/ ThinkStock/Getty Images
В следващите 5 години около 40% от учителите ще достигнат пенсионна възраст, а половината от новопостъпилите педагози напускат училище преди края на втората си година. Тревожната статистика представи Нели Колева от фондация „Заедно в час“ по време на конференция, посветена на привличането на качествени кадри в образователната система.
 
Познанията на днешните деца в областта на новите технологии често са по-големи от тези на техните учители и за тях този тип класно-урочно обучение, което не се е променило от 19-ти век е неадекватно, обясни Нели Колева от фондация „Заедно в час“. Затова губят мотивация да учат, а това от своя страна отказва учителите:
 
„Тревожна тенденция, която ни кара да смятаме, че хората, които стават учители, не са адекватно подготвени за реалността в класната стая. Най-добрите образователни системи се опитват да отговорят на нуждите на всяко едно дете. Не се опитват да ги обучават по калъп и не се опитват да им вменяват, че някой става или не става“, каза Колева.
 
Един от основните проблеми е голямата възрастова разлика между учители и ученици, каза министърът на образованието Красимир Вълчев.
 
По-голямата част от учителите са родени през 60-те години на миналия век. В първи клас постъпват ученици, родени през 2010 г. В едни такива динамични времена тези поколенчески разлики поставят допълнително предизвикателство пред образователната система“, посочи министър Вълчев.
 
Начинът за справяне с това предизвикателство, според министър Вълчев, е увеличение на учителските възнаграждения, по-малко бумащина и повече свобода в работата.