/ iStock/Getty Images
Синдикатът "Образование" към КТ "Подкрепа" анализира "прегарянето" /бърнаут/ в една от най-трудните професии, тази на учителя. Анализът е направен на базата на национално изследване в рамките на дейности за превенция срещу професионалния стрес и бърнаут ефекта при българските педагози, съобщиха от синдиката.

Според изследването близо 80 процента от учителите разпознават наченки в себе си на симптомите на бърнаут, като само една пета от тях виждат лични причини за това. Учителите вярват, че може да им се помогне да овладеят стреса.

МОН се измъкна със заповед от решението за онлайн обучение

Според 2/3 от учителите стресът е вреден, а по-малко от една трета /младите учители/ виждат в него стимул за преодоляване на предизвикателства.

Сега изследваните "стресори" кореспондират с установените в представителното изследване преди месеци на Пловдивския университет, като доминират познатите стресогенни фактори: прекомерната бумащина /кратки срокове, много документация, несвойствени роли и/или задължения/; родителският натиск /неимоверно силни опити за вмешателство на родителите и техните организации, опити, подкрепяни от МОН и РУО/; работна атмосфера /взаимоотношения с колеги, липса на подкрепа от страна на ръководство, внезапни проверки/.

Анализът на тревожната за професията "учител" ситуация води до формирането на нова национална образователна политика, насочена към превенция на професионалните заболявания на учителя, чрез създаването на ефективни механизми за намаляване на натоварването в приоритетната, според правителството, професия. Освен това бързо трябва да започне и Националната програмата за рехабилитация на педагогическите специалисти, фиксирана в новия отраслов КТД. Намаляването с определен процент на годишната норма за учителите с ТЕЛК, с който може да си позволи училищният бюджет, също е малка стъпка в правилната посока.

Друга световна стратегия за справянето с бърнаут ефекта при учителите, потвърден от СЗО още през 1982 г., е за намаляване на натоварването на учителите след 50-годишна възраст. За това ще бъдат необходими допълнителни средства, които не кореспондират със сегашния проектобюджет, заявяват от синдиката. И поставят въпроса: "Но дали ще останат учители?", като посочват, че е видно от изследването, че учителят в България вижда доминиращи личните дейности и инструменти за справяне с бърнаут ефекта, защото не усеща институционална защита срещу този проблем. Но бърнаут ефекта при учителите не е личностен, а национален проблем.

На национална конференция през миналата седмица беше дискутирано и прието предложението българските учители да бъдат прекатегоризирани към втора категория труд, припомнят от учителския синдикат.

"В ситуацията на световна пандемия "прегарянето" на учителите е скочило драстично нагоре от нивата в началото на годината, нива, които бяха обект на научното изследване и дискусии. Затова синдикатът "Образование" ще инициира европейско изследване за техностреса и "прегарянето" на педагогическите специалисти при работа в електронна среда от разстояние. Очакванията на синдиката са безкрайно тревожни. Учителите са натоварени с огромен брой замествания, дежурства и допълнителни ковид дейности, като това натоварване скоро ще прехвърли критичните нива на бърнаут", коментират от синдиката, с председател д-р Юлиян Петров.