Само 2% от европарите за пътища и релси са усовени до момента
Само 2% от европарите за пътища и релси са усовени до момента / Sofia Photo Agency
Само 2% от европарите за пътища и релси са усовени до момента
24519
Само 2% от европарите за пътища и релси са усовени до момента
  • Само 2% от европарите за пътища и релси са усовени до момента

Само 2 процента от парите по Оперативна програмаТранспорт” са усвоени до момента, съобщиха от Министерството на транспорта на семинар за напредъка по програмата. Общо средствата по нея са близо 4 милиарда лева и са предназначени за строителство на магистрали, ремонт на ЖП-релси и подобряване на транспорта в страната.

Липса на капацитет от експерти и малък брой заявки за кандидатсване за финансиране по програмата са причините за нищожния размер на усвоени пари по европейската програма в областта на транспорта. От близо 4 милиарда лева до момента са усвоени едва 80 милиона по програмата за периода 2007-2013 година. Досега са подписани договори за около 460 милиона лева, съобщи заместник-мниистърът на транспорта Камен Кичев: „Стартираме тръжните процедури за рехабилитация на железопътната линия Пловдив – Бургас, проектирането и изграждането на лот 2 на автомагистрала „Тракия”, както и изграждането на информационна система на река Дунав. Същеврменнно няма да скрия факта, че има и забавяне на подготовката на пътни проекти по ОП „Транспосрт”.

По-малко от 5 милиона лева са планени до момента за строителството на пътища по програмата. Ако догодина бъдат подаден проектите в пътния сектор, може да се спазят сроковете и всички пари за магистрали и пътища – близо 2 милиарда лева – да бъдат усвоени до 2013 година, обясниха от министерството.

Със средства по програмата ще се дострояват магистралите „Тракия” и „Марица”, ще се строи магистрала „Струма” и връзката на „Хемус” със софийския околовръстен път. Големите ЖП-проекти, които ще бъдат финансирани от ОП „Транспорт” са свързани основно с изграждане на бързо и модерно релсово трасе от София до Бургас, както и от столицата до Видин. Проргамата финансира и ремонта на ЖП-линията от Свиленград до турската граница.

Обновената ЖП-линия от София да Пловдив обаче ще бъде изцяло завършена чак през 2018 година, заради проблеми с отчуждаването на земи в планинските участъци.

Към момента няма подадени документи за нито един проект в областта на корабоплаването и пристанищната инфраструктура, съобщиха още експерти от транспортното ведомство.