Поне по 10 преписки на ден за телефонни измами образуват в Софийската районна прокуратура, научи БТА. Тенденцията от началото на годината сочи, че случаите на подобен тип измама са станали повече в сравнение със същия период на 2008 г.
Въпреки това телефонните измамници все още успяват успешно да заблудят в повечето случаи жертвите си. Последният хит, използван от измамниците, е свинският грип. Престъпниците се представят като медицинско лице и искат в повечето случи над 1000 лева за "лечение на свински грип на близък роднина, който изведнъж е проявил симптомите на болестта".
Психолози съветват в тези случаи да се внимава при разговор с непознати, защото измамниците са със специално тренирани умения. По време на разговор с потенциалната жертва те успяват да разберат на колко години е, къде живее и други нужни за измамата данни.
Друга схема за измама, "модерна" напоследък, действа в страната. Привличат се жертви с предлагане на безплатен плазмен телевизор и парична награда от 500 лева. Опит да бъдат измамени стават хора, които ползват мобилни телефони. В един от случаите женски глас обяснява учтиво, че телефонът, на който се обажда е изтеглен от томбола в магазин от голяма верига за продажба на черна и бяла техника.
На въпрос как номерът на спечелилия е попаднал сред всички в томболата, жената обяснява, че в жребия участват всички клиенти на съответния мобилен оператор. След това мнимата служителка упорито започва да иска адрес за доставка на телевизора и парите.
Разследващи обясниха, че ако "спечелилият" се съгласи да даде адреса си, измамниците го карат да купи ваучери за предплатени карти на мобилни телефони и да продиктува код за зареждане. В повечето случаи жертвите биват убедени да купят ваучери за поне 100 лева.
Друга схема "предлага" консумативи за офис. "Доставчикът" осигурява всичко, от което има нужда всеки офис. Заявката се приема учтиво, а на жертвата се обяснява, че доставката става най-много за 24 часа. Плащането обаче става с пощенски запис до поискване и никога с наложен платеж или по банкова сметка. За да се привлече жертвата доставчикът предлага по-ниски цени от пазарните на стоката.