Над 1000 абонати са се възползвали от лихвената ваканция
Над 1000 абонати са се възползвали от лихвената ваканция / netinfo

Над 1000 договора за разсрочване на стари задължения е сключила столичната „Топлофикация” от началото на лихвената ваканция на 25 септември. Това каза в интервю за Дарик директорът в дружеството Стефан Дочев.

От вчера вече има възможност за пускане на парното за обществените и жилищните сгради в столицата, но за целта абонатите трябва да подадат молба или да не извършват ремонти по инсталацията.

През тази седмица дружеството ще започне преговори с топлинните счетоводители по новите договори за дялово разпределение. Според промените в закона за енергетиката, от този отоплителен сезон топлинните счетоводители вече са подчинени на топлофикациите в страната и сключват договори не само с абонатите, но и с тях. Още за отоплителния сезон, изравнителните сметки и проверката на омбудсмана, чуйте от интервюто на Ралица Василева със Стефан Дочев.

Всички, които имат желание за предсрочно пускане на отоплението, е достатъчно да подадат молба в съответния топлорайон. При подаване на такава молба до 24 часа тя се изпълнява.

Вие отправяте и препоръки към абонатите и да приключат с ремонти, ако планират.

Да, те трябваше вече до 1 октомври да са приключили с тези ремонти, защото при положение че в една отоплителна инсталация се извършва ремонт, то отоплението в цялата сграда не може да бъде пуснато. Ако времето застудее ненадейно, такива сгради остават с невключено отопление. Имаме списъци на такива сгради, в които инсталацията е празна поради извършващ се ремонт вътре в жилищата или във вътрешните отоплителни инсталации.

Много ли са тези сгради?

Ами десетки са. Ние сме предупредили всички своевременно, още в средата на септември, сега отново им напомняме, че както ние имаме готовност за включване на отоплението, такава готовност трябва да има и в отделните сгради.

Какво трябва да направят, след като приключат ремонтите съответните абонати?

Достатъчно е да се обадят в топлорайона или да оставят бележка на абонатната станция, че инсталацията е готова за отопление, а самите потребители трябва да знаят – ежегодно напомняме – термостатните вентили на радиаторите трябва да бъдат отворени на максимум поне в деня на пускане на отоплението, за да може да се осигури добра циркулация, добро обезвъздушаване на отоплителните тела. След това вече могат да избират желаното положение.

В напреднал стадий сте на подготовката на договорите за топлинните счетоводители. Кога ще бъдат готови?

Образец на договора вече е подготвен, през тази седмица ще започнем преговори с отделните фирми за подписване на договорите.

Крие ли рискове например етажна собственост, която е решила да смени топлинния счетоводител, след това да бъде разочарована, че не е подписан договор с някоя фирма или че са променени условията.

Договорите, които ще сключим с топлинните счетоводители, са одобрени от регулаторната комисия общи условия, така че рамката за тези договори е еднаква, утвърдена, не може да има спорове по нея.

А по отношение на цените, които те предлагат?

Цените вече са търговското част но договора, ще бъдат предмет на обсъждане и договаряне в предстоящите ни разговори.

Очаквате ли да има промени в цените?

Надявам се да няма съществени.

До 25 октомври продължава „лихвената ваканция”. Има ли ефект тази кампания?

Засега резултатите са насърчителни. Над 1000 договора, значи над 1000 длъжника вече са се явили в нашите каси и са подписали договор за възползване от този бонус, който предлага дружеството.

Ясно ли е какъв сегмент от населението е това като социален статус, например пенсионери, социално слаби….

Във всеки случай това не са основно бедните и пенсионерите. Това са в повечето случаи хора, които са имали възможност да платят и самият факт, че идват да платят, значи не е била сериозна невъзможност за неплащане. Все пак най-неплатежоспособните са обхванати от системата на социалното подпомагане. Те получават енергийни помощи през зимата за отопление.

И сега към въпроса със сметките. Докъде стигнаха изравнителните сметки? Над 48 процента бяха готови, кажете какво показват данните от изравнителните сметки.


Ами нищо лошо няма в тях. Около 5 процента от сградите изравнителните сметки са с процента на сградна инсталация над 50, което дава сигнал, че в тази сграда или отоплението е нерационално или има по-голямо от нормалното нерегламентирано ползване на топлинна енергия.

Отказаха ли се вече хора от такива сгради?

Още е рано за това. Ние сега предупреждаваме сгради, в които има над 50 процента изключване на отоплението, че са изпаднали в режим, в който инсталацията за централно отопление не работи най-добре. Те трябва да преценят дали да продължат да се отопляват по този начин или да търсят други способи на отопление.

Има ли краен срок, в който те трябва да решат?

Срокът е 30 дни след писмото, което им изпраща „Топлофикация”.

Проверките на сметките при омбудсмана. Ще се стигни ли до промяна на наредбата?

Има предложение за промени в закона. Част от предложенията са да се въведе сградна инсталация и за инсталацията за битово горещо водоснабдяване, да се развие материята за топлоснабдяването не в такава подробност, както е развита в сегашния закон, а това да бъде пренесено в наредбата, тъй като в закона никъде не е казано как се разпределя например електроенергията от общия електромер на сградата, а с подробности развиваме как ще се разпределя и топлоенергията от общия топломер.