евро.

Ама секретни или несекретни?

Всички свои, независимо от възможността за или неналичие на секретна информация, всички свои поръчки, свързани с отбраната, над 1 милион евро.

И това ще означава, че... т.е. в момента не могат да дойдат, защото не знаят, че има такива поръчки, големите западни компании?

Не, в момента само няма такова задължение за обявяване. Напротив, биха могли да дойдат. Подобна информация се съдържа в Министерството на отбраната. В Министерството на икономиката също има регистър.

Това не е същото обаче, като да си четеш от Брюксел или от където и да е в Европа какви поръчки прави България, т.е. те биха станали сериозна конкуренция на българските изпълнители.

Би могло да се приеме аргумент в тази посока, че подобно задължение за обявяване на всички търгове над 1 милион евро би разширило пазара, би създало по-голяма конкуренция между нашите фирми и тези от страните членки.

Тоест вие сте "за" това?

Ние сме да се даде възможност за обсъждане и за запознаване на всички заинтересовани субекти с последиците от кодекса. Тази дискусия тече, може да се каже, от лятото на миналата година. Има формирана известна политическа воля, която е по-скоро в посока към присъединяване. Българската...

Присъединяване към кодекса за...

Към етичния кодекс за доставките. Българската индустрия все още не е институционализирала своето становище и счита, че на този етап е необходимо повече време за запознаване с практиката на присъединилите се държави. Нека да обърнем внимание, че...

Тоест както се казва, да си крием още малко информацията, в смисъл да не я обявяваме толкова публично, за да не научат големите и силни западни фирми в областта на отбраната, че могат да дойдат за някаква поръчка.

По-скоро технологичното време, което е необходимо на българската индустрия да се запознае с практиката на държавите, които са го приели. От всички държави - членки на Европейския съюз са го приели, всички с изключение на Испания и Унгария, а така също и Румъния все още се въздържа от присъединяване към него. Изключително важна е тази фаза на информиране на обществото за последиците, защото към момента на присъединяване всички клаузи би следвало да се спазват абсолютно пълно и при това при условия на доброволност.

До кога няма срок, в който трябва да се взима това решение? Във всеки момент може да се присъединим и пускаме, този бюлетин къде излиза - в Брюксел?

В интернет, да, в сайта на Европейската агенция по отбрана.

Тоест е въпрос в момента пред България - дали да обяви публично всичките си поръчки като резултат от присъединяването...

От присъединяването към кодекса.

...всичките си поръчки...

Без да има срокове за това, без да има санкции, без да има каквито и да било последици за държавата от присъединяването или неприсъединяването. Добре е да се осъзнаят добре всички клаузи.

Вярно ли са ви разбрали от семинара тази седмица, че през 2006 г. не сте отказали на никого достъп до класифицирана информация?

За достъп до НАТО не сме отказали. Има множество откази...

А защо не им отказвате? Те си знаят, че няма да ги пуснете, и затова се скатават и не кандидатстват за такива постове или?

Така, без да споделям изцяло терминологията, мога да кажа, че има известно основание в логиката на това, което казвате. Натрупаният опит спомогна и на кандидатстващите за сертификати, и на проучващите органи, познавайки по-добре процеса, да предлагат едните хора, които безспорно биха издържали, а другите да извършват проверки, които да приключват успешно.

Като ги проверявате, проверявате ли отношенията им с Държавна сигурност?

Да, разбира се, това беше и елемент на проверките от самото начало и до този момент.

И фирмите включително проверявате ли ги дали се ръководят от хора...

Физическите лица могат да имат само...

Е, става дума управителите на тези фирми, които кандидатстват за сертификат.

Значи, на семинара в четвъртък и петък беше показано на вашите колеги едно макетно дело, така наречено. Това е един образец на дело за проучване, в което се съдържат абсолютно всички документи, които трябва да бъдат събрани, в това число...

Не, не, има... и това.

И това, и тези документи от съответните архиви.

Тоест вие имате добър опит с досиетата на Държавна сигурност.

Считаме, че има създадени, така, много добри работни отношения със службите за сигурност, където се съдържа тази информация.

Трябва ли да има отделна комисия за досиетата?

Това не е...

Защо, защо вие не ги отворихте?

Това е въпрос към политик, не е въпрос на...

А вие чисто практически смятате ли, че можеше вашата комисия, защото сега се започва - няма място за комисията, къде ще я сложат, как ще я правят, вие сте действаща комисия, можеше ли вие да ги отворите?

Считам, че законът, който регламентира нашата дейност, е концептуално различен от онова, което като философия преследва законът за т.нар. комисия за досиетата. Държавната комисия по сигурността на информацията е ориентирана основно към други държави, международни инстутиции, представлява точка за контакти с НАТО и с Европейския съюз в областта на опазване на класифицираната информация. И ако и доколкото можем да приемем все пак като опция, че има някакво, каквото и да било, отношение към въпроса за принадлежността на лицата към бившите служби, това е единствено в един много тесен сегмент, който касае, при това само един от видовете сигурност, в случая персонална сигурност, в рамките на проучване на лицето. Отделно от това...

И каква е вашата практика? Свързаните с Държавна сигурност персони сигурни ли са за НАТО? Принципът, доколкото всеки принцип има изключение, но принципът какъв е?

В момента сме на път да правим една реминисценция отпреди четири години, когато, надявах се, този въпрос беше изяснен, а именно, че ние като национален орган по сигурността сме задължени и се изисква от нас да имаме информация за това, да се съдържа в делото информация за това, а изводите по същество относно годността на лицето от гледна... за опазване на тайната и пригодността му от гледна точка на сигурността се правят във всеки един конкретен случай поотделно.

Е като се натрупа четири години практика, какво показва тази практика? Доносниците на Държавна сигурност, сътрудниците на комунистическите тайни служби сигурни ли са за НАТО?

Различен е отговорът, няма еднозначен отговор на вашия въпрос.

Да, де, и като се съберат... Не, те, да или не, нали...

Има и годни, има и...

Кои са повече - годните или негодните?

Като пропорция можем да кажем, че отказите са съвсем нищожен процент от всички проверени лица. Освен това считам, че изминалите...

А отказите свързани ли са с Държавна сигурност?

Една част от тях имат подобна връзка. Освен това...

А минават ли, тези, дето са служили на Държавна сигурност, минават ли?

Допускам, че това, което говорим в момента, не, не е предмет на интереса на обществото.

Не, интересно е НАТО и Европейският съюз приемат ли това, което е теза на представителите на бившите служби, че никой не им се сърди, че те са служили така хубаво на държавата в Държавна сигурност? Тази теза приема ли се от партньорите на България?

В съответните директиви, в директивата по персоналната сигурност и в регламентите на Европейския съюз се съдържат изисквания към лицата, те да отговарят на определени условия, т.е. да бъдат надеждни. А по какъв...

Надеждни ли са тези, които са работили за Държавна сигурност според практиката ви?

Надеждни са тези, на които са дадени сертификати.

Защо избягвате да отговорите на този въпрос? За Държавна сигурност.

Напротив, отговорих абсолютно директно. Има такива, които преминаха проверката, има такива, които не са я преминали.

Кой е, кои са повече? Какъв принцип се очертава?

Естествено, че тези, които са я преминали, са много повече.

Не, става дума служители на Държавна сигурност принципът е, че преминават или не преминават?

Съотношението е в полза на тези, които са преминали.

Тоест искате да кажете, че България е изпратила много хора, които са служили на Държавна сигурност, в сегашните структури на НАТО.

Допускам, че тази линия представлява известно изкривяване и на практиката, и на целите на закона, и на целите на проверката. Това, за което нашата държава като член и на НАТО, и на Европейския съюз е поела ангажимент и което изпълнява и до момента, е да изпраща хора, които са годни, надеждни. И това е факт, защото до този момент нямаме...

Никой не ни е върнат.

Да, нямаме никаква, никакви възражения по проверките, които се извършват в България.