/ БГНЕС
Ремонтът на пътя за Своге е поискан преди катастрофата
98675
Ремонтът на пътя за Своге е поискан преди катастрофата
  • Ремонтът на пътя за Своге е поискан преди катастрофата
„Лошо съвпадение” са катастрофата край Своге и последвалият ремонт на пътя в участъка на инцидента. Това каза пред Дарик шефът на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Светослав Глосов във връзка със започналата днес реконструкция. Той допълни, че в деня преди катастрофата агенцията е уведомила фирмата изпълнител, че започват ремонт на пътя за тяхна сметка.

Без промяна в състоянието на жените, които пострадаха при катастрофата край Своге
 
На 25 август автобус с 33-ма пътници се обърна по пътя край Своге. 17 души загинаха, а три жени все още са в тежко състояние. Причините за инцидента остават неясни. Като обвиняем беше привлечен Григор Григоров, който е управлявал автобуса. Според прокуратурата шофьорът не е съобразил скоростта, с която е карал, с метеорологичните условия. В края на миналата седмица пък премиерът Бойко Борисов поиска оставките на регионалния, вътрешния и транспортния министър, защото при такава трагедия трябвало да бъде понесена и политическа отговорност.
 
Шефът на АПИ инж. Светослав Глосов обясни, че агенцията е имала предписания за ремонт на пътя още преди инцидента. Дефектите обаче така и не са били оправени. Седмица след катастрофата ремонтът започна, но по думите на Глосов той няма общо с инцидента, а е просто „лошо съвпадение”: "Ние сме предявили към изпълнителя претенция за констатирани дефекти в гаранционния срок. Всъщност ремонтът е лошо съвпадение, че се случи това нещастие, тоест ремонтът е предявен като такъв в рамките на гаранционния срок на строителя. Ние още в петък преди катастрофата ги бяхме уведомили, че започваме ремонт за тяхна сметка. Но жалко, че стана катастрофата в събота. Специално този дефект сме го предявили два пъти - веднъж писмено и веднъж на базата на протокол от оглед на място и след замерване".

След тежкия инцидент: Започва ремонтът на участъка Своге - София
 
По думите на Глосов законът не е позволявал да бъдат предприети по-сериозни действия от страна на АПИ преди катастрофата, въпреки че за дефекти на пътя се е знаело: "Всичко е свързано със законодателството - има си законов път, по който се предявяват претенции и как се действа. За съжаление, демокрацията е такава, защото ако ние не бяхме ги поканили и предявили претенции писмено, а бяхме започнали без това, щяха да ни обвиняват, че харчим държавни пари за сметка на гаранциите на изпълнителя, както и евентуален спор от страна на изпълнителя защо сме ги отстранили за еди-колко си пари. Сега имаме настояване бързо да бъде извършен и е прието от строителя, че започват работа. Уведомили сме ги и изчаквахме само да минат следствените действия и сме започнали".
 
Така въпреки че все още не се знае кой точно е виновен за катастрофата, взела 17 жертви и имало ли е нарушения от страна на фирмата изпълнител, на някое от министерствата, на АПИ или друга институция, ремонт на пътя има. А инцидентът не е причината за него, той е просто „лошо съвпадение”.