Над 60 процента от учителите в България са застрашени от т.нар. прегаряне, стана известно на национална конференция, посветена на темата, организирана от синдиката "Образование" към КТ "Подкрепа" по проект. Форумът се състоя във Велико Търново.
В срещата участваха министърът на образованието и науката Красимир Вълчев и министърът на труда и социалната политика Деница Сачева.
Един от изводите по проекта е, че сред учителите липсват компетенции как да се справят със стреса, как по-добре да управляват времето, с което разполагат, и съчетанието между личния и професионалния живот, посочи министър Сачева.
Тя отбеляза, че в промените в Кодекса на труда, които трябва да бъдат приети до края на месеца, е заложено педагогическите специалисти да имат възможност да се пенсионират по-рано по собствена преценка.
Президентът на КТ "Подкрепа" Димитър Манолов припомни, че подобна възможност съществува чрез т.нар. Учителски пенсионен фонд, основан през 1997 г., но е важно тя да бъде "облечена" законодателно.
Петнадесет са факторите, които влияят на стреса при учителите преди и след пандемията от COVID-19. Сред тях е темата за ангажираността на учениците, взаимодействието с родителите, административната тежест, психоклимата и социалното партньорство, посочи министър Красимир Вълчев.
Той подчерта, че са отменени тематичните разпределения като задължителни, за да се намали административната тежест, а препоръките към регионалните управления на образованието и директорите са да насърчават креативността и иновативността на преподавателите.
Нов момент в Колективния трудов договор е сключването на споразумение между родителите и учителите за ясни и по-строги правила по отношение на дисциплината в училище. Документът не е задължителен, а целта е да се създаде разговор и взаимна подкрепа при възпитателната функция на училището, отбеляза министър Вълчев
.
Той припомни, че догодина средствата за възнаграждение на учителите ще бъдат един милиард триста и осемдесет милиона лева повече спрямо 2017 година.
Според д-р Юлиян Петров - председател на синдиката "Образование" към КТ "Подкрепа", в Колективния трудов договор в сферата на образование е заложено и разработването на национална програма за рехабилитация и възстановяване на педагогическите специалисти, като един от компенсаторните механизми за преодоляване на т.нар. бърнаут, характерен за съсловието.
Той подчерта, че освен финансовите механизми, изключително важни са социалните политики, които ще допринесат към привличането и задържането на специалистите в сферата на образованието. Идеята е одобрена от всички партньори, като на първия етап от програмата ще се възползват учителите в по-напреднала възраст.
В срещата участваха министърът на образованието и науката Красимир Вълчев и министърът на труда и социалната политика Деница Сачева.
Един от изводите по проекта е, че сред учителите липсват компетенции как да се справят със стреса, как по-добре да управляват времето, с което разполагат, и съчетанието между личния и професионалния живот, посочи министър Сачева.
Тя отбеляза, че в промените в Кодекса на труда, които трябва да бъдат приети до края на месеца, е заложено педагогическите специалисти да имат възможност да се пенсионират по-рано по собствена преценка.
Президентът на КТ "Подкрепа" Димитър Манолов припомни, че подобна възможност съществува чрез т.нар. Учителски пенсионен фонд, основан през 1997 г., но е важно тя да бъде "облечена" законодателно.
Петнадесет са факторите, които влияят на стреса при учителите преди и след пандемията от COVID-19. Сред тях е темата за ангажираността на учениците, взаимодействието с родителите, административната тежест, психоклимата и социалното партньорство, посочи министър Красимир Вълчев.
Той подчерта, че са отменени тематичните разпределения като задължителни, за да се намали административната тежест, а препоръките към регионалните управления на образованието и директорите са да насърчават креативността и иновативността на преподавателите.
Нов момент в Колективния трудов договор е сключването на споразумение между родителите и учителите за ясни и по-строги правила по отношение на дисциплината в училище. Документът не е задължителен, а целта е да се създаде разговор и взаимна подкрепа при възпитателната функция на училището, отбеляза министър Вълчев
.
Той припомни, че догодина средствата за възнаграждение на учителите ще бъдат един милиард триста и осемдесет милиона лева повече спрямо 2017 година.
Според д-р Юлиян Петров - председател на синдиката "Образование" към КТ "Подкрепа", в Колективния трудов договор в сферата на образование е заложено и разработването на национална програма за рехабилитация и възстановяване на педагогическите специалисти, като един от компенсаторните механизми за преодоляване на т.нар. бърнаут, характерен за съсловието.
Той подчерта, че освен финансовите механизми, изключително важни са социалните политики, които ще допринесат към привличането и задържането на специалистите в сферата на образованието. Идеята е одобрена от всички партньори, като на първия етап от програмата ще се възползват учителите в по-напреднала възраст.