Машинист е получил указание да потегли на червен светофар от гара Калотина-Запад, съобщи NOVA. Случаят е от 3-ти март, когато в 14:02 часа влаков машинист получава команда “тръгвай” от дежурния гаров служител. Влакът е пътувал от Димитровград, Сърбия, към гара Драгоман в София. Заради отказа на машиниста влакът закъснява с 22 минути. А подалият командата гаров служител е отстранен от поста си, след като машинистът е отказал да изпълни командата и е подал сигнал за нарушение към прекия си началник.
“Абсурдно е да се сравнява ситуацията в Калотина - Запад със ситуацията в Гърция. Действително има такъв случай. Грубо потъпкване на правилата за движение на влаковете от страна на дежурния ръководител, който беше отстранен от работа и сменен от началника на гарата’”, категоричен бе Данчо Георгиев, директор “Управление движението на влаковете и капацитета” в НКЖИ. Той уточни, че риск от катастрофа е нямало, “защото междугарието е било свободно”.
“Пълен абсурд е! Никой в тази държава не би си позволил да мине на червено по указания. Указания е имало от немарливост и от нежелание за изпълнение на служебните задължения от страна на дежурния ръководител”, каза още Георгиев.
Той обясни, че на червен сигнал се преминава в случай на повреда на осигурителната техника. “Но за целта има нормативно разписани документи, при които на машиниста на влака се връчва писмена заповед и се определят условията за заминаване от гарата”, посочи Георгиев.
В този случай е имало технически проблем, който се изразява в повреда на локомотива на товарен влак, който е потеглил от гара Калотина-Запад за Калотина и следствие повредата се е върнал обратно към гарата, с което е блокирал междугаровата осигурителна техника.
Експертът по пътен транспорт инж. Варужан Апелиян обясни, че преди 10 години на същото място има катастрофа между пътнически и служебен влак. Според него причината е била отново минаване на червено.
Друга причина, за която говори инж. Апелиян, са слухове за пренасяне на контрабанда. “Ако системата не работи, т.е. работи се на телефонен способ - всичко е възможно”, каза той.
От Националната компания железопътен транспорт /НКЖИ/ излязоха с позиция по случая.
"Във връзка с разпространената информация за устно нареждане на ръководител движение за преминаване на червен изходен сигнал, считаме, че е необходимо да подчертаем: движението на влаковете в България се осигурява от поне три степени на контрол.
При нормални условия, безопасността на движението на влаковете се гарантира от гаровата и междугаровата осигурителна техника. При необичайни условия, когато по някаква причина осигурителната техника е блокирана /профилактика, ремонтни дейности, природни бедствия и др./, безопасността на движението се осигурява съгласно одобрена процедура, съдържаща тристепенна система за контрол от ДП НКЖИ, включваща старши влаков диспечер, влаков диспечер и ръководител-движение с ясно разписани конкретни действия, които всеки един е длъжен да предприеме.
Конкретно за случая на 02.03.2023 г. в гара Калотина-запад, осигурителната техника е била в изправност и междугаровата блокировка е осигурила нормалното заминаване /зелен сигнал/ на товарен влак към гара Драгоман. Заминалият влак се поврежда в изходната част на гара Калотина-запад и се връща обратно в гарата, вследствие на което изходният сигнал се затваря/червен сигнал/. Дежурният ръководител-движение не предприема предвидените в нормативната уредба по безопасност при такива случаи действия, решава да си спести спазването на процедурата и започва да увещава локомотивния машинист да замине, без задължителната писмена заповед, издавана при такива условия. Локомотивният машинист отказва да замине по този начин и уведомява службите за безопасност.
След извършената на място проверка от Регионална инспекция по безопасност на превозите-София /звено на НКЖИ/, дежурният ръководител-движение е отстранен от работа и дежурството е поето от началника на гарата. Ситуацията не е застрашила реално сигурността на участниците в движението, но представлява тежко нарушение на процедурата за действие, разписано в нормативите".
“Абсурдно е да се сравнява ситуацията в Калотина - Запад със ситуацията в Гърция. Действително има такъв случай. Грубо потъпкване на правилата за движение на влаковете от страна на дежурния ръководител, който беше отстранен от работа и сменен от началника на гарата’”, категоричен бе Данчо Георгиев, директор “Управление движението на влаковете и капацитета” в НКЖИ. Той уточни, че риск от катастрофа е нямало, “защото междугарието е било свободно”.
“Пълен абсурд е! Никой в тази държава не би си позволил да мине на червено по указания. Указания е имало от немарливост и от нежелание за изпълнение на служебните задължения от страна на дежурния ръководител”, каза още Георгиев.
Той обясни, че на червен сигнал се преминава в случай на повреда на осигурителната техника. “Но за целта има нормативно разписани документи, при които на машиниста на влака се връчва писмена заповед и се определят условията за заминаване от гарата”, посочи Георгиев.
В този случай е имало технически проблем, който се изразява в повреда на локомотива на товарен влак, който е потеглил от гара Калотина-Запад за Калотина и следствие повредата се е върнал обратно към гарата, с което е блокирал междугаровата осигурителна техника.
Експертът по пътен транспорт инж. Варужан Апелиян обясни, че преди 10 години на същото място има катастрофа между пътнически и служебен влак. Според него причината е била отново минаване на червено.
Друга причина, за която говори инж. Апелиян, са слухове за пренасяне на контрабанда. “Ако системата не работи, т.е. работи се на телефонен способ - всичко е възможно”, каза той.
От Националната компания железопътен транспорт /НКЖИ/ излязоха с позиция по случая.
"Във връзка с разпространената информация за устно нареждане на ръководител движение за преминаване на червен изходен сигнал, считаме, че е необходимо да подчертаем: движението на влаковете в България се осигурява от поне три степени на контрол.
При нормални условия, безопасността на движението на влаковете се гарантира от гаровата и междугаровата осигурителна техника. При необичайни условия, когато по някаква причина осигурителната техника е блокирана /профилактика, ремонтни дейности, природни бедствия и др./, безопасността на движението се осигурява съгласно одобрена процедура, съдържаща тристепенна система за контрол от ДП НКЖИ, включваща старши влаков диспечер, влаков диспечер и ръководител-движение с ясно разписани конкретни действия, които всеки един е длъжен да предприеме.
Конкретно за случая на 02.03.2023 г. в гара Калотина-запад, осигурителната техника е била в изправност и междугаровата блокировка е осигурила нормалното заминаване /зелен сигнал/ на товарен влак към гара Драгоман. Заминалият влак се поврежда в изходната част на гара Калотина-запад и се връща обратно в гарата, вследствие на което изходният сигнал се затваря/червен сигнал/. Дежурният ръководител-движение не предприема предвидените в нормативната уредба по безопасност при такива случаи действия, решава да си спести спазването на процедурата и започва да увещава локомотивния машинист да замине, без задължителната писмена заповед, издавана при такива условия. Локомотивният машинист отказва да замине по този начин и уведомява службите за безопасност.
След извършената на място проверка от Регионална инспекция по безопасност на превозите-София /звено на НКЖИ/, дежурният ръководител-движение е отстранен от работа и дежурството е поето от началника на гарата. Ситуацията не е застрашила реално сигурността на участниците в движението, но представлява тежко нарушение на процедурата за действие, разписано в нормативите".