- Донка Соколова
Комисията за защита на потребителите забрани на „Алма тур" да сключва договори за организирани пътувания при наличие на основателни съмнения, че заради финансови проблеми няма да успее да изпълни предплатените услуги. Това съобщи в „Денят" на Дарик председателят на комисията Александър Масларски.
Заповедта е с предварително изпълнение, за да се предотвратят нови проблеми.
„Практиката, която прилага дружеството „Алма тур БГ"АД противоречи на принципите на добросъвестност и професионално отношение. Ето защо въз основа на решението на комисията издадох заповед, с която забранявам на „Алма тур" - до упражняване на своята дейност, да предлага и да сключва договори за продажба на организирани групови, индивидуални туристически пакети с обща цена при положение, че са налице основателни съмнения, че дружеството няма да бъде в състояние да изпълни част или всичките си задължения по тях. Освен това пускам предварително изпълнение на заповедта, с цел да се защитят особено важни обществени интереси и да се предотврати понататъшната възможност за промяна на икономическото поведение на потребителите", заяви още Масларски.
Той допълни, че потребителите имат възможност да потърсят правата си в съда, ако сумата от 200 000 лева, за която е застрахована отговорността на нелоялния туроператор, не е достатъчна.
Според председателя на Българската асоциация на туристическите агенции Донка Соколова случаят с „Алма тур" е прецедент за българската практика, но е често явление в чужбина.
Ето как тя отговори на въпроса дали може да се промени законодателството, за да бъде по-защитен крайният потребител: „Опитът що се касае до т.нар. гаранционен фонд по повод тази директива за пътуванията с обща цена - организаторът на тези пътувания е длъжен да даде гаранция на своите клиенти. Тя може да бъде под формата на застраховка или под формата на банкова гаранция. Механизмът обаче е същият в целия свят. 200 000 лева е най-високата в таблицата сума за застраховка. Това е за оборот над 1 милион евро или лева. Това, което ние можем да направим, да вдигнем тази сума над 1 милион или да диференцираме 1 милион на 2 милиона, на 3 милиона, за да може да бъде по-добре защитен потребителят. Дори 100% защитен".
Соколова добави, че се надява този скандал да не се отрази върху българския туристически бранш при записванията за зимния сезон. „Искам да уверя нашите български клиенти, надявам се те да могат да отсеят от всичко това, което чуха през тези 10 дни, да отсеят правилно ролята на лоялните мои колеги", каза още Донка Соколова.