Бяло саламурено сирене, кашкавал и череши са сред най-продаваните продукти родно производство на пазарите в ЕС и в трети страни. Това съобщи заместник-министърът на земеделието и храните Цветан Димитров. Той представи информационен форум по схемата „Промоционални програми за земеделски продукти". Организатор е Държавен фонд "Земеделие". Целта е да се разшири външният пазар на българските продукти. „През последните години схемата стана много популярна сред земеделските производители и успешна за България", каза още Димитров.
До момента Европейската комисия е одобрила девет промоционални програми с българско участие на обща стойност над 32 млн. евро. Обект на промоция са млечни продукти, в това число бяло саламурено сирене, кашкавал, кисело мляко, вина със защитени наименования, преработени плодове и зеленчуци и пресни череши. В най-общ вид тези програми обхващат територията на 15 държави в Европа, Северна и Южна Америка, Азия и Австралия.
Димитров каза, че първата одобрена от ЕК промоционална програма с българско участие е „Европейско сирене", която е била предложена от асоциацията на млекопреработвателите у нас и от кипърската организацията на говедовъдите. Тя е за промоция на сирене и кашкавал на пазарите в Русия и Украйна. Програмата е започнала през 2009-а и е приключила през миналата година. Тя е била предизвикателство, както за асоциацията на млекопреработвателите, така и за администрацията.
Това е била първата програма, чрез която българската страна е добила опит в процеса на изпълнението на тези програми, каза заместник земеделският министър.