Изграждат паркинги в столицата през 2011 г., сега само проектират

Изграждат паркинги в столицата през 2011 г., сега само проектират
Изграждат паркинги в столицата през 2011 г., сега само проектират / cнимкa: Sofia Photo Agency
Започват изграждането на паркинги през 2011 г., сега само проектират
27069
Започват изграждането на паркинги през 2011 г., сега само проектират
  • Започват изграждането на паркинги през 2011 г., сега само проектират

Кметът на София г-жа Йорданка Фандъкова, събеседник в „Денят" на Дарик по темата за ремонтните работи по столичните улици и булеварди, за преасфалтирането на някои от най-натоварените улици, за другите, които ще се кърпят.

Така да започнем - всеки ден аз карам собствената си кола или ползвам такси. Според мнението на таксиметровите шофьори, а и според мен самия, София никога досега не е била осеяна с толкова много дупки. Съгласна ли сте с едно такова твърдение?

Разбира се, разбира се, че помним и времето, когато имаше не само толкова, а и повече дупки. Но безспорно тази зима беше изключително тежка и климатичните условия бяха твърде неблагоприятни от гледна точка на резките промени в температурите и това се отразява на и без това компрометираната настилка на улиците. Знаете, а и всички знаем, аз също, между другото, и шофирам по софийските улици, и ходя по тях, така че не мога да отрека, че наистина положението и ситуацията по улиците на София, не само на София, на цялата страна, е доста тежко и критично. Но всички знаете, че много голяма част от улиците не са ремонтирани повече от 15-20 години. В последните години започна цялостно преасфалтиране на някои от улиците. Знаем, че за това са нужни и средства... (техн. прекъсване - бел. ред)... имаме и друг проблем, че с ремонтните работи се получават и затруднения в и без това натоварения трафик на София. Трябва да кажа, че много важно е да се спазва технология, когато говорим за ремонти. Столичната община въпреки кризата е отделила достатъчно финансов ресурс, който не е по-малък от миналата година, за ремонтни дейности. Но за да започнем ремонтните дейности, беше много важно да имаме търпението да изчакаме подходящи климатични условия, защото иначе означаваше да хвърляме парите на софиянци във водата буквално, в буквалния смисъл, в дупките пълни с вода. Това мисля, че никой не би го подкрепил. Така че вчера направих среща с всички фирми, които работят на територията на общината, общината е разделена на три зони, всички те заявиха своята готовност. Между другото Столична община си изплаща съвсем своевременно към фирмите, те признаха това, така че няма причина да се бавят в тази дейност. И от днес вече започнахме, тъй като времето позволява вече, започнахме планираните ремонти. Разбира се, говоря за запълване, за кърпене на дупки, но говоря за технологията, която позволява спазване на гаранциите, което е изключително важно. Днес аз самата бях на няколко места в София, за да видя как вървят ремонтните дейности, между другото, без предупреждение, просто обиколих предварително заявените участъци. Работеха и на "Ботевградско шосе", и на "Цариградско шосе" към Горубляне. Бях в "Дружба", по улица "Гео Милев", по "Симеон". Продължават и утре ремонтите. Между другото, на сайта на Столична община ежедневно съобщаваме улиците и участъците, които ще се ремонтират, от гледна точка на това шофьорите да имат тази информация и да знаят, че евентуално ще има затруднение в движението.

От това, което казахте, излиза, че пари за ремонтите на софийските улици има, правилно ли съм ви разбрал?

Разбира се, те не са толкова, колкото на всички ни се иска, за да можем да преасфалтираме всички улици на София, това не е и възможно в рамките на една година, но за ремонтите, които са необходими, аз смятам, че особено за основните трасета, включително и за вътрешните квартални улици, които ремонтираме по заявка на районните кметове, засега имаме средства, които смятам, че ще ни позволят да подготвим за лятото, т.е. в рамките на този, месец, два, които. . . Да се надяваме да позволи времето, пак ще подчертая, много, много ясно да бъде, че ако утре завали дъжд или, не дай Боже, сняг, има и такава прогноза, естествено е, че ще спрем ремонтите. Не можем, пак казвам, да си позволим да хвърляме парите, просто за да покажем дейност.

Г-жо Фандъкова, кои улици и булеварди ще бъдат приоритетно ремонтирани или преасфалтирани - тези, които са по-натоварени, или тези, които са в по-окаяно състояние?

Ще ми се да ви уверя, че всички ще влязат в тази програма, които са най-натоварените и най-опасните. За мен е много важно да гарантираме безопасност на движение. А знаете, че по основните трасета и основните булеварди шофьорите карат и с по-висока скорост, което категорично ги поставя в приоритетно положение. Но и в квартали, включително вчера имахме такъв случай в "Драгалевци", задължително, където имаме особено тежки ситуации, ги включваме приоритетно. Искам да кажа, че освен кърпенето на дупки, предвиждаме и на участъци цялостно асфалтиране и сериозен ремонт, който да бъде и по-траен. Такъв е случаят с много тежката ситуация на "Борис III" към "Княжево". Вчера говорихме, че ще се преразгледа решението. По мое настояване там ще се направи по-сериозен ремонт, а не просто едно запълване на много сериозните дупки, които има там.

Казахте, че сте разговаряли със...

Ако ми позволите, извинявайте, нещо много важно да кажа, че Околовръстното в участъците... северния участък, в участъка между "Ботевградско шосе" и "Цариградско шосе", също са в лошо състояние. Водим разговори с Агенция "Пътна инфраструктура". Това е ангажимент на агенцията. Надявам се, имаме уверението, че ще започнат ремонтите и там. Особено на северната дъга има много тежки участъци. Очаквам, че колегите от агенцията също приоритетно ще насочат усилията си към тези участъци, които са важни не само за националната инфраструктура, а и за София.

Казахте, че сте разговаряла с фирмите, отговарящи за ремонтите. Какви са техните гаранции, че това пълнене на дупките ще е трайно? Давам ви един конкретен пример. Преди около месец на бул. "Драган Цанков", близо до улица "Елин Пелин", една дупка беше ремонтирана. Тази сутрин, когато минах оттам, отново беше изрязано същото място.

Поставяте един много важен въпрос и аз ще се възползвам да обясня ситуацията. Преди месец започнахме аварийни ремонти, което означава не достатъчно трайни. И именно затова, така, аз призовавах и към по-голямо търпение, защото и за аварийните ремонти, когато ние ги поискаме, естествено сме длъжни да платим. Но знаете, че пълненето с т.нар. студен асфалт не е толкова трайно. Чисто, чисто процедурно, нормативно е така... И затова е важно да подчертая, че това, което започнахме днес, е по технологията, която има гаранция и по договор в рамките на една година. Фирмите знаят това. Ние сме много стриктни при приемането на работата. За мен е изключително важен контролът. Не случайно казах, че и аз, и заместник-кметът г-н Христов има и личната грижа, заедно със своя екип, въпреки че има контрол, да наблюдава тази дейност, за да може да се плаща само при качествено извършена работа. Но ако все пак се появят проблеми, фирмите са длъжни да ги отстраняват вече за своя сметка.

Като стана дума за контрол, да поговорим и за това, че в отворено писмо до медиите днес от Българския автомобилен съюз и Сдружение "Младежка интернет медия" изразяват съмнение, че това е акция за... (не се разбира - бел. ред.) гражданското общество. Заради това те призовават за спиране на ремонтите и свикват на 22 март протест с искане за граждански контрол върху изразходването на средствата за ремонта на улиците. Как ще отговорите на това искане, г-жо Фандъкова?

Аз ще бъда много, ще бъда много доволна, ако всички граждански организации, легитимни граждански организации, които имат интерес да участват в тази дейност, се обърнат към нас,  аз ги каня наистина. И неотдавна имаше един протест, който беше твърде ограничен като представителство, но тогава също отправихме такава покана, и ще се радвам, ако представители на тези организации участват, аз всъщност ще ги поканя да участват при приемането на работата. Това за мен е още по-голяма гаранция за по-добро качество. И ако ми позволите, ще дам и един конкретен пример със зимното почистване, да кажа, че неколкократно подчертавах ролята на контрола и благодарение на възможностите, които се даваха в сключените договори с новите фирми през този сезон, и благодарение на контрола, който се осъществи, искам да ви информирам, че тази година сме платили по-малко средства за зимно почистване, отколкото в миналия сезон, когато все още беше старият концесионер с едни твърде неизгодни договори, непозволяващи добър контрол. Сами разбирате, че миналия сезон нямаше такава тежка зима, както сега, а с милион и половина почти средства по-малко сме платили през тази година. Затова говоря, че е изключително важно все пак да се плаща само за реално и качествено извършена дейност и ще съм благодарна на представителите на гражданското общество, които се включат в тази дейност.

Г-жо Фандъкова, още по темата за улиците на София - паркирането. В първите си дни в кметството на столицата, когато приемахте все още поздрави, че сте избрана за кмет, вие си начертахте няколко приоритета и това беше един от основните ви, да кажа три, които тогава представихте пред журналистите. Какво се промени в паркирането в София, откакто вие сте кмет?

Аз се извинявам, лошо ви чувам, но тъй като чух, че  става дума за паркиране, искам да подчертая, че тази година в бюджета на общината заложихме два милиона лева за проектиране на паркингите, които бяха определени, подземни паркинги най-вече, и разбира се, и надземни, предимно в централната градска част. Това е изключително важно, защото наистина разширяването на синята зона, другите мерки, които се вземат, са важни, но по-важно е все пак да има и осигурената алтернатива и тогава да можем да освобождаваме поне централни части от автомобилите. Трябва да кажа също, че при изграждането на метрото и в момента изграждаме буферните паркинги на "Цариградско шосе". Това строителство се осъществява и метрото би било една добра алтернатива. Затова това е и нашият основен приоритет в момента.

Като заговорихме за паркиране, и такъв въпрос с пример да ви дам. На столичния булевард "Стамболийски" в отсечката от кръстовището с бул. "Хр. Ботев" и това при църквата "Света Неделя" и от двете страни на булеварда има  заведена синя зона. Заради това от шест възможни в момента свободните платна за преминаване са само две. Нормално ли е това?

Прав сте абсолютно. Тук говорим вече за баланса и за противоречието между трафика и местата за паркиране. Това е труден баланс. Защото, от една страна, хората искат да имат възможност да паркират, а, от друга страна, при всички случаи е важно всичките тези хора, които са шофьори, искат да има и по-бързо придвижване. В момента преразглеждаме цялата схема. Пак казвам, за мен смислената посока, в която трябва да работим, е изграждане на паркинги и... (не се разбира- бел. ред.) ...на местата за паркиране. По този начин ще се освободят и платната за движение.  

А кога ще бъде готово това решение.

Не можем просто със забрани да работим, защото това няма да доведе до добър резултат, който хората очакват от нас.

Тоест колко време още, като години може би, все още ще се преминава трудно през улиците на София?

Това са сериозни проблеми. Аз и ако си спомняте, дори и в кампанията, когато се даваха различни обещания, неколкократно говорих за това, че специално трафикът и специално ситуацията в София не може да бъде решена за няколко месеца, а дори и за година. Важно е да бъдат заложени тези параметри и те да бъдат смислени, затова давам примера с паркингите и с възможността да започне тяхното изграждане, защото това вече гарантира решаване на проблема. Всичко останало... разбира се, междувременно ние работим и за различни други мерки, които са за облекчаване на трафика, включително и с камерите по светофари, с различни мерки на конкретни места, но това са палиативни, това са действия, които решават частично проблема. Специално за паркирането смятам, че е важно да работим усилено за изграждането на паркингите.   

Ама не казахте кога ще бъдат готови. Срок, кога да очакваме да бъдат готови
тези паркинги, за които говорите.

Казах, че става дума сега за проектиране и, разбира се, след това вече за следваща година ще говорим за изграждане. Това е процес, който изисква време, така че аз не мога да дам точен срок, но при всички случаи основният проблем, от който винаги се оплакваме, това са парите, а средства за основните дейности, основните приоритети, които общината си е поставила, има и е въпрос на нормално технологично време това да бъде реализирано.

Г-жо Фандъкова, преди време сформирахте комисия за проверка на спортните обекти в София. Тя вече ви предостави доклада си от своята работа. Какви са резултатите от тези проверки и какво е реалното състояние на стадионите в столицата?

Бих искала да започна с това, че за мен въпросът за сигурността във всякакъв аспект е основополагащ и ключов. Когато говорим за сигурност, говорим и за опасни сгради, за които направихме актуализация, актуализиран списък и също така имаме заложените средства за реакция за събаряне там, където са наша собственост, но и за спортните обекти и въобще всички обекти. Комисията, която беше сформирана, тя между другото включва представители на различни институции, не само на общината, свърши своята работа. Докладът е готов, предстои да бъде представен. Бих искала да кажа, че не е съвсем  добра ситуацията със състоянието на някои от стадионите. Ние сме информирали собственика в лицето на Министерството на спорта, издали сме своите предписания. Надявам се, че различните стопани ще могат да изпълнят тези предписания, защото става дума за сигурността на хората, а междувременно там, където ситуацията е по-тревожна, предписанието предполага в дадените участъци на стадионите да не се допускат хора до отстраняването. Особено тежко състояние например има на стадион "Локомотив", на други стадиони също така, но в повечето от тях в различни участъци са опасните зони и се надявам, че това ще бъде отстранено.

А има ли опасност някой от стадионите да бъде затворен?

Засега не, за затваряне на цял стадион няма предписание, но за ремонти и предприемане на мерки са дадени конкретни предписания за всеки конкретен обект.

Наскоро стана ясно, че стадион "Българска армия" е един от най-големите длъжници, които не си плащат на общината. Какво следва от това?

Каквото следва за всички останали обекти. Винаги ние разглеждаме всички равнопоставено и предприемаме своите мерки за събиране на задълженията. Особено тази година пак ще подчертая, че залагаме на контрола, а това включва и контрол по събиране, защото за да си изпълним задачите, за които говорихме преди това, ние трябва да имаме приходите в бюджета, за да можем да реализираме и тази политика, така че при всички случаи действията са такива, каквито законът позволява.