Изчистени до асфалт пътища при снеговалеж - срещу 500 млн. лв., обяви шефът на АПИ
Изчистени до асфалт пътища при снеговалеж - срещу 500 млн. лв., обяви шефът на АПИ / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Изчистени до асфалт пътища при снеговалеж - срещу 500 млн. лв., обяви шефът на АПИ
49054
Изчистени до асфалт пътища при снеговалеж - срещу 500 млн. лв., обяви шефът на АПИ
  • Изчистени до асфалт пътища при снеговалеж - срещу 500 млн. лв., обяви шефът на АПИ

Структурите на Агенция "Пътна инфраструктура" бяха и са готови за зимната обстановка. Проблемният участък на АМ "Хемус" по време на снежната блокада отпреди седмица, между тунелите Топли дол и Витиня, беше с дължина 2 км, а АПИ се грижи за повече от 20 000 км, които на 90% бяха изчистени. При обилен снеговалеж върху пътищата, в зависимост от техния клас, по европейски норматив, може да се допуска между 3 и 10 см отъпкан сняг, а след спирането на валежа на 100%, пътят трябва да е почистен до асфалт след втория час. Това обяви в "Седмицата" на Дарик директорът на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров.

Лазаров заяви, че по време на снеговалеж, за да бъдат почистени пътищата до асфалт, трябва да се използват непрекъснато най-скъпите химикали, което ще оскъпи почистването между 10 и 20 пъти, следователно необходимите средства за това ще възлизат на около 500 млн. лева.

При подобна ситуация, както беше на магистрала "Хемус", в Австрия и Германия е съвсем нормално да се затварят пътища, но шофьорите научават навреме за това от т. нар. интелигентни транспортни системи, каза Лазаров. Заедно с водещия Кирил Вълчев се обединиха около извода, че в България, в ролята на такива системи, са служителите на КАТ - "Пътна полиция".

Шефът на АПИ подчерта, че проверките на фирмите, ангажирани с почистването на пътищата, вървят. След приключването на инспекцията, на сайта на АПИ ще бъдат обявени публично санкционираните фирми заради лошо снегопочистване.

По думите му за доброто почистване на автомагистралите трябва да има роторни снегорин. Той обяви, че в цялата страна има общо 30 такива машини, които обаче са амортизирани.

Според Лазаров, ако завали, тежкотоварни автомобили трябва да бъдат спрени, докато обстановката се нормализира, но уточни, че не е защитник на идеята тировете да се спират от движение в почивните дни.

"В случая с АМ "Хемус" и блокираните автомобили, вината на "Автомагистрали" АД беше, че още на първия час не предприеха действия за реверсивно движение в свободната лента, за да не се налага хората да стоят с часове на снега, а да бъдат спирани от посока София-Варна и да отворят една лента като на светофарен принцип. Имаме едни подписани споразумения, планове за действия, в които е разписано кой прави организацията, пътната агенция е администратор, министерството е администратор, за тази цел ние плащаме на компетентни хора да създават организация. КАТ са контрол, осъществяват контрол по трафика. Ръководителите на тази фирма се уплашиха", коментира Лазаров.

Директорът на Агенция "Пътна инфраструктура" обяви още, че след април, през летния сезон, започва основния ремонт на Ришкия проход, участък от 90 км, за който е необходима и рехабилитация, и реконструкция, както и ремонт на прохода Петрохан.