Интервю в предаването „Денят” на Дарик радио с Борислав Китов, председател на здравната комисия в Народното събрание.
Г-н Китов, кажете, кой днес се оказа неподготвен и не дошъл подготвен на работа, та се наложи парламентът да спре дебатите по този важен въпрос, по бюджета на касата и да се върнете, вие ще обясните кога, на този въпрос отново.
Значи, според мен, отлагането на дебата не беше защото има някои неподготвен. Според мен с този законопроект цялото правителство е неподготвено, защото се създава едно ново министерство на здравеопазването, обаче хората, които определят здравната политика през касата, няма да носят отговорност, а отговорността се поема от народните представители и има последствия, които много трудно биха могли да бъдат предвидени, но отговорността ще я носят тези, които гласуват. Проблемът за днешното отлагане дойде от факта, че съвсем коректно направени предложения както от моя страна, така и от доцент Щерев, които до голяма степен правят законопроекта много по удобен и... в смисъл и за правителството, и за договарящите се страни, дават по-ясни правила, бяха приети в противовес с текста, който предлага комисията. И за да се... явно БСП реши да направи всичко възможно, да може да наложи силово и противозаконно тези текстове, и най-вероятно утре ще ги прогласуваме, след като се упражни едно влияние върху НДСВ и ДПС да бъдат прегласувани старите текстове, което е абсолютно нарушение както на правилника на Народното събрание, така и на българското законодателство, включително, ако щете, и на конституцията. Защото прието нещо на две четения с две гласувания, става окончателно факт.
Прецеденти в Народното събрание, нагледали сме се доста на такова нещо. Очевидно...
Именно, но те, тези прецеденти, аз ви казах, по същия начин беше прогласуван текстът за досиетата. И тогава мисля именно, че българските журналисти протестираха и направиха един протест. И ако безспорно темата за досиетата е също важна, тя не може да се сравнява с жизненоважната тема за здравето на българските граждани, защото, когато се поставят лимити и когато тези лимити свършват, или няма да могат да се ползват тези услуги, или хората ще трябва да плащат.
Нали е правилно да разбирам, че това, което Народното събрание, това, което вие вчера гласувахте в парламента и узаконяването на лимитите за прегледи, и това спорно решение, че касата ще определя общата годишна стойност на извършената от болницата дейност, остава, въпреки че определен текст днес е върнат за доразглеждане, за преразглеждане от Комисията по бюджет и финанси?
То остава. Това, което беше прието днес, беше, че в крайна сметка... моето предложение беше, че, ако няма приет договор, остава старият договор с това, което предлага комисията, но да си действа до приемането на новия договор. Но явно е, че желанието на председателя на Управителния съвет на касата е той да определя нещата, да няма никакво договорно начало и еднолично да се определя всичко. Може би това утре ще се доближи до първата тема, която разглеждахте преди малко.
Дано да не се доближи до тази тема, тя е много топла.
Но са много по-тежки последствията. Това, че гражданите са платили повече пари за парно в София, те не са толкова по-малко в Пловдив, но искам да ви кажа, че ефектът утре за много хора ще бъде много по-тежък.
Кажете обаче, днес прозвуча един нов срок - 22 декември. Дотогава да бъде сключен или поне да се опита да бъде сключен нов Национален рамков договор. Възможно ли е това, оптимистично ли е, реалистично ли е?
Значи, националният договор се подписва след решение на лекарския събор. Да се каже, че със сигурност лекарският събор ще приеме този договор предварително, мисля, че е нон сенс. Но аз искам на друго да ви обърна внимание. Досега при наличие на договор договорът става факт, въпреки че е подписан от двете страни, при преподписване от министъра на здравеопазването, който трябва да се убеди, че се спазва политиката на здравеопазване в съответната държава, за която той носи отговорност. Сега с това, което беше прието, и министърът вече няма дума, а единствено управителният съвет, а се оказа, че Управителният съвет на касата не е приел този проектобюджет, оказа се, че дори и някои от нещата, които са внесени, не са приети от общото събрание. И аз питам - кой в момента определя здравната политика в България, след като по конституция е министърът, но явно не е той?
Накрая наистина един много недипломатичен въпрос. Следващата седмица се събира съветът на коалицията, за да обсъжда всички тези проблеми на здравеопазването, за които говорим и ние в момента тук, в това студио. Смятате ли, че съветът на коалицията може да обсъди много сериозно кадрови промени в състава на Министерството на здравеопазването, например оставката на Радослав Гайдарски?
Нека да уточним обаче какво значи съвет на коалицията.
Тримата първи, това значи тримата лидери на партиите от управляващата коалиция.
Мисля, че тримата лидери единственото нещо, което могат да направят, като имам предвид техните компетенции, е наистина да се излъчат от управляващата коалиция и мисля, че не само, ако искат да бъдат наистина точни, да се излъчат хора, да се дадат политическите рамки на това, което трябва да направи, за да се излезе от кризата, и да започне да се работи. Късно е вече. Аз съм се обърнал както към министър-председателя, така и към председателя на парламентарната група на БСП, така и към всички останали колеги в комисията да кажа, че има проблем и той... трябва да се води дебат. Атанас Щерев е предложил закон за доплащане февруари месец на коалицията, той... беше направено едно обсъждане, на което бяха поканени и други парламентарни групи. Всички заявиха, че по принцип биха подкрепили подобно нещо. Много е късно и не мисля, че сега вече нещо може да се направи за следващата година.
Добре, разбрах ви.
Единственото нещо, което може да се направи, е да се говори за по-следващата година. Дано да сме живи и здрави дотогава.