Чип картите в транспорта ще ограничат максимално гратисчиите
Чип картите в транспорта ще ограничат максимално гратисчиите / netinfo

100 автобуса „Икарус” продължават да се движат и да превозват пътници в София. Те ще бъдат извеждани от експлоатация постепенно. Електронният билет, който ще влезе като система за таксуване в обществения превоз на столицата от лятото, ще ограничи много пътуванията гратис, защото няма да може да се валидира чип картата след затварянето на вратите на превозното средство. Това каза изпълнителният директор на Столичната компания за градски транспорт Николай Костов в предаването „Дарик кафе”.

Очакваме ли в транспорта нещо да се промени през тази година като навлизане на по-нови превозни средства?

Очакваме за изтеклите линии на частни превозвачи, за които се проведе конкурс през есента, да влязат нови автобуси. В конкурса бяха заложени изрични изисквания за нови автобуси.

А общинските линии, тези които обслужва общинското автодружество? Там все още вървят Икаруси, от които хората доста се оплакват.

За съжаление тази година няма да можем от тях да се отървем, но все пак ще има частично обновление. Сегашните 5-годишни автобуси на автотранспорта, които обслужват 111-та линия, ще отидат да заместват по-старите по някои други линии. А тези, в които има още ресурс, ще бъдат дадени за основен ремонт и ще продължават безопасно да возят пътници, макар и при не толкова добри условия, както с нови автобуси.

Колко Икаруса се движат все още?

Около 100 Икаруса в експлоатационен план обслужват линиите на столичния автотранспрот.

Около 100 все още са в движение?

Да

Да ви попитам за безспорното нововъведение в транспорта на столицата, което обаче очакваме и за което говорим от десетина години – електронното таксуване. Май го доживяхме. Предстои да заработи от лятото, от 1 юли. Мислите ли, че с чип картата или електронния билет, както и да наречем технологията ще се сложи край на гратисчийството?

Няма да сложи край на сто процента, но възможността да се пътува гратис ще е доста по-ограничена. Сега тези, които пътуват с повишено внимание и чакат качването на контрольорите и започва едно дупчене на билети, ще бъдат лишени от тази възможност, тъй като устройствата за валидиране ще бъдат блокирани.

Тоест системата е такава, че когато вратите се затворят и гратисчията е в превозното средство, няма да може да се таксува в последния момент, виждайки контрольори?

Точно така, защото контрольорът ще е блокирал при качването си валидиращите устройства.

А ще останат ли и за колко време да важат и хартиените билети и карти за пътуване?

Ще останат. С тях ще се пътува в автобусния транспорт. В трамваи и тролеи също ще могат да се купуват. Този, който ползва електротранспорт и не желае още или не вярва в чип картата, да има възможност да си купи билет от превозното средство. Зад гърба на водача във всяко превозно средство ще има автомат за билети.

Контрольорите как ще проверяват чип картата?

Със специално устройство, което ще разчита картата дали е валидна и дали пътникът се е таксувал на влизане в превозното средство.

Имаше варианти за времеви билети за 15, 30 и 60 минути за пътуване?

До 100-процентовото въвеждане на електронното таксуване и в автобусния транспорт, за да има равнопоставеност в двата вида таксуване, взехме решение да не се променя тарифата. Още повече, че въвеждането на чип картите ще даде възможност за натрупване на статистика какви са най-предпочитаните и най-ползваните разстояния, от която да може да се направи една по-гъвката тарифа, за да не се получи в първия момент шок в гражданите и да не сбъркаме някъде.

Чип картите ще се зареждат за определена сума, както е в метрото или…

Ще се зареждат на първия етап за определен срок и също за да има равнопоставеност, пътувания като 5-талонен или 10-талонен билет, тоест може да се зареди картата за пет пътувания или за десет пътувания, като при всяко валидиране ще се отнема по едно пътуване и като се изчерпат може пак да се заредят тези пътувания.