/ БТА

Започва сериозно преструктуриране на „БДЖ-Товарни превози“, което включва намаляване на разходите и анализ на всички тарифи за превоз на товари. Това каза заместник министър-председателят и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов по време на среща с президента на Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) Пламен Димитров, представители на синдикалната организация и ръководствата на „Български държавни железници“ (БДЖ) и Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ), съобщиха от пресцентъра на министерството. 

„Близо половината от товарите, които се превозват с железопътен транспорт в България, се обслужват от „БДЖ-Товарни превози“, а останалата част – от частните превозвачи на пазара. Въпреки това обаче данните за миналата година показват, че оборотът на дружеството е 140 млн. лв., а просрочените задължения са 33 млн. лв.“, каза Караджов. По думите му всеки частен субект би обявил дружество с такива финансови резултати в неплатежоспособност.

„Към момента сме ограничили всякакви външни разходи, за да избегнем натрупването на още задължения“, коментира вицепремиерът и добави, че се търсят начини за продажба на неоперативни активи на дружеството, които генерират огромни разходи. Той изтъкна, че само за гариране на подвижния състав на коловози, собственост на НКЖИ, „БДЖ-Товарни превози“ плаща до 250 хил. лв. месечно. „Възложил съм на дружеството да подготви в спешен порядък списък на неоперативните активи и да се премине към продажбата им“, посочи Караджов.

От ръководството на БДЖ съобщиха, че „БДЖ-Товарни превози“ разполагат с около 4500 вагона, а за дейността на дружеството при увеличен обем работа са необходими 2000. Освен подвижния състав, активите с отпаднала необходимост са сгради, помещения и терени, които не се ползват по предназначение, но пораждат финансови загуби, посочиха от националния превозвач и дадоха за пример 230 апартамента на „БДЖ-Товарни превози“ в цялата страна.

Президентът на КНСБ Пламен Димитров каза, че една от важните теми в железопътния сектор е провеждането на честна процедура за избор на пътнически железопътен оператор. Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите в България, посочи, че е изключително важно да се изготви оздравителна програма за „БДЖ-Пътнически превози“ и „БДЖ-Товарни превози“, включително за подсигуряване на ремонтната дейност на подвижния състав.

Вицепремиерът Гроздан Караджов подчерта, че Министерството е изпратило на Европейската комисия концепция и набор от въпроси, касаещи възлагането на пътническите жп превози в страната. „След изчистване на всички детайли и преди обявяване на търга, ще проведем широко обсъждане, в което се надявам да се включат и синдикалните организации“, заяви още Караджов.

През първата половина на март т.г. министър Гроздан Караджов одобри спешни мерки за повишаване на жп безопасността, разделени в две групи – краткосрочни и с по-дългосрочен хоризонт. 

Иван Лазаров/БТА