Самолетът на Еърбъс А380 ще се отправи към Азия в поредица пробни технически полети, предаде Франс прес. Ще бъдат тествани възможностите на самолета да каца и маневрира на основни световни летища.
В края на периода на пробните полети, който ще продължи 17 дни, се очаква да започне процедура за сертифицирането на най-големия самолет в света. Техническите изпитания предвиждат междинни кацания на седем азиатски летища и 150 летателни часа в нормална работна среда.
Забавянето на доставките на самолета по технически причини доведе до отмяна на поръчки и до загуби за компанията майка на Еърбъс - Европейският авиационен и отбранителен консорциум (ЕАДС). За третото тримесечие ЕАДС отчете нетна загуба от 195 млн. евро спрямо печалба от 279 млн. евро година по-рано.
Състоянието на ЕАДС безпокои френското правителство - утре премиерът Доминик дьо Вилпен ще посети Тулуза, за да "намери решенията" на проблемите на европейския самолетостроител.
Самолетът, в който могат да пътуват от 555 до 840 пътници - в зависимост от модификацията, ще излети от Тулуза с екипажи на Еърбъс, както и с пилоти на властите за сертифициране на самолети - на Европейската агенция за въздушна безопасност и на американското Федерално авиационно управление.
По време полетите ще бъдат направени проверки на технически функции, като например снабдяването с керосин, ще бъдат анализирани и възможностите за качване и сваляне на пътниците от самолета на най-големите летища в света.
А380 ще кацне първо в Сингапур. Втората серия от полети ще бъде до Хонконг, а след това до Токио - на 18 и 19 ноември. При третата серия полети А380ще има кацания в китайската провинция Кантон (22 ноември), Пекин и Шанхай (23 ноември).
Четвъртата серия полети започва от Тулуза и предвижда обиколка на света през двата полюса - през Йоханесбург (26 ноември), Сидни, а после и през Ванкувър в Канада (29 ноември) обратно до Тулуза.
В програмата за технически тестове участват пет самолета А380 (четири двигателя на Ролс Ройс и един на Дженерал eлектрик). Общият брой на техните полети е 730, а летателните часове - 2300 при различни климатични условия.
Досега са направени 149 твърди поръчки (15 от които са за товарни самолети) за А380. Шестнадесет авиокомпании са изразили намерение да купят общо 17 самолета.