Болница не може да отказва прием на спешен пациент, категоричен е шефът на НЗОК
Болница не може да отказва прием на спешен пациент, категоричен е шефът на НЗОК / снимка: Sofia Photo Agency, архив

Целта на новата методика на Националната здравноосигурителна каса е да въведе ясни регламенти при формиране на бюджетите на болниците за следващата година при минимално участие на НЗОК. Това каза пред бТВ директорът на Касата д-р Пламен Цеков.

„Шест месеца преди да е настъпила Новата година, ние сме публикували на сайта на НЗОК тази методика с цел да бъде дискутирана широко”, уточни той. Цеков посочи, че методиката се отнася за дейността на мениджърите на болниците и живота на пациентите няма да бъде застрашен по никакъв начин. „Предвидили сме механизми, с които да се компенсира увеличението на обема на пациенти. За миналата година процентът на увеличение е бил 2,33, а ние сме заложили сега 3%, т.е. повече сме заложили за всеки случай”, обясни той.

„Другата част на методиката е, че за всяка една област ще бъде посочен обемът дейност, който може да се реализира, независимо къде са лекувани пациентите. Има механизъм един мениджър да поиска увеличаване на обема на пациентите преди да бъдат изчерпани бройките на пациентите за дадената болница. Когато се стигне, например до 70% от обема за месеца пациенти, мениджърът ще може да сигнализира до НЗОК и да каже колко случая му трябват за отпускане”, разясни още Цеков. Той е категоричен, че връщането на пациентите не е в интерес на болниците.

„Далеч преди да се изчерпи лимитът, сме заложили да се обърне мениджърът към касата. До момента НЗОК нямаше поглед какво се случва в лечебните заведения в доболничната помощ. Всеки ден болниците ще изпращат информация до НЗОК, те и в момента го правят, но то не е включено в този порядък, в който искаме да стане. Ние искаме отчитането на пациентите да става онлайн, за да можем да следим работата”, заяви директорът на здравната каса.

Той каза и че в методиката е определена и не по-малко от 30% спешност. Никъде не сме описали, че 70% от пациентите трябва да бъдат планови. „Празни легла в болниците няма да има, но болници, които не работят по спешност, за тях трябва да вземем решение какво ще правим с тези болници, дали имат право да работят с НЗОК. Няма право да ви откажат прием в болница. Когато отиваш като спешен пациент, след като болницата е получила разрешение за дейност, тя не може да откаже на спешен пациент. Спешен пациент е този, който прецени лекарят. Лекарят преценява кой е спешен и кой не е”, уточни още Пламен Цеков.