/ БГНЕС
Към днешна дата вече е ясно, че продължилото дълго онлайн обучение се отразява негативно върху детската психика. Заради онлайн обучението децата имат проблеми, свързани с тревожност, с повишена агресия, с губенето на мотивацията за учене и със загубата на социални умения. Това каза омбудсманът Диана Ковачева при представянето на доклада за дейността на омбудсмана за 2020 г. на заседанието на парламентарната образователна комисия. Тя уточни, че този доклад е представен вече в други парламентарни комисии и сега акцентира основно на дейностите в него за образованието.

Заради тези проблеми при учениците отправих препоръка към министъра на образованието и науката, за да се осигури възможност за детски психолози в училищата, каза Ковачева. "Факт е, че в около 50 процента от училищата има детски психолози в страната, а в останалите училища, които са основно извън София, няма психолози заради липсата на средства. Преди в тези училища е имало психолози, но по проекти", заяви омбудсманът. 

Кои мерки остават след отпадането на извънредната епидемична обстановка (ВИДЕО)

Сега режимът е по-олекотен, но проблемът с психиката на децата остава и трябва психолози да работят с тях, за да се преодолеят последиците от онлайн обучението заради COVID-19, каза Диана Ковачева. 

Тя отбеляза, че за огромно съжаление и самото качество на образованието пострада през тези две години на пандемията. Ковачева добави, че учителите споделят, че са уморени, защото работят повече от осем часа, а вечер проверяват изпратените им домашни работи на учениците. 

Всички деца пострадаха тежко от онлайн обучението, като качество, но най-трудно беше на децата със специални образователни потребности. За тях няма достатъчно ресурсни учители, заяви омбудсманът.

Диана Ковачева акцентира върху организираните дискусии за насилието и агресията сред децата и учениците. 

Учениците ще могат да се обучават онлайн до 30 дни след ваканцията по здравословни причини

Над 60 000 граждани се обърнаха през 2020 г. към институцията на омбудсмана, като над 13 000 от тях са подали писмени жалби с искания за конкретни проверки. Във връзка с тези жалби има и над 2800 препоръки, съобщи Ковачева.

Тя подчерта, че по време на пандемията от COVID-19 през 2020 г. основните теми бяха свързани със здравеопазването и с достъпа до образование. През 2020 г. получих колективни жалби не само от родители, но и от учители, от училищни директори и от деца. Бяха направени и изслушвания за достъпа на учениците до качествено образование в рамките на онлайн обучението, припомни Диана Ковачева.
БТА