Пациентите в България не си знаят правата
Пациентите в България не си знаят правата / netinfo

Днес е Европейският ден за правата на пациента. От 2007-ма година той започва да се чества във всички страни членки на Европейския съюз. У нас денят ще бъде отбелязан с кръгла маса в столичната Военномедицинска академия, посветена на приоритетите на здравеопазването, в интерес на пациентите. На форума са поканени над 50 лекари-специалисти и национални консултанти от болници в цялата страна.

Целта на европейския ден във всички държави е да се обсъдят и предприемат действия за подобряване правата на пациентите, като например подобряване правото на достъп до здравни услуги, информация и съгласие, както и правото на свободен избор за различни лечебни процедури и грижи.

В България пациентските организации очакват до края на годината да се приеме и закон за защита правата на пациентите, каза за Дарик Пенка Георгиева от Българската асоциация за закрила на пациентите.

„Сегашният министър на здравеопазването Десислава Атанасова даде гаранции, че до края на годината този закон ще влезе в действие, защото е факт, че българинът не си знае правата. Пациентите не знаят, че имат право да се знае, когато чакат примерно за една планова операция, колко хора са преди тях в дадено лечебно заведение. Това, което не знаят пациентите, че имат право на добро отношение от лекарите. Имаме много подадени сигнали от ТЕЛК-овете, където имам унизително отношение към хората с липсващи органи", каза още Георгиева.

Българската асоциация за закрила на пациентите стартира проект за граждански одит в болници. „Събираме информирано съгласие от всички отделения. Заедно с лекарите се опитваме да направим ново информирано съгласие, което да бъде максимално добро за пациентите - т.е. да ги информира максимално за техните права и задължения", уточни Пенка Георгиева.

Тя добави, че инициират и създаването на отделна дирекция в Агенция медицински одит, която да се занимава с медицинските инциденти. „Когато имаме някакъв медицински инцидент, особено с фатален край, той да бъде разглеждан в отделна дирекция. Ползата за българския пациент е, че ще се направи бърза и качествена проверка защо се е случило", добави Пенка Георгиева.