Възможно е пенсиите след 1 юли 2020 г. да скочат и с повече от планираните 6,7%, разкри в аванс социалният министър Бисер Петков по време на обсъждането на бюджета на НОИ за следващата година.
Министърът каза, че заложеното увеличение на пенсиите от 1 юли 2020 година с 6,7 процента е възможно, както да остане същото, така и да е с по-голям процент. Той уточни, че в проекта на бюджета по правилото на чл. 100, швейцарското правило, е предвидено осъвременяване на всички пенсии от 1 юли с 6, 7 процента. Този процент се получава по това правило спрямо данните към октомври. Съгласно нормата на член 100 Надзорният съвет на НОИ би трябвало следващата година, когато вече имаме отчетни стойности на ръста на средния осигурителен доход , индекса на потребителските цени, да вземе окончателно решение с колко ще бъдат осъвременени пенсиите от 1 юли 2020 година.
Ръстът на средната пенсия за следващата година е от порядъка на 8 процента номинално или 30 лева , при очаквани 382 лева средна пенсия за тази година, 412, 28 лева е прогнозата за следващата година. С 6, 7 на сто се увеличават минимални размери както на пенсията за осигурителен стаж и възраст, така и на социалната пенсия за старост , но социалната пенсия за старост предполага отделно решение на МС, каза министърът.
Проектобюджетът на Държавното обществено осигуряване за 2020 година показва по-голяма относителна финансова автономност, независимост от държавния бюджет заради увеличаването на приходите от осигурителни вноски. Така министърът на труда и социалната политика Бисер Петков, който е и председател на Надзорния съвет на НОИ, обобщи пред журналисти параметрите на проекта на бюджет на Държавното обществено осигуряване.
От проектобюджета на Държавното обществено осигуряване личи, че има ръст на приходите от осигурителни вноски, който е около 580 млн. лева, или 7,8 процента спрямо събраните за тази година, каза Бисер Петков. По думите му ръстът е резултат от високите равнища на заетост, които се очаква да продължат и следващата година на пазара на труда, и от политиката на повишаване на доходите и в реалния, и в бюджетния сектор.
"НАП събира повече осигурителни вноски, а това като цяло действа стабилизиращо на осигурителната система, защото и в бюджета за следващата година е предвидено около две трети от всички разходи да се финансират от осигурителни вноски , тоест само около една трета да се покрива от държавата", каза Бисер Петков, като уточни, че казва "само", защото до преди няколко години пропорциите са били съвсем различни , с много по-голяма степен на зависимост.
Недостигът от средства, които се покриват от държавния бюджет е в порядъка на около 4 милиарда лева, което е около една трета от всички разходи, което е гаранция за относителна финансова автономност и стабилност на бюджета на Държавното обществено осигуряване в сравнителен план, заяви Петков.
Трайна тенденция е всички фондове, с изключение на фонд "Трудова злополука и професионално заболяване", да са в недостиг, като най-голям е недостигът във фонд "Пенсии". За фонд "Безработица" тази година недостигът е по-малък, като цяло за този фонд се предвиждат и намаления на разходите в следствие на намаление на равнищата на безработица , както и на броя на хората, които имат право на това обезщетение, каза в отговор на въпрос Петков.
При тези приходи, се залагат и по-високи разходи с около 700 милиона лева, основно по-високи разходи за пенсии.
Министърът каза, че заложеното увеличение на пенсиите от 1 юли 2020 година с 6,7 процента е възможно както да остане същото, така и да е с по-голям процент. Той уточни, че в проекта на бюджета по правилото на чл. 100, швейцарското правило, е предвидено осъвременяване на всички пенсии от 1 юли с 6, 7 процента. Този процент се получава по това правило спрямо данните към октомври. Съгласно нормата на член 100 Надзорният съвет на НОИ би трябвало следващата година, когато вече имаме отчетни стойности на ръста на средния осигурителен доход , индекса на потребителските цени, да вземе окончателно решение с колко ще бъдат осъвременени пенсиите от 1 юли 2020 година.
Ръстът на средната пенсия за следващата година е от порядъка на 8 процента номинално или 30 лева , при очаквани 382 лева средна пенсия за тази година, 412, 28 лева е прогнозата за следващата година. С 6, 7 на сто се увеличават минимални размери както на пенсията за осигурителен стаж и възраст, така и на социалната пенсия за старост , но социалната пенсия за старост предполага отделно решение на МС, каза министърът.
От 1 юли 2020 година пенсиите, отпуснати до 31 декември 2019 година, включително, се увеличават с 6,7 на сто, от същата дата минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст се увеличава от 219, 43 лв. на 234,13 лв. (увеличение с 6,7 на сто), е заложено в проекта.
От 1 юли 2020 година социалната пенсия за старост се увеличава от 132, 74 лв. на 141,63 лв. - с 6,7 на сто. Таванът на пенсиите остава 1200 лева.
Запазва се периодът на изплащане на паричното обезщетение за бременност и раждане - 410 дни и размерът на обезщетението за отглеждане на дете до двегодишна възраст - 380 лева. Запазва се и режимът за изплащане на паричните обезщетения за временна неработоспособност.
Надзорният съвет на НОИ утвърди със 8 гласа "за" проекта на Закон за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2020 година. Това съобщи пред журналисти министърът на труда и социалната политика Бисер Петков. Проектът на бюджет е бил подкрепен от представителите на държавата и на ССИ. Продължава процедурата по съгласуване на проекта. Надзорният съвет на НОИ е избрал и нов председател. Това е Стефан Василев от работодателската квота - той ще председателства Надзорния съвет. Представител е на АИКБ.
По време на заседанието на Надзорния съвет на НОИ е повдигната темата за болничните, тъй като имаше очаквания този въпрос да бъде решен с проекта на Закон за бюджета на държавното обществено осигуряване. По думите на Бисер Петков, имало е и разбиране, че не трябва да се натоварва един бюджетен закон с толкова много очаквания, защото той трябва да даде финансовата рамка за Държавното обществено осигуряване. Министър Петков е декларирал ангажимент на министерството да продължи дебата по тези въпроси, включително и по минималните осигурителни прагове.
Разговорите между държава, синдикати и работодатели по всички теми и предложения не са спирали, каза Бисер Петков. Обсъжда се механизъм за определяне на минималната работна заплата, механизъм, който да замести минималните осигурителни доходи, какво да се направи, за да се ограничат злоупотребите с болнични. Работодателите и синдикатите поставят своите искания, но решаването на проблемите трябва да стане с взаимен компромис и по това работим, каза Петков.
Съюзът за стопанска инициатива подкрепи проекта на бюджет на ДОО, защото считаме, че това е годишният финансов план на осигурителната система, който се характеризира с няколко положителни неща - професионално изработен е, мотивиран е, съобразен е с финансовите възможности на страната и средносрочната бюджетна прогноза, каза Нено Павлов от ССИ.
Министърът каза, че заложеното увеличение на пенсиите от 1 юли 2020 година с 6,7 процента е възможно, както да остане същото, така и да е с по-голям процент. Той уточни, че в проекта на бюджета по правилото на чл. 100, швейцарското правило, е предвидено осъвременяване на всички пенсии от 1 юли с 6, 7 процента. Този процент се получава по това правило спрямо данните към октомври. Съгласно нормата на член 100 Надзорният съвет на НОИ би трябвало следващата година, когато вече имаме отчетни стойности на ръста на средния осигурителен доход , индекса на потребителските цени, да вземе окончателно решение с колко ще бъдат осъвременени пенсиите от 1 юли 2020 година.
Ръстът на средната пенсия за следващата година е от порядъка на 8 процента номинално или 30 лева , при очаквани 382 лева средна пенсия за тази година, 412, 28 лева е прогнозата за следващата година. С 6, 7 на сто се увеличават минимални размери както на пенсията за осигурителен стаж и възраст, така и на социалната пенсия за старост , но социалната пенсия за старост предполага отделно решение на МС, каза министърът.
Проектобюджетът на Държавното обществено осигуряване за 2020 година показва по-голяма относителна финансова автономност, независимост от държавния бюджет заради увеличаването на приходите от осигурителни вноски. Така министърът на труда и социалната политика Бисер Петков, който е и председател на Надзорния съвет на НОИ, обобщи пред журналисти параметрите на проекта на бюджет на Държавното обществено осигуряване.
От проектобюджета на Държавното обществено осигуряване личи, че има ръст на приходите от осигурителни вноски, който е около 580 млн. лева, или 7,8 процента спрямо събраните за тази година, каза Бисер Петков. По думите му ръстът е резултат от високите равнища на заетост, които се очаква да продължат и следващата година на пазара на труда, и от политиката на повишаване на доходите и в реалния, и в бюджетния сектор.
"НАП събира повече осигурителни вноски, а това като цяло действа стабилизиращо на осигурителната система, защото и в бюджета за следващата година е предвидено около две трети от всички разходи да се финансират от осигурителни вноски , тоест само около една трета да се покрива от държавата", каза Бисер Петков, като уточни, че казва "само", защото до преди няколко години пропорциите са били съвсем различни , с много по-голяма степен на зависимост.
Недостигът от средства, които се покриват от държавния бюджет е в порядъка на около 4 милиарда лева, което е около една трета от всички разходи, което е гаранция за относителна финансова автономност и стабилност на бюджета на Държавното обществено осигуряване в сравнителен план, заяви Петков.
Трайна тенденция е всички фондове, с изключение на фонд "Трудова злополука и професионално заболяване", да са в недостиг, като най-голям е недостигът във фонд "Пенсии". За фонд "Безработица" тази година недостигът е по-малък, като цяло за този фонд се предвиждат и намаления на разходите в следствие на намаление на равнищата на безработица , както и на броя на хората, които имат право на това обезщетение, каза в отговор на въпрос Петков.
При тези приходи, се залагат и по-високи разходи с около 700 милиона лева, основно по-високи разходи за пенсии.
Министърът каза, че заложеното увеличение на пенсиите от 1 юли 2020 година с 6,7 процента е възможно както да остане същото, така и да е с по-голям процент. Той уточни, че в проекта на бюджета по правилото на чл. 100, швейцарското правило, е предвидено осъвременяване на всички пенсии от 1 юли с 6, 7 процента. Този процент се получава по това правило спрямо данните към октомври. Съгласно нормата на член 100 Надзорният съвет на НОИ би трябвало следващата година, когато вече имаме отчетни стойности на ръста на средния осигурителен доход , индекса на потребителските цени, да вземе окончателно решение с колко ще бъдат осъвременени пенсиите от 1 юли 2020 година.
Ръстът на средната пенсия за следващата година е от порядъка на 8 процента номинално или 30 лева , при очаквани 382 лева средна пенсия за тази година, 412, 28 лева е прогнозата за следващата година. С 6, 7 на сто се увеличават минимални размери както на пенсията за осигурителен стаж и възраст, така и на социалната пенсия за старост , но социалната пенсия за старост предполага отделно решение на МС, каза министърът.
От 1 юли 2020 година пенсиите, отпуснати до 31 декември 2019 година, включително, се увеличават с 6,7 на сто, от същата дата минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст се увеличава от 219, 43 лв. на 234,13 лв. (увеличение с 6,7 на сто), е заложено в проекта.
От 1 юли 2020 година социалната пенсия за старост се увеличава от 132, 74 лв. на 141,63 лв. - с 6,7 на сто. Таванът на пенсиите остава 1200 лева.
Запазва се периодът на изплащане на паричното обезщетение за бременност и раждане - 410 дни и размерът на обезщетението за отглеждане на дете до двегодишна възраст - 380 лева. Запазва се и режимът за изплащане на паричните обезщетения за временна неработоспособност.
Надзорният съвет на НОИ утвърди със 8 гласа "за" проекта на Закон за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2020 година. Това съобщи пред журналисти министърът на труда и социалната политика Бисер Петков. Проектът на бюджет е бил подкрепен от представителите на държавата и на ССИ. Продължава процедурата по съгласуване на проекта. Надзорният съвет на НОИ е избрал и нов председател. Това е Стефан Василев от работодателската квота - той ще председателства Надзорния съвет. Представител е на АИКБ.
По време на заседанието на Надзорния съвет на НОИ е повдигната темата за болничните, тъй като имаше очаквания този въпрос да бъде решен с проекта на Закон за бюджета на държавното обществено осигуряване. По думите на Бисер Петков, имало е и разбиране, че не трябва да се натоварва един бюджетен закон с толкова много очаквания, защото той трябва да даде финансовата рамка за Държавното обществено осигуряване. Министър Петков е декларирал ангажимент на министерството да продължи дебата по тези въпроси, включително и по минималните осигурителни прагове.
Разговорите между държава, синдикати и работодатели по всички теми и предложения не са спирали, каза Бисер Петков. Обсъжда се механизъм за определяне на минималната работна заплата, механизъм, който да замести минималните осигурителни доходи, какво да се направи, за да се ограничат злоупотребите с болнични. Работодателите и синдикатите поставят своите искания, но решаването на проблемите трябва да стане с взаимен компромис и по това работим, каза Петков.
Съюзът за стопанска инициатива подкрепи проекта на бюджет на ДОО, защото считаме, че това е годишният финансов план на осигурителната система, който се характеризира с няколко положителни неща - професионално изработен е, мотивиран е, съобразен е с финансовите възможности на страната и средносрочната бюджетна прогноза, каза Нено Павлов от ССИ.