Националният съвет за тристранно сътрудничество (НСТС) обсъди проекта на Закон за бюджета на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) за 2025 г. на извънредно заседание. Синдикатите, както и повечето работодателски организации, заявиха принципната си подкрепа за предложението.
В проекта са предвидени над 1,3 млрд. лв. повече в сравнение с бюджета за тази година, което е увеличение с 16,5 процента, като допълнителните средства са разпределени пропорционално по пера, каза управителят НЗОК Станимир Михайлов.
Предвидените средства в проекта на бюджета за следващата година са над 9,5 млрд. лв., като от тях над 5,7 млрд. лв. са от здравноосигурителни вноски.
За първична извънболнична помощ са предвидени над 650 млн. лв., за специализирана извънболнична помощ - над 661 млн. лв., за болнична помощ - над 4,1 млрд. лв., за дентална помощ - над 418 млн. лв., за медико-диагностични дейности - над 305 млн. лв., за лекарства, медицински изделия, диетични храни за специални медицински цели, отпускане на напълно платени от НЗОК лекарства - над 2,3 млрд. лв. В резерва на Касата за следващата година са предвидени близо 279 млн. лв.
Финансовото министерство публикува законопроекта за държавния бюджет за 2025 г
Служебният министър на финансите Людмила Петкова посочи, че проектите на бюджета на НЗОК, на Държавното обществено осигуряване (ДОО) и държавния бюджет са изготвени съгласно действащите политики и приетото законодателство. Когато стигнем до държавния бюджет също ще коментираме, че има действащо законодателство, каза тя.
Петкова припомни, че проектите на бюджетите бяха обсъдени и с политическите партии. В Народното събрание могат да променят някой неща, служебното правителство няма как да заложи политики или промени, които при обсъжданията не получиха подкрепа, отбеляза тя.
Служебният министър на здравеопазването Галя Кондова посочи, че проектът на бюджет на НЗОК е разработен в съответствие с общата рамка на държавния бюджет по предложение на Министерството на финансите.
По думите й в бюджета на НЗОК се предвижда балансирано бюджетно салдо и запазване на здравната вноска.
Според Кънчо Стойчев, зам.-председател на Асоциацията на индустриалния капитал в България, е сгрешена философията на държавния бюджет, а този на НОЗК е обвързан с него.
Нашето становище е, че изведнъж започнахме да харчим пари, които са само на хартия. Германия е в сериозна криза, а е наш основен партньор, Франция отива към още по-висока криза, светът е в криза, а аз не виждам буферите в това предложение за бюджет, отбеляза той. По думите му е дошъл моментът да се търсят начини как да се увеличат приходите.
От Българската стопанска камара изразиха принципната си подкрепа за проекта на бюджета на НЗОК, доколкото той е разработен в съответствие и при спазване на действащата нормативна уредба. От Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) също заявиха принципна подкрепа за проекта.
Председателят на Управителния съвет на Българската търговско-промишлена палата Цветан Симеонов каза, че работодателската организация подкрепя бюджета на НЗОК, въпреки че по думите му има и грешки в него.
Мария Минчева, зам.-председател на Съюза за стопанска инициатива, отбеляза, че не подкрепя проекта на бюджета на НЗОК.
Синдикатите заявиха подкрепа за предложението.
Според д-р Страшимир Генев, председател на синдикалната организация на Федерацията на синдикатите в здравеопазването в НЗОК в рамките на възможното се предлага един балансиран бюджет.
Той поиска увеличение на финансовите средства за болничната помощ.
Валери Апостолов, конфедерален секретар и председател на синдикат "Висше образование" към КТ "Подкрепа" посочи, че проектът на бюджет като цяло отразява желанието на правителството само да има бюджети.
В трите проекта няма мерки, които да водят до икономически растеж, а служебното правителство няма мандат да провежда политики, каза той.
Проект на бюджет на ДОО
Националният съвет за тристранно сътрудничество обсъди и проекта на закон за бюджета на държавното обществено осигуряване (ДОО) за 2025 г.
По отношение на приходната част в проектобюджета на ДОО са предвидени 16,200 млрд. лева, което е увеличение с близо 26 процента спрямо закона за бюджет на ДОО за 2024 г., отбеляза Весела Караиванова, подуправител на НОИ и временно изпълняващ длъжността управител на институцията при представянето за проектобюджета на ДОО за 2025 г., утвърден на заседание на НОИ на 9 декември. Тя добави, че това увеличение на приходите следва тенденцията на пазара на труда и политиката по доходите.
Считано от 1 януари 2025 г. минималната работна заплата ще бъде в размер на 1077 лв., максималният осигурителен доход на самоосигуряващите се лица е 1077 лв., равен на минималната работна заплата, има увеличение на максималния осигурителен доход за всички осигурени лица на 4130 лв., предвижда проектобюджетът. Караиванова посочи, че в приходите е включен и ефектът от новата приходна мярка за недължимост на лихви при заплащане на главница по изискуеми публични вземания.
Размерът на заложените в бюджета разходи без трансфери достига до 27,400 млрд. лева, което е ръст от 12 процента спрямо закона на ДОО за 2024 г. Най-голям е делът на разходите за пенсии. По проекта на закон за бюджета на 2025 г. разходите за пенсии са 24,114 млрд. лева, което е ръст от 2,501 млрд. лева спрямо бюджета на ДОО за 2024 г. Основно увеличението в разходната част на пенсиите идва от политиката по увеличението на минималната пенсия, наложеното правило от 1 юли по чл. 100 от Кодекса за социално осигуряване или т.нар. швейцарско правило. Обезщетенията и помощите са следващият разход, който е в размер на 3,73 млрд. лева, което е повече с 528 млн. лева. По отношение на разходите за персонал в проекта на Закон за бюджета на ДОО за 2025 г. е предвиден ръст от 10 процента, което е увеличение от близо 25 млн. лева. Издръжката на НОИ остава на нивото от 2024 г.
По прогнозни данни за 2025 г. се предвижда средният размер на пенсията да достигне 976 лева, посочи Караиванова. 10 процента е номиналното нарастване спрямо средния размер по Закона за бюджета на ДОО за 2024 г. и това е във връзка с увеличението на минималната пенсия и прилагане на т.нар швейцарско правило от 1 юли, като очакването е увеличението да е между 8 и 9 процента.
Брутният коефициент на заместване на дохода се очаква да бъде 53,4 процента. Разходите за пенсии се очаква да достигнат 11,2 процента от БВП, посочи тя.
Служебният министър на труда и социалната политика Ивайло Иванов каза, че Министерството на труда и социалната политика без колебания ще подкрепи проекта на Закон на бюджета на ДОО за 2025 г.
Предимство на проектозакона е, че той е разработен с един основополагащ принцип в управлението на разходопокривните системи за социално подпомагане, който предполага, че разходите за осигурителни плащания и администриране на системата трябва да се променят в унисон с приходите на системата, за да не влошава финансовото й състояние, посочи Иванов и добави, че това се вижда в предложения законопроект. Той посочи, че в номинално изражение приходите ще нарастват с близо 3,365 млрд. лева, а разходите с 3,64 млрд. лева.
В процентно изражение темпът на прираст на приходите е по-голям от този на разходите - 26,6 процента и 12,6 процента. Приходите в системата ще покриват по-голям дял от разходите в сравнение с предишната година, каза още Иванов.
Делът на трансфера от централния бюджет за покриване на недостига на средства ще е само 39 процента от общите разходи и трансфери. В закона за 2024 г. това съотношение беше малко над 45 процента. С проекта на закон се създават предпоставки, макар и благодарение на краткосрочни мерки, за подобряване на финансовата автономност на ДОО, отбеляза министърът.
Той каза още, че подходът в приходната част на проектобюджета е балансиран - размерите на осигурителните вноски в процентно изражение не се променят, вместо това се съдържа допълнителен начин за повишаване на приходите.
Всички обаче осъзнаваме, че ефектът от такива мерки не може да е дългосрочен. Затова следвайки прогнозите, че поради икономически фактори доходите от труд ще нарастват, се предлага увеличение на нормативите за осигурителните доходи, така се подкрепя приходната част на бюджета, запазва се връзката между приноса и правата, и се поддържа мотивацията на хората с високи възнаграждения да участват в осигурителните системи, каза Иванов.
Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня