/ ThinkStock/Getty Images
Българският парламент да не ратифицира Истанбулската конвенция, призовават от асоциация „Общество и ценности”. Според тях под предлог, че защитава жените от насилие, документът за първи път въвежда определение за пол, който не зависи от биологичния ни вид. С този текст на практика конвенцията прави опит за заличаване на естествените различия между мъжете и жените и за редефиниране на пола, твърдят още от асоциацията. Ловчанският митрополит Гавриил също отхвърля вписаната в документа дефиниция за пол. Конвенцията среща съпротива и в други страни от ЕС. Словашките епископи призоваха правителството си да не приема Конвенцията.
 
От Асоциация „Общество и ценности” започнаха петиция, с която призовават българските депутати да не ратифицират т.нар. Истанбулска конвенция. Михаела Джоргова от организацията обясни пред Дарик обясни какви са мотивите им:
 
„Наред с чудесните мерки, които се приемат спрямо защита на жените от домашно насилие, този документ се използва да се въведе за първи път определение за пол и полова идентичност, която е независима от биологичния пол на лицето. Подобна дефиниция отрича естествените различия между половете, въвежда една несигурност в отношенията между мъжете и жените. Неслучайно от половината страни-членки не са я подкрепили именно, защото те сезират сериозни проблеми в прилагането ѝ от едно такова тълкуване и размиване на дефиницията за пол. Затова апелираме към тях да бъдат внимателни към това, което гласуват и да отхвърлят тази конвенция. Много е важно да се гласува мъдро и да се гласува информирано, а не да се размиват тези понятия“.
 
Словашките епископи се обявиха срещу Истанбулската конвенция и призоваха правителството си да не я ратифицира. Основното им възражение е именно срещу дефиницията на пол в документа. Според председателя на Епископската конференция на Словакия архиепископ Станислав Зволенски, тя се базира на становището, че всеки човек се ражда „неутрален” и че мъжкият, женският и други родове са резултат от възпитанието, социалните условия и личния избор. Тази идея противоречи на човешкия опит и здравия разум, посочва в нота архиепископът.
 
Потърсихме за мнение и Ловчанския митрополит Гавриил. Той също отхвърля подобна дефиниция:
 
„Аз съм против това, където и да е да се въвежда пол, който не съществува, което Господ не е създал. Има два пола - мъжки и женски. Друг няма“.
 
България е участвала активно в дискусиите по проекта на конвенцията и дори е предлагала алтернативни редакции по някои от спорните текстове, включително и този за пола, коментира депутатът от  БСП и бивш външен министър Кристиан Вигенин.
 
Според него преди да бъде ратифицирана окончателно, конвенцията трябва да бъде внимателно разгледана и да се прецени контекста на дефиницията за пол:
 
„По принцип домашното насилие може да бъде и срещу мъже, а може да бъде и срещу хора, които имат представа за себе си за пол, който се разминава от биологичния и смисълът на тази формулировка е била, за да може максимално широко да покрие случаите, в които може да коментираме домашното насилие. Ратификацията на тази конвенция, ако се стигне до това, не означава, че страната ни автоматично приема, че дефиницията на пол вече ще бъде такава и едва ли не трябва да променим собственото си законодателство и от тук нататък да се използва тази дефиниция“, каза Вигенин.
 
България се присъедини към Истанбулската конвенция на 21 април миналата година чрез подписа на тогавашния министър на правосъдието, сега външен министър  Екатерина Захариева. За да влезе в сила документът трябва да бъде ратифициран от правителството и Народното събрание.