В училище вече ще има и помощник на учителя, като това се предвижда в проекта на Държавния стандарт за приобщаващото образование. Това съобщи при представянето на проекта зам.-министърът на образованието и науката Диян Стаматов.
Няма да има недостиг на учители - сигурни са в министерството
Той поясни, че помощникът на учителя е нова позиция и тя ще е в категорията на непедагогическия персонал. Това ще е нов и необходим щат, където има повече ученици, нуждаещи се от обща и специфична, допълнителна подкрепа.
"Помощникът на учителя ще е непедагогически специалист, като това ще е длъжност, която не изисква висше образование, но не означава, че на тази позиция не могат да работят висшисти", обясни Грета Ганчева от просветното ведомство. По думите й като помощник на учителя може да работи и пенсиониран учител, но той ще бъде назначен на непедагогическа длъжност.
Отсъствията на учениците вече ще са по уважителни и неуважителни причини
Когато в едно училище има повече от три деца с по-сериозни поведенчески проблеми, помощникът на учителя ще подпомага организационно и технологично работата им за часа, както и ще придружава деца при посещенията им при логопед, психолог и при други специалисти.
Стаматов съобщи, че сега в образованието работят като логопеди 238 души, психолозите са 270, педагогическите съветници са 711, 17 са ресурсните учители, назначени на щат в детски градини или в училища, но има още 1800 ресурсни специалисти в ресурсни центрове или работят в училища по ОП "Наука и образование за интелигентен растеж".
Стандартът урежда и каква подкрепа ще получават децата със специални образователни потребности, както и урежда общата и допълнителна подкрепа за всички деца, включително и на тези в риск да отпаднат от училище.
Нови правила за новата учебна година
От допълнителни часове се нуждаят и децата, които не знаят български език, както и тези със затруднения в обучението. Часовете ще се състоят включително и през лятото. Допълнителна подкрепа ще има за децата, които не получават такава от семейството си. Регламентирана е и подкрепата за деца, подложени на тормоз.
В стандарта е уредена и подкрепата за децата с изявени дарби - за осигуряване на квалифицирани специалисти за развитие на техния потенциал. Ще има и допълнителна подкрепа, защото и за тях има риск да изостанат с обучението, докато ходят на олимпиади, състезания, гастроли.