Новогодишният подарък за всички българи ще бъдат нови по-високи цени на стоките и услугите. Това става ясно от намерeнието на правителството да увеличи акцизните ставки върху част от горивата, което ще повлече цените на почти всички стоки и услуги. С колко ще поскъпнат услугите от най-засегнатите браншове – транспорта и отоплението, както и какъв ще бъде косвеният ефект от това увеличение.
От догодина ще има нови акцизни ставки върху част от горивата – дизел, метан и газьол. Природният газ също ще бъде обложен с акциз. Въпреки намерението на правителството да не вдига данъци, увеличението на акцизните ставки ще се случи заради европейските ангажименти на страната ни. Новите ставки ще се отразят пряко на цените на отоплението и на транспорта, а косвено – върху всичко, категоричен е Божидар Данев от Българската стопанска камара. „Със сигурност не е приятно в тази ситуация да има увеличение на част от акцизите, но щом е поет такъв европейски ангажимент, той трябва да се спазва", категоричен бе той. По думите му обаче ефектът ще е върху всички браншове, защото транспортът и разходите за енергия са в основата на формирането на цените на всички стоки и услуги.
Новите акцизи ще ударят основата на ценовата пирамида – енергия и транспорт
От началото на годината ще влязат в сила новите цени на парното и топлата вода, които се определят на всеки три месеца. Газовият доставчик „Булгаргаз" не остана доволен от ръста на цената на синьото гориво от 1 октомври и загатна, че от началото на следващата година скокът трябва да е много по-висок. Сега има и още един компонент – акциз върху природния газ. Валентин Терзийски, представител на Асоциацията на топлофикационните дружества обясни, че между 70 – 75 % от себестойността на енергията се определя от разходите за гориво. „Т.е. ако се утежни с 10 % разхода за гориво, т.е. се увеличи с 10% цената на газа, с между 7 – 7,5% ще се увеличи и сметката за енергията, която произвеждаме", допълни Терзийски. Според него увеличаването на акцизите означава, че „бюджетът не стои добре".
От дълго време собствениците на метан-станции са категорични, че всъщност страната ни няма ангажимент да променя акцизите в сектора. Според представителя на собствениците на метан-станции Любомир Ганев увеличението се дължи на текстове от директива, според която акциз може да бъде въведен, но едва когато метанът достигне до 25% от общото потребление на автомобилни горива. В момента той е около 1,5%.
Според Ганев с въвеждането на акциз върху природния газ не може да се претендира и за общото намаляване на цените на газа, който внасяме от Русия. „Какво ще каже Путин? Искате по-евтин газ, а му слагате акциз. Ако газът е по-скъп, ще имате повече акциз!:, коментира Любо Ганев.
По-скъпо гориво, по-малко данъци в хазната
Новата акцизна ставка ще удари силно и таксиметровият бранш. Според Емил Игнатов, ръководител на една от най-големите таксиметрови фирми у нас, това ще доведе до по-малки вноски към хазната от страна на бранша. „Ако този месец един шофьор е внасял сто лева за данъци и осигуровки, следващият ще трябва да внесе 80 лева, защото няма да може да си позволи останалите", коментира Игнатов. „Приоритетите отпадат един по един, защото не може да покриваме разходите си", допълни той. Според него за таксиметровите шофьори най-приоритетни са лизинговите вноски за автомобилите, защото това е средството им, за да си изкарат прехраната, следвани от горивата. „Скъпо или не, трябва да сипваме гориво", посочи Игнатов. Оттук нататък обаче следват парите, които всяка вечер един шофьор носи вкъщи, за да нахрани семейството си, а чак след това поддръжката на колата и плащането на данъци и осигуровки.
Игнатов е категоричен, че цените на таксиметровите услиги не могат да бъдат увеличени в момента, защото покупателната способност на населението е паднала драстично. „Това се вижда и в магазина. Ако преди за едни пари можех да купя пет хляба например, сега мога да купя само три", допълни Игнатов.
Превозвачи: Ако скочи само акцизът, ще направим молебен за здраве!
При товарните превозвачи скокът на акциза върху дизела няма да се отрази толкова пряко, колкото косвено, смята Красимир Лалов, представител на една от големите превозвачески организации. „Ако е само акцизът, ще направим молебен за здраве. Сега ще започнат – ами, увеличи се акцизът, ние нямаме избор, трябва да скочи и това, и онова. Както е казал Гьобелс, една лъжа, повторена сто пъти, става истина", допълни Лалов. По думите му ще има много спекулации с цените, а това няма да доведе до увеличение на качеството на продуктите и услугите. По-високите акцизни ставки ще окажат влияние и върху много други сектори и то не само по линия на транспортните разходи. Например, има пекарни, които работят с газьол, което означава, че и техните разходи за гориво ще скочат, а оттам и цената на крайния продукт – т.е. на хляба.