Движението на товарни автомобили с обща маса над 10 тона по Дунав мост е възстановено, съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура” от 19.00 ч. То бе спряно заради спешни ремонтни работи на пътната настилка и стоманобетонната плоча на мостовото съоръжение.
Първите два ТИР-а преминаха експериментално през ремонтирания панел, за да се види как понася конструкцията натоварването. Комисия от експерти разреши възстановяването на трафика, но при ограничение на скоростта до 20 км/ч. Моторните превозни средства се пропускат поетапно в едното платно. Трафикът се регулира от пътна полиция и е поставена необходимата сигнализация.
Аварийният ремонт на съоръжението приключи преди определения краен срок - 13 април, благодарение на техническите решения, предложени вчера от работилата на място експертна група.
Решението обаче е временно, предупредиха от АПИ. Експертите са потърсили най-бързата и същевременно сигурна от гледна точка на безопасността възможност, за да може да се пусне движението.
Монтирани са 3-сантиметрови дебели метални плочи, натоварването е разпределено върху носещи конструктивни елементи от конструкцията, така че да се пренесе товарът върху здравите части и по този начин да се пропусне натоварването. Ремонтът, който сега е извършен, представлява най-неотложните аварийно-спасителни работи, така че да се пропусне движението поетапно.
„Същинският ремонт, който ще бъде на бетоновите части, остава в същия срок, който обявихме вчера - около месец, като в момента се разработва технологичен проект. Все пак това е отговорно съоръжение и за двете държави и очакваме технологичния проект с подробни изчисления, допълване на арматурата, различни бетони, допълнителни технически решения, така че да се гарантира вече окончателното и дълготрайно решение на проблема”, заяви Георги Златев, директор дирекция „Развитие на пътната инфраструктура” в АПИ.
Той припомни, че официалните ограничения за преминаване по моста са 40 км/ч, но видеонаблюдението показва значително по-високи скорости. Заради ремонта ограничението е 20 км/ч, но ако се окаже, че динамичните натоварвания на конструкцията са по-големи от очакването, скоростта ще бъде намалена още.
Агенция „Митници” препоръчва алтернативни маршрути за всички транзитно преминаващите товарни автомобили.
На всички превозвачи, пътуващи в посока Западна и Централна Европа, се препоръчва, ако имат възможност, да преминават през Сърбия. В случай, че не могат да избегнат преминаване през Румъния, да ползват останалите ГКПП между България и Румъния.
Превозвачите, пътуващи в посока Източна Европа, могат да ползват включително и алтернативен маршрут - транзит през България и Сърбия, като за целта преминават през ГКПП Брегово или Връшка чука, както и останалите ГКПП на България с Румъния - Видин - ферибот, Оряхово, Свищов, Никопол, Силистра, Кардам, Дуранкулак.
Движението на товарни автомобили над 10 тона по Дунав мост в двете посоки бе преустановено след като в неделя на пътното платно се отвори почти еднометрова дупка.