Увеличение с повече от два процента на цената на тока очаква потребителите на ЧЕЗ, ако бъде приет новият модел на ценообразуване, изготвен съвместно от служебното правителство и Държавната комисия за енергийно и водно регулиране. Моделът бе представен по време на заседанието на обществения съвет към ресорното министерство и цитиран от БТА. За клиентите на ЕВН и „Енерго-про" ще има намаление, но то ще е под процент.
Новият модел на ценообразуване включва премахването на кроссубсидирането, което обаче може да се отрази на цената на парното, тъй като ще засегне някои от топлофикационните дружества.
Бившият енергиен министър Асен Василев и председателят на енергийния регулатор Евгения Харитонова подчертаха, че за да се случат промените, моделът трябва да бъде разписан в законодателството и следователно гласуван от парламента. Затова промяна в цената на тока може да очакваме най-рано през септември.
Ако новият модел бъде приет, той ще извади част от мощностите на свободния пазар, обясни Асен Василев. Това означава, че държавата няма да има задължение да изкупува цялата произведена енергия. „Най-недоволни ще бъдат мощностите, които отпадат от квотата „обществен доставчик". Това са ТЕЦ Бобов дол, Брикел и част от топлофикациите", каза Василев.
Очаква се изключително засегната да бъде „Топлофикация" София, като НЕК задължително ще изкупува тока само от едната когенерация. Това ще доведе до дефицит от 100 млн. лева в дружеството. Означава ли това, че ще поскъпне парното? „Целта е да не поскъпне. Кроссубсидирането... Не върви хората от село да плащат парното на София. Когато се изкупува електрическата енергия от Топлофикация-София на 300 лева за мегават и влиза в микса на НЕК, то се плаща от цялата държава. Така че трябва точно да се направят сметките", категорична е шефката на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране Евгения Харитонова.
Според новия модел на ценообразуване трябва да отпаднат трите добавки - за зелена, кафява енергия и невъзстановяемите разходи. Според Асен Василев по този начин ще се отпуши износът, защото цената за пренос ще бъде намалена.