В т. нар. в Америка "Черен петък" пред магазините се извиха километрични опашки заради големите промоции на стоките в началото на сезона на предколедното пазаруване.
Очаква се до неделя през големите търговски вериги да минат 147 милиона души, или почти половината от населението на Съединените щати, а само петъчните приходи да надхвърлят 11 милиарда долара. Това ще означава 4-процентов скок спрямо миналата година въпреки предвиждания 3-процентов спад на посещаемостта.
Безпрецедентното решение на голяма част от магазините да отворят врати не в полунощ, а няколко часа по-рано, се хареса на клиентите, които се събраха на дълги опашки. „Хората освирепяват в полунощ", коментира 50-годишна жителка на Флорида, докато товареше в автомобила си нова маса за тенис.
Всъщност през тази година хаосът беше значително по-малък, защото много магазини не затвориха в четвъртък следобед, а просто намалиха цените на много продукти около 20 часа, след което останаха отворени през цялата нощ. Много хора купуват колкото се може повече стоки, дори и да не са сигурни, че имат необходимост от тях, част от клиентите впоследствие решават да ги върнат, след като са размислили.
През тази година за първи път навръх „Черния петък" са планирани протести, но не на клиенти, а на работещите в най-голямата търговска верига в света Wal-Mart („Уолмарт"), които недоволстват от ниските си заплати. "Болно ми е, че много от работниците на Wal-Mart са станали зависими от местните доброволчески организации, които раздават храна на социално слабите. Тези хора работят постоянно, но нямат пари, за да се изхранват!"
2/3 от американците се заричат, че няма да отидат до магазините, а просто ще се възползват от онлайн офертите. Много от тях се притесняват от наранявания при блъсканиците пред отварянето на вратите на магазините. През 2008 г. в мелетата дори загина работник на Wal-Mart, който беше стъпкан от нетърпеливата тълпа.
Според някои американски лингвисти изразът "Черен петък" в контекста на предхождащия го Ден на благодарността се ползва от началото на 50-те години на миналия век, за да обясни големия брой работници във Филаделфия, които не се явяват на работа след най-големия американски семеен празник. Изразът е придобил значението на „усилено пазаруване" в началото на 60-те, но също се е ползвал най-вече от градските власти във Филаделфия. Той придобива национално значение чак в средата на 70-те.
Вижте снимки от лудото пазаруване ТУК