България ще излезе от икономическата криза през месец май, прогнозира в предаването „Денят" на Дарик финансовият министър Симеон Дянков. По думите му обаче - безработицата ще продължи да расте до края на годината и ще достигне до 11,4 на сто или с 40 000 - 50 000 души. Прогнозата на синдикатите е силно преувеличена, смята още премиерът. По думите му - до март дефицитът в бюджета ще достигне 1,5 на сто. Ето какво още каза финансовият министър пред Дарик.
Как върви акция "Совите"? За нашите слушатели да направим уточнението, че това е акция, която е насочена основно срещу нелегални производители на цигари, алкохол, проверявате още казина и хазартни зали. Похвалихте се с резултати от тази проверка в петък. Към днешна дата какво можем да добавим?
Към днешна дата продължават проверките по игрални домове и казина. От гледна точка на хазарта днес сме взели лицензите на два игрални дома в Попово, защото са в пряка близост до училище, а знаете, че по закон това е невъзможно. Така че тези два игрални домове вече няма да са там. Продължават цяла седмица проверките и до края на седмицата в казината очаквам още поне 40 проверки, внезапни, да се направят. От гледна точка на алкохол също продължават проверките по производителите на алкохол. Там се гледа дали коректно се слагат бандероли, дали в данъчни складове има стоки и без бандерол. Затова ще докладваме, предполагам, в сряда, като завършат тези проверки.
За една друга акция, станала популярна като "Октопод". Миналата седмица много се говори за писмото, изпратено до вас от Алексей Петров, което успяхте в крайна сметка да намерите. Предполагам, че сте имали възможност да се запознаете с него и с идеите, които са описани в него. Те са за намаляване на лихвите от търговските банки. Струват ли ви се разумни предложенията, дадени от Алексей Петров? Писмото е подписано от него в качеството му на изпълнителен директор на Съюза за стопанска инициатива. Има ли нещо, което ви допада в неговите предложения?
Да, наистина се запознах с писмото, което не е пратено лично от него, а от Съюза за стопанска инициатива. Идеите обаче са, така, от периода на плановата ни икономика преди 1989 г. Най-общо предложението е държавата въобще да си използва ресурса директно със създаването на една мегадържавна банка, която в момента съществува, Българската банка за развитие, но тя да стане... така че всички плащания на държавата, всички авоари, активи на държавата, да минават през тази банка и тя директно да работи за даването на кредити, а това е невъзможно, в смисъл няма такава правна основа това да стане. И това...историята на социализма отпреди 1989 г. Няма това как да стане.
Т.е. идеите му са неприложими в 2010 г.?
Неприложими в условията на пазарна икономика.
По една друга тема да поговорим - крачката назад, която направи ГЕРБ по отношение на тоталната забрана за пушенето на обществени места. Преди няколко месеца самият вие казахте, че ще се борите с всички пороци, които се отразяват на здравето на българите. Сега подкрепяте ли омекотяването на забраната за пушене на обществени места?
Това, доколкото аз разбирам, е просто едно временно забавяне на тази мярка с цел по-бързо излизане от кризата на този бранш, това е главно ресторанти и хотели, който все пак печели до някаква степен от това. Аз наистина се надявам, че това ще е временно забавяне и мярката в цялата й сила ще влезе в сила в България, защото в Европа, а и не само в Европа, във всички развити държави, тенденцията е точно такава - да се забранява изцяло пушенето на обществени места.
Всъщност вие правили ли сте разчети, смятали ли сте колко ще е загубата на бизнеса от въвеждането на една такава мярка от 1 юни, каквато беше първоначалната идея? За толкова големи загуби ли говорим?
Във финансовото министерство такива разчети не са правени. Може би са правени в самата комисия в парламента, това е възможно.
А докога мислите, че ще е така, това временно положение?
Ами, не знам, честно казано. Моето разбиране беше, че това може би ще е до излизане от кризата. Понеже ние всячески се стараем в следващите няколко месеца да излезем от кризата, може би до края на годината, в смисъл - до началото на следващата година тази мярка вече да стане реалност.
Вашите думи сега звучат като крачка назад от крачката назад на ГЕРБ.
Не, не бих казал, това е просто... в криза се налага да се правят неща, които, ако не беше криза и ако икономиката вървеше добре, може би нямаше да са необходими. От тази гледна точка аз всъщност мисля, че депутатите са направили правилното решение за момента.
Да останем на темата с цигарите. Един от аргументите ви за повишаването на акцизите на цигарите, съответно цените им, беше, че парите от това ще бъдат насочени към здравеопазването. В същото време обаче системата все повече страда от недофинансиране. Не е ли това противоречие и как смятате да решите проблема с парите за здраве в по-краткосрочен план?
Значи, ние от акцизи на цигари, на алкохол, на горива също, за месец януари имаме по-добри данни, по-добри приходи, отколкото декември, ноември, а и предишния януари. Значи, по акцизите, поне до месец януари, нещата се развиват добре. Г-н Танов и митниците си вършат работата. И това, което ние сме казали, че допълнителните пари, които от месец април ще тръгнат реално от новия акциз за цигарите, все още сме на стария акциз, ще влизат, около 60 милиона, директно в здравеопазването. Това смятам и продължавам да смятам, че съберем тези допълнителни 60 милиона и те директно ще влязат в здравеопазването.
Тоест кога очаквате да се подобри финансирането в здравеопазването, от догодина, така ли?
Не, не, още тази година ние сме казали, че извън тези 60 милиона, плюс още 10 милиона за хемодиализа, общо 70 милиона, които вече са в бюджета от този тип акцизни мерки, още 350 милиона ние сме обещали, подписали и още тази година в момента, в който различните болници покажат, че имат вече тези разходи и те са удостоверени, още тази година ще плащаме този тип разходи за реално свършена работа.
И ако здравната реформа вече е в ход, защо се отложи пенсионната? И в този смисъл - докато се стигне до нея има ли опасност системата да фалира според вас?
Не, системата е стабилна поне за тази година, за следващата година, за няколко години. Но на някакъв етап пенсионна реформа ще е необходима...
А защо се отложи сега?
...просто понеже населението застарява. Но това не е... в смисъл няма опасност в следващите година-две. А като излезем от кризата вече, предполагам ще е и по-спокойно, ще имаме повече възможност да имаме истинска дискусия точно каква пенсионна реформа е необходима в България.
Какъв беше аргументът ви да я забавите?
Просто много реформи в едно и също време и може би наистина е по-добре да се правят те една след друга, за да може да види истинският им резултат.
За пореден път казвате - като излезем от кризата. Кога смятате, че може да очакваме това да се случи?
Икономиката като цяло, продължавам от няколко месеца да твърдя, вече ставам и все по-голям оптимист от анализите, които се виждат, ще излезе от кризата някъде през месец май. Защо казвам това? Защото вече януари е четвъртият месец по официални данни, където износът ни се е качвал в реална стойност, вече се качва доста, което показва, че този сектор, експортният ни сектор, вече се развива добре. Оттам нататък трябва да тръгне и самото търсене в България, което по анализи също ще стане в период на три до пет месеца.
Какво е вашето очакване, от месец май нататък до края на годината ще се увеличава или ще се намалява безработицата в страната с оглед на това, което казахте току-що?
Ще се увеличава безработицата. Значи, едно е икономиката да тръгне нагоре, това ще стане през пролетта, следващото е доходите, приходите реално да тръгнат нагоре в хазната. Това обикновено... не само в България, а и във всички държави опитът след кризи показва, че там трябват още някъде от четири до шест месеца. Значи, ако ние май месец излезем от кризата, чак някъде октомври ще видим приходите да се качват по-силно. А безработицата следва развитието на икономиката с някъде до девет месеца, което означава, че цялата 2010 г. за съжаление ще бъде трудна година от гледна точка на безработицата.
Значи можем да очакваме, че прогнозата на синдикатите от днес за 200 000 безработни в България в края на годината ще бъде вярна, така ли?
Не, не, не, това е силно, силно преувеличено число. Това им е и работата на синдикатите - да преувеличават проблемите в безработицата. Безработицата, официалната цифра, която и Международният валутен фонд, и Световната банка дават, е безработица в България до края на годината от 11,4%, докато синдикатите дават около 15-16%.
Това в конкретни бройки какво означава - 200 000 - не, а колко тогава?
Допълнително още около 40 000 до 50 000.
Някои от реформите, за които говорихме преди малко, вие оставихте за след излизането от кризата. Въпросът ми е обаче как ще действате по отношение на тези реформи, как ще ги продължите на фона на последното изследване на "Алфа рисърч", според което българите хем ви слагат в графата на тези министри, които харесват, хем в графата на тези, които не одобряват. 14% от хората ви симпатизират, 32 на сто обаче не. Въпросът е как на фона на тези 32% вие ще продължите да провеждате реформите, които имате желание да направите?
По същия начин. Рейтингите са за това, на един министър и на правителствoто като цяло, да правят в по-дългосрочен етап това, което е най-добре за държавата и за българите. Та от тази гледна точка личните ми рейтинги не са особено важни. Важно е това дали сега реформите, които ги правим, след година, две или до края на мандата, следващия мандат, ще бъдат положителни за икономиката, за финансите, за обществото като цяло. Аз съм убеден, че те ще са положителни и затова си действам, както съм действал и досега. Имам подкрепата на премиера, току-що говорих с него по телефона и той точно това каза: действай, трябват ни всичките тези реформи, за да успее България.
А поне замисляте ли се върху тези рейтинги, правите ли си анализ за тях? Дори и без да си променяте начина на поведение.
Не се замислям от тази гледна точка.
А от коя?
Аз винаги сравнявам с други държави и понеже финансовите, говоря си често с финансови министри от други държави, на тях в кризата рейтингите всичките са им толкова ниски, че аз, като им кажа, че, от една страна, имам нисък рейтинг, днес говорих с двама финансови министри, от друга страна, все пак съм сред тримата най-обичани министри, поне от това издание на "Алфа рисърч", те казват: е, ти поне имаш... някой все пак те харесва, нас никой не ни харесва. И по време на криза финансовите министри никой не ги харесва, понеже те казват: няма бюджет, няма бюджет, няма пари. Как да ги харесват хората?
Да, може би сте прав, че е съвсем нормално да събирате негативно мнение...
Хубавото е, че това, което ние сега правим, ще ни помогне да излезем от кризата и вече помага.
А друга една мисъл дали ви е минавала през главата - за това, че правителството може да падне заради политиката, която провеждате във финансовата сфера?
Правителството като цяло има голям рейтинг, премиерът... това е най-важното. Всъщност за мене най-важно е дали хората считат, че премиерът води най-добрата политика, защото той е всъщност политическата глава, той е лидерът. Премиерът всъщност му се е вдигнал рейтингът от декември досега с 1 процент, така че това показва, че хората продължават да вярват в премиера, в Бойко Борисов. Това за мен е най-важно, аз работя за него.
Г-н Дянков, какво стана с Илиян Михов?
Продължава да дава лекции в Сингапур. Чуваме се от време на време, ще дойде и това време.
Да дойте тук в България ли?
Да, на някакъв етап предполагам и това ще стане. Сега има други задачи.
Връщам ви към една тема, по която с вас разговаряхме в "Денят" в петък вечер - за състоянието на икономиката, въобще позицията на бизнеса към политиката на това правителство, обвиненията, че сте оставили бизнеса на самотек в условията на финансова криза. Това покрай парите, които имате да връщате на бизнеса. Няма ли да признаете, че тъкмо с тези забавени плащания на дългове на държавата към бизнеса в някакъв смисъл обричате голяма част от българите - едни от тях да останат без заплати, други от тях да останат без работата си, ако част от тези фирми фалират заради липсата на средства?
Пари в бюджета просто няма. На нас ни беше оставено такова наследство, че бяхме на дефицит в момента, в който влязохме. Аз няма начин да създам пари отнякъде. Вие знаете, че ние сме във фиксиран режим спрямо еврото, така че аз не мога просто да си правя пари отнякъде, просто ги няма парите. Аз много искам да дам на всички пари, на всичките фирми, но просто тези пари ги няма.
По ваши изчисления 650 милиона лева.
Дори това - от януари, от миналия месец влязохме на дефицит половин милиард лева, този месец вероятно пак ще влезем в подобен и може би по-голям дефицит, за да изплащаме, колкото можем. Но просто като няма пари, това е работата на финансовия министър да каже: вижте, ако влезем в по-голям дефицит, ще стане много по-зле, ще стане, както в Гърция, сега Международният валутен фонд и Европейската банка там предлагат с 25 процента да паднат заплатите. Представете си това по-добре ли ще е?
Ще ви върна пак в началото на разговора, когато говорихме за синдикатите. Вие казвате: пари няма. Пламен Димитров обаче днес беше категоричен, това е вицепрезидентът на КНСБ, че пари в държавата има, въпросът обаче е за какво да бъдат изразходвани. Според него под антикризисна програма се разбира харчене на средства в определени сфери, а не пестене, за което говорите вие.
Да, същите тези КНСБ казваха, че е добре да се влезе на дефицит за цялата година от един и половина до два процента, продължават да го твърдят. Ние обаче ще влезем в такъв дефицит още до края на март. Един вид това, което те искат, то ще стане просто защото икономиката ни е такава, а след това какво. Ако влезем в по-голям дефицит, тогава могат да станат много сложни неща, както казах, както става в Гърция, както става в Румъния, където заплатите падат с по 15-20%. Това ние не можем да си го позволим и аз в момента и цялото правителство водим много по-далновидна политика спрямо заплатите и пенсиите, от които предлагат КНСБ. КНСБ един вид казват "харчете, харчете", като не мислят, че след това може да стане така, че всички заплати да се намалят с 25%.
И едно друго мнение от днешния ден, то е на лидера на ДСБ Иван Костов. Той, най-общо казано, се обяви за орязване на вашите правомощия по отношение на управлението на еврофондовете. Идеята на ДСБ е контролът върху този процес да бъде прехвърлен или на премиера, или на друг вицепремиер, който да се занимава с този ресор. Струва ли ви се удачна тази идея, този нов механизъм?
На мен ми беше интересна логиката на г-н Костов, която е напълно грешна, в смисъл неговият коментар беше, някой го е подвел явно, защото неговият коментар беше, че, ако се харчат повече европейски средства, един вид, ако повече вървят еврофондовете, това е лошо за бюджетната политика на Министерството на финансите. То е точно обратното - колкото повече фондове, европейски, ние можем да вземем, толкова е по-добре за бюджета, защото не ни се налага нашите пари, нашият национален бюджет да... печелим. И с цялото ми уважение към г-н Костов, той е бил финансов министър преди доста време, явно хората около него не знаят как се отчитат европейските фондове. Един вид логиката му е точно обратната на това, което той твърди. Ако това, което той твърди, е вярно, тогава напротив - финансовото министерство е най-заинтересовано от всички да харчим европейски фондове.
И към един друг човек, с когото обичате да си разговаряте през медиите, бившия премиер Сергей Станишев. Той вчера се пошегува, че е възможно след време да се появят билбордове с лика на бившия финансов министър Пламен Орешарски и на тях да пише "Липсвам ли ви вече". Кога мислите, че е възможно да се появят такива билбордове, след колко време?
Никога и по простата причина... Днес имах една пресконференция с ваши колеги и те ме питаха един много лесен въпрос - защо чак сега НАП, агенцията по приходите, почва да търси сметка на тези най-богати българи с над 50 000 лева доход, които не са си плащали данък ДДС. И някой ме попита - това защо не е направено при предишния министър на финансите, можел е той да го направи. И това е много хубав въпрос и за Станишев, и за г-н Орешарски. Те защо не са ходили срещу хората, да търсят сметка на хората, най-богатите? На този въпрос, ако се отговори, тогава ще е явно защо Орешарски няма да ни липсва - защото и той, и Станишев...
Тоест няма опасност от това.
... са следвали корпоративния интерес.
Ще ви помоля да анализирате и една друга ваша реплика, която стана изключително популярна през последните седмици. Пак в нея участва и бившият премиер Станишев, когото нарекохте съсел, а пък вие се оприличихте на Брат Пит с очила. Въпросът ми е как да си обясня тези ваши думи - като проява на чувство на хумор, като ирония или наистина смятате, че бившият премиер прилича на съсел, а вие на Брад Пит?
Това е просто чувство на хумор. Предаването беше такова, нали, то не беше стриктно финансово-икономическо предаване. В кръга на шегата според мен е напълно нормално да се казват такива неща, но те също трябва да се приемат точно такива, каквито са.
А доколко е нормално настоящ финансов министър и бивш премиер да водят диалог по този начин, с подобни определения?
В този вид по-забавни предавания според мен е напълно нормално. Ние също сме хора, аз не съм само финансов министър, аз също съм човек, имам чувство за хумор, така че е в нормалния кръг на нещата.
Г-н Дянков, ако трябва да оценявате своята работа към момента, като оставим настрана онова, което излезе като резултати от проучването на "Алфа рисърч", по шестобалната система каква оценка бихте си поставили?
Петица, в смисъл такъв, значи, по шестобалната - много добър пет. В смисъл, че винаги има нещо допълнително, което може да се направи, но факт е, че за много кратко време ние постигнахме два огромни успеха - успяхме да направим най-добрата фискална политика в целия Европейски съюз, това ни се признава от всички, и второ, че успяхме да вземем от седем оценки за съответствие по еврофондовете всичките седем. Това показва, което... аз също отговарях за това, това показва огромни успехи. И всъщност това е един допълнителен коментар към идеята на г-н Костов. Ако идеята да има един вицепремиер, който само отговаря за еврофондовете, е добра, тогава предишната вицепремиерка, която само за това отговаряше, г-жа Плугчиева, трябваше да хване някоя и друга положителна оценка. А тя от седем - нула положителни хвана. Така че за мен много добър пет, още много има какво да се прави, но се справяме добре.
Какво не ви достига до шестицата? Неща, които все още не са свършени или такива, които сте направили, но отчитате като грешка?
За шестицата не ми достига... изисква от мен много повече време и засега просто не успявам да го намеря, да разговарям с други министри и да продължа още повече да подкрепям тяхната работа. Имам отлични отношения примерно с Росен Плевнелиев, с Нона Караджова, с Трайчо Трайков, с министър Нанев, но има още много какво да правим заедно и просто някак си не ми остава време, а искам да има това.
А има ли нещо от направените досега от вас неща, което не намирате за правилно и което от дистанцията на времето си давате сметка, че е било грешно?
Може би трябваше в самото начало на нашия мандат, но тогава, като бяхме сравнително млади и неопитни, млади в политиката става въпрос, за мен поне, трябваше да си дадем повече сметка по какъв начин различните реформи се връзват една с друга. С други думи, коя реформа трябва да следва коя друга реформа и да има повече като план в поне първата година. Аз имах такъв план за първите три-четири месеца, но той беше повече фокусиран около фискална политика, бюджет и т.н. Трябваше да има може би малко по-голям план около икономическата политика на държавата.
Ако казвате, че сега сте натрупали повече опит от преди шест месеца, как си обяснявате тогава сривът в доверието на хората, не само към вас, а и към партия ГЕРБ, и към премиера Бойко Борисов, който, въпреки че казахте, че има висок рейтинг, той е по-нисък от преди?
Той е неизбежен. Аз съм убеден, че, ако се сравни неговият рейтинг в момента, той ще бъде най-висок от всички европейски лидери. Направете си този труд, сравнете неговия рейтинг с рейтинга на Саркози, на Обама. Президентът Обама в момента има рейтинг 42%, Саркози, понеже тези двамата ги следя и ги знам, има 37%. Бойко Борисов, с други думи, се справя по-добре от френския президент и от американския президент. Какъв по-добър начин, по-добра оценка за него. А кабинетът се движи най-много от неговия лидер и от тази гледна точка какъв е моят рейтинг има много малко значение. Какъв е рейтингът на лидера ни има най-много значение.