/ iStock

Здравноосигурените пациенти у нас дължат така наречената „потребителска такса“ за всяко посещение при лекар. По-долу ще разберете колко точно са таксите, в зависимост от специалиста, когото посещавате и кои пациенти са освободени от такса.

Информацията важи за всички лечебни и здравни заведения на територията на страната, независимо дали са частни, държавни, общински или със смесена собственост.

„Потребителска такса“ се дължи от пациентите за всяко посещение при личния лекар, лекаря от специализираната извънболнична медицинска помощ или зъболекаря, както и за всеки ден болнично лечение, но не повече от 10 дни за година (нормативно това е уредено в чл.37, ал.1 от Закона за здравното осигуряване). Размерът на таксата е определен и фиксиран с Постановление на Министерския съвет. Към момента всички хора, упражнили правото си на пенсия за осигурителен стаж и възраст заплащат потребителска такса от 1 лев. В останалите случаи потребителската такса при преглед е 2.90 лева.

Лекарят или съответното лечебно заведение са длъжни да издадат финансов документ за всяка една заплатена сума от пациента.

Има здравноосигурени лица, които са освободени от потребителска такса. Това зависи от какви заболявания имат, определени по списък към Националния рамков договор за медицинските дейности (НРД) и дали попадат в категориите на лицата, които са освободени от потребителска такса.

enlightenedПосещение при личния лекар/лекар-специалист

Потребителската такса при посещение при лекар/лекар-специалист е в размер на 2.90 лв. (според данни за 2024 г.)

enlightenedПосещение при зъболекар

Пациентите с непрекъснати здравни осигуровки могат да се лекуват по избор при всеки лекар по дентална медицина, който е сключил договор с НЗОК. При посещение при зъболекаря, пациентът трябва да носи здравноосигурителната си книжка, като в нея се вписват извършените дейности.

зъболекар
Istock

Денталните дейностите се заплащат изцяло и частично от НЗОК, като за частично платените от НЗОК дейности здравноосигуреният пациент дължи доплащане.

Потребителска такса не се дължи от категориите лица по чл. 37 ал.3 от Закон за здравното осигуряване (ЗЗО) и пациентите със заболявания, включени в НРД.

Здравноосигурените хора над 18 години имат право на обстоен профилактичен преглед за установяване на орален статус и две лечебни дейности. За бременните жени се предлага и допълнителен обстоен профилактичен преглед за установяване на орален статус и изготвяне на амбулаторен лист.

enlightenedИзследвания в лаборатория

Размерът на таксата за вземане на биологичен материал се определя от съответната лаборатория. Здравноосигурените пациенти не заплащат допълнителна потребителска такса от 2,90, ако са заплатили такса за вземане на биологичен материал.

Лаборатория
/iStock

В случаите, когато в лечебни заведения, извършващи медико-диагностични дейности, не се взема такса за биологичен материал, пациентът заплаща 2,90 лв. 

До края на 2021 г. София трябва да има денонощна детска поликлиника
IStock

От заплащане на цена за вземане на биологичен материал се освобождават само тези без доходи, настанени в домове за деца и юноши, домове за деца от предучилищна възраст и домове за социални грижи.

Каква такса дължим за престой в болнично заведение?

Здравноосигуреното лице дължат такса по 5,80 лв. за всеки ден престой в лечебно заведение. Важно уточнение е, че сумата се начислява за не повече от 10 дни годишно болнично лечение.

Болница
/iStock

enlightenedИма ли такса за издаване на електронна рецепта:

Лекарствените продукти, медицинските изделия и диетичните храни за специални медицински цели се предписват от лекаря след извършения преглед. За оказаната медицинска помощ здравноосигуреният пациент дължи само потребителска такса, освен ако не е освободено от нея. Не е регламентирано да се изисква допълнително заплащане.

enlightenedЗаплаща ли се издаването на извинителна бележка за учениците?

Електронните бележки за извинение на отсъствията не попадат в пакета от здравни дейности, гарантирани от бюджета на НЗОК.

enlightenedЗаплаща ли се издаването на болничен лист?

Издаването на болничния не се заплаща. Това е резултат от извършен преглед, като за оказаната медицинска помощ се заплаща само потребителска такса, освен ако пациентът не е освободен от нея.

enlightenedКои пациенти са освободени от заплащането на потребителска такса?

В закона са изброени категориите лица, които са освободени от заплащане на потребителски такси, включително и лицата със заболявания, определени по списък (Приложение № 11 към Националния рамков договор 2023-25):

yesЛица, чиито заболявания влизат в списъка към Националния рамков договор;

yesМалолетни, непълнолетни и неработещи представители на семейството;

yesВоеннопострадали;

yesВетерани от войните и военноинвалиди;

yesЗадържани под стража; Задържани по чл. 72 от Закона за МВР; Задържани по чл. 125, ал. 1 от Закона за Държавна агенция „Национална сигурност“ или лишени от свобода;

yesСоциално слаби, на които се изплащат помощи по Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане;

yesХора, които са настанени в домове по чл. 36, ал. 3, т. 1 от същия правилник;

yesМедицински специалисти;

yesБременни жени и родилите до 45 дни след събитието;

yesХора със злокачествени новообразувания;

yesХора със заболявания, причинили им повече от 71% намалена работоспособност.

enlightenedКак и къде да се оплачем, в случай, че правата ни като здравноосигурени са нарушени?

При нарушаване на правата на здравноосигурените лица, свързани с оказаната медицинска или дентална помощ, гражданите имат право да подадат писмени жалби до МЗ, РЗИ, НЗОК, РЗОК, ИАМН, Омбудсман на РБ.

Здравноосигурените лица могат да се обадят на телефоните за информация в отделите за работа с граждани на РЗОК, да посетят приемната на НЗОК (София, ул. “Кричим“ №1) или да се обадят в здравноинформационния център на НЗОК на тел. 0800 14 800.