Детската самота се превръща в нов социален проблем. Това е един от изводите в проекта на Национална стратегия за детето 2019-2030 година, публикуван за обществено обсъждане. Този феномен се дължи преди всичко на трудовата миграция на родителите. Трансформациите в традиционните семейни отношения ограничават възможностите за нейното компенсиране, смятат авторите на стратегията.
Проблем остава детската бедност
Проблем остава и детската бедност, която според стратегията е с най-високите стойности през изминалите години. По данни на НСИ като бедни преди социалните трансфери се определят 37,9 на сто от децата от 0 до 17-годишна възраст, а почти половината от българските деца живеят в риск от бедност или социално изключване.
През изминалите години продължава негативната тенденция на детското благосъстояние. В стратегията се отчита, че "сивата икономика" "изяжда" парите за подкрепа на децата.
Проблемите на българското дете се задълбочават и заради нарастващия дял на самотните родители, трансформацията в модела на съвременното българско семейство. В стратегията е заложено стимулиране на проактивната роля на бащите в отглеждането на децата чрез организиране на обществени кампании за споделено родителство, както и навлизане на повече мъже в помагащите професии.
Нужен е нов Закон за детето и семейството
В проекта на стратегията се отбелязва, че от основно значение е създаването и приемането на нов Закон за детето и семейството. Разработването и приемането на Закон за детето и семейството вероятно ще стане още тази година, защото вече беше обявено като приоритет от министъра на труда и социалната политика Бисер Петков.
Предвижда се да бъдат приети и национални стандарти за ранно детско развитие, както и тяхното въвеждане във всички услуги за деца в ранна възраст. Въвеждането на стандарти за качество на грижите в детските ясли и предучилищното образование в съответствие с Европейската рамка за качество за услугите за образование и грижи в ранна детска възраст, е заложено още в проекта на документ.
Предстои актуализация на списъка на детските болести, за които НЗОК ще плаща лекарствата
Ще има актуализация на списъка на заболяванията на деца, за чието домашно лечение на територията на страната НЗОК заплаща напълно или частично лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели, както и на медицинските изделия, прилагани в болничната помощ, заплащани от НЗОК .
Отпадане на регулативните механизми на НЗОК за прегледи и изследвания на деца и разширяване на списъка на лекарствените продукти и консумативи за деца за домашно лечение, както и на медицинските изделия, заплащани от НЗОК, е заложено още в проекта на документ.
Предвижда се да се подобрят уменията на медицинските специалисти от доболничната медицинска помощ за ранно разпознаване на прояви на депресия и тревожност при бременните и родилките и предоставяне на психологическа подкрепа за нуждаещите се жени.
Предлагат се и нормативни промени за предоставяне на акушерска помощ на здравно неосигурени бременни жени с цел разширяване на достъпа до здравни грижи и проследяване на бременността.
Стратегията предвижда актуализация на медицинските стандарти по педиатрия, неонатология и обща медицина. Целта е въвеждане на по-конкретни механизми за разпознаване на затруднения в развитието на децата, както и приемане на насоки за работата на специалистите в здравните заведения, базирани на научни доказателства.
Предвижда се да се подобрят уменията на медицинските специалисти от доболничната медицинска помощ за ранно разпознаване на прояви на депресия и тревожност при бременните и родилките и предоставяне на психологическа подкрепа за нуждаещите се жени.
Ще има и патронажна грижа с национален обхват за всички деца до 3-годишна възраст.
Към 2030 година трябва да са постигнати средните показатели на ЕС за медицински персонал, достъп до педиатрична грижа, стоматологична грижа, имунизации, болнично лечение и намаляване на детската смъртност
Ще се въведе пълна и изрична забрана за телесно наказание над деца
В проекта на стратегия се предвижда и цялостна реформа в областта на правосъдието за деца и създаване на система за детско правосъдие, ориентирана към правата на децата. Въвеждане на пълна и изрична забрана за телесно наказание над деца, криминализиране на домашното насилие и въвеждане на ефективна работеща система за превенция, наблюдение и изпълнение на тези забрани, е заложено като цел на стратегията. Ще бъде въведена забрана за задържането и лишаването от свобода на деца под 14-годишна възраст
Предвидено е и ратифициране на Трети факултативен протокол към Конвенцията на ООН за правата на детето.
Откъде ще дойдат парите за мерките в Стратегията?
Основният източник за финансиране на дейностите за изпълнение на Стратегията се очаква да бъдат държавният бюджет и общинските бюджети. Ще се търсят и допълнителни източници на финансиране по линия на Оперативните програми, финансирани от Европейския съюз, и от бизнеса.
В Пътната карта към Стратегията ще има прогноза за необходимите инвестиции през целия период на изпълнение на документа.
Проблем остава детската бедност
Проблем остава и детската бедност, която според стратегията е с най-високите стойности през изминалите години. По данни на НСИ като бедни преди социалните трансфери се определят 37,9 на сто от децата от 0 до 17-годишна възраст, а почти половината от българските деца живеят в риск от бедност или социално изключване.
През изминалите години продължава негативната тенденция на детското благосъстояние. В стратегията се отчита, че "сивата икономика" "изяжда" парите за подкрепа на децата.
Проблемите на българското дете се задълбочават и заради нарастващия дял на самотните родители, трансформацията в модела на съвременното българско семейство. В стратегията е заложено стимулиране на проактивната роля на бащите в отглеждането на децата чрез организиране на обществени кампании за споделено родителство, както и навлизане на повече мъже в помагащите професии.
Нужен е нов Закон за детето и семейството
В проекта на стратегията се отбелязва, че от основно значение е създаването и приемането на нов Закон за детето и семейството. Разработването и приемането на Закон за детето и семейството вероятно ще стане още тази година, защото вече беше обявено като приоритет от министъра на труда и социалната политика Бисер Петков.
Предвижда се да бъдат приети и национални стандарти за ранно детско развитие, както и тяхното въвеждане във всички услуги за деца в ранна възраст. Въвеждането на стандарти за качество на грижите в детските ясли и предучилищното образование в съответствие с Европейската рамка за качество за услугите за образование и грижи в ранна детска възраст, е заложено още в проекта на документ.
Предстои актуализация на списъка на детските болести, за които НЗОК ще плаща лекарствата
Ще има актуализация на списъка на заболяванията на деца, за чието домашно лечение на територията на страната НЗОК заплаща напълно или частично лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели, както и на медицинските изделия, прилагани в болничната помощ, заплащани от НЗОК .
Отпадане на регулативните механизми на НЗОК за прегледи и изследвания на деца и разширяване на списъка на лекарствените продукти и консумативи за деца за домашно лечение, както и на медицинските изделия, заплащани от НЗОК, е заложено още в проекта на документ.
Предвижда се да се подобрят уменията на медицинските специалисти от доболничната медицинска помощ за ранно разпознаване на прояви на депресия и тревожност при бременните и родилките и предоставяне на психологическа подкрепа за нуждаещите се жени.
Предлагат се и нормативни промени за предоставяне на акушерска помощ на здравно неосигурени бременни жени с цел разширяване на достъпа до здравни грижи и проследяване на бременността.
Стратегията предвижда актуализация на медицинските стандарти по педиатрия, неонатология и обща медицина. Целта е въвеждане на по-конкретни механизми за разпознаване на затруднения в развитието на децата, както и приемане на насоки за работата на специалистите в здравните заведения, базирани на научни доказателства.
Предвижда се да се подобрят уменията на медицинските специалисти от доболничната медицинска помощ за ранно разпознаване на прояви на депресия и тревожност при бременните и родилките и предоставяне на психологическа подкрепа за нуждаещите се жени.
Ще има и патронажна грижа с национален обхват за всички деца до 3-годишна възраст.
Към 2030 година трябва да са постигнати средните показатели на ЕС за медицински персонал, достъп до педиатрична грижа, стоматологична грижа, имунизации, болнично лечение и намаляване на детската смъртност
Ще се въведе пълна и изрична забрана за телесно наказание над деца
В проекта на стратегия се предвижда и цялостна реформа в областта на правосъдието за деца и създаване на система за детско правосъдие, ориентирана към правата на децата. Въвеждане на пълна и изрична забрана за телесно наказание над деца, криминализиране на домашното насилие и въвеждане на ефективна работеща система за превенция, наблюдение и изпълнение на тези забрани, е заложено като цел на стратегията. Ще бъде въведена забрана за задържането и лишаването от свобода на деца под 14-годишна възраст
Предвидено е и ратифициране на Трети факултативен протокол към Конвенцията на ООН за правата на детето.
Откъде ще дойдат парите за мерките в Стратегията?
Основният източник за финансиране на дейностите за изпълнение на Стратегията се очаква да бъдат държавният бюджет и общинските бюджети. Ще се търсят и допълнителни източници на финансиране по линия на Оперативните програми, финансирани от Европейския съюз, и от бизнеса.
В Пътната карта към Стратегията ще има прогноза за необходимите инвестиции през целия период на изпълнение на документа.