Половината от новите локомотиви, доставени през 2021 година след провеждане на процедури след 15 години липса на доставка на нов подвижен състав, са извън строя. Това съобщи заместник-министър на транспорта и съобщенията в служебния кабинет Красимир Папукчийски в предаването "Здравей, България" на NOVA.
"7 локомотиви са извън строя, половината вече са извън строя поради неправилното управление на договорите за поддръжка на тяговия и нетяговия подвижен състав, тоест локомотивите и вагоните", уточни зам.-министърът.
Оказа се, че той самият е изпитал като пътник на гърба си състоянието на железницата, пътувайки преди 2 седмици за Пловдив с влак, закъснял с около 25 минути. "Не е изобщо нормално по този начин да бъде предоставена услугата. Дружеството е в недобро финансово състояние, организационно включително. Ако влезем в детайли, по договора с държавата, който трябва да изпълнява "БДЖ-пътнически превози", са забавени ремонтите на абсолютно всички локомотиви, мотриси, включително и пътни вагони", посочи той.
По негови данни от началото на годината са отменени 5700 пътнически и бързи влакове, което означава, че 10 дни в държавата не е имало никакво влаково движение. В сравнение с австрийските железници изоставането ни е не по-малко от 20 години, каза Папукчийски.
"Среднодневното закъснение на всички влакове, въпреки намаления обем на влаковете – те се движат 10% по-малко от заявеното – е над 1800 минути или в месечен размер говорим за 50 хиляди минути закъснение на всички влакове", подчерта той.
Пътническите и товарни превози се вливат и стават Национална компания БДЖ
Освен големите закъснения, хората, които пътуват с влак, определят като проблем разписанието, недобрата хигиена, повредите. Положителна казват, че е ниската цена на превоза.
"Цената на този етап ще бъде запазена", съобщи Папукчийски. Той припомни, че в Плана за възстановяване и устойчивост има средства за доставка на нови локомотиви и вагони, но е необходимо да се мисли и за промяна на жп инфраструктурата така, че да се осигури скорост от 160-200 км/час. Това се планира да стане до 2027 година.
В Плана за възстановяване са заложени над 100 млн. лева и за модернизация на Пощите, съобщи още заместник-министърът.
Той призна, че хакерската атака през април там е създала голямо сътресение в работата им.
"До мен стига информация, че това е целево, за да може да вървят пощите в негативна посока на развитие", посочи Папукчийски. На въпрос дали атаката е била направена в полза на куриерските фирми, той отговори "Точно така".
За да не се повтори подобна интервенция, е инсталиран нов софтуер. "Но все още следствието от тази атака не е отстранено - дори и последния месец пенсиите пак бяха раздадени със закъснение от един ден”, посочи Папукчийски.
"7 локомотиви са извън строя, половината вече са извън строя поради неправилното управление на договорите за поддръжка на тяговия и нетяговия подвижен състав, тоест локомотивите и вагоните", уточни зам.-министърът.
Оказа се, че той самият е изпитал като пътник на гърба си състоянието на железницата, пътувайки преди 2 седмици за Пловдив с влак, закъснял с около 25 минути. "Не е изобщо нормално по този начин да бъде предоставена услугата. Дружеството е в недобро финансово състояние, организационно включително. Ако влезем в детайли, по договора с държавата, който трябва да изпълнява "БДЖ-пътнически превози", са забавени ремонтите на абсолютно всички локомотиви, мотриси, включително и пътни вагони", посочи той.
По негови данни от началото на годината са отменени 5700 пътнически и бързи влакове, което означава, че 10 дни в държавата не е имало никакво влаково движение. В сравнение с австрийските железници изоставането ни е не по-малко от 20 години, каза Папукчийски.
"Среднодневното закъснение на всички влакове, въпреки намаления обем на влаковете – те се движат 10% по-малко от заявеното – е над 1800 минути или в месечен размер говорим за 50 хиляди минути закъснение на всички влакове", подчерта той.
Пътническите и товарни превози се вливат и стават Национална компания БДЖ
Освен големите закъснения, хората, които пътуват с влак, определят като проблем разписанието, недобрата хигиена, повредите. Положителна казват, че е ниската цена на превоза.
"Цената на този етап ще бъде запазена", съобщи Папукчийски. Той припомни, че в Плана за възстановяване и устойчивост има средства за доставка на нови локомотиви и вагони, но е необходимо да се мисли и за промяна на жп инфраструктурата така, че да се осигури скорост от 160-200 км/час. Това се планира да стане до 2027 година.
В Плана за възстановяване са заложени над 100 млн. лева и за модернизация на Пощите, съобщи още заместник-министърът.
Той призна, че хакерската атака през април там е създала голямо сътресение в работата им.
"До мен стига информация, че това е целево, за да може да вървят пощите в негативна посока на развитие", посочи Папукчийски. На въпрос дали атаката е била направена в полза на куриерските фирми, той отговори "Точно така".
За да не се повтори подобна интервенция, е инсталиран нов софтуер. "Но все още следствието от тази атака не е отстранено - дори и последния месец пенсиите пак бяха раздадени със закъснение от един ден”, посочи Папукчийски.