Тотю Младенов: Нито лев повече за майчинство
Тотю Младенов: Нито лев повече за майчинство / снимка, архив: Sofia Photo Agency, Юлиана Николова
Интервю в Седмицата с министър Тотю Младенов
58807
Интервю в Седмицата с министър Тотю Младенов
  • Интервю в Седмицата с министър Тотю Младенов

Интервю с министъра на труда и социалната политика Тотю Младенов в „Седмицата” на Дарик:

Ако сивата икономика е намаляла за две години със 7 пункта, както казвате тази седмица по време на една конференция, посветена на бизнес средата, защо не намалява безработицата?

Да, действително заради засиления контрол на Инспекцията по труда с НАП се получиха някои по-добри резултати на пазара на труда, а именно със 7 процентни пункта да се отчита като цяло намаляване на сивата икономика. Тук роля имат и големите бизнес организации, които ни подадоха ръка в тази борба. С около 30% за една година са намалели случаите на наемане на хора без трудови договори.

Това как го изчислявате, в смисъл спрямо проверките, които правите...

Спрямо проверките и спрямо констатираните нарушения, които откриват нашите инспектори.

Т.е., една трета по-малко случаи намирате, в които...

Точно така.

... липсва договор?

Да, и може би най-важният успех на базата на съвместния контрол между НАП и Главна инспекция по труда е, че за една година близо 40 000 човека в цялата страна преминаха от 4 часа на 8-часов работен ден, когато инспекторът по безспорен начин установява, че той е на 4-часов работен ден този работник или служител, а работи повече. По този начин мисля, че помогнахме на голяма част от хората.

Добре, но излиза, че когато вашите хора си вършат добре работата и чрез НАП успяват да извадят на светло по-голяма част от икономиката, тогава логиката е, че самата икономика, финансите на страната пък не са толкова добре управлявани, защото не намалява безработицата.

Вижте, потокът все още за съжаление, входящият поток в бюрата по труда особено в средните и малки предприятия е доста голям. Ние се мъчим да компенсираме с оперативната програма „Човешки ресурси” и с Националния план по заетостта и не случайно в момента около 70 000 човека в цялата страна работят по тези мерки и програми. Има още един начин, по който ние на практика намалихме сивата икономика и хората без трудови договори, оперативната програма „Човешки ресурси” и всичките тези схеми, развитие, подкрепа за заетост. Когато дълготрайно безработно лице се наема по тези схеми, той отива с трудов договор по тези схеми. По този начин той не може да работи в сивата икономика. Това също е важно.

А вие имате ли поглед колко бизнес е затворил, колко фирми са затворени?

Не, обикновено се наблюдава... в средните и малки предприятия съкращават по един, по двама, по трима човека, не можем да направим пълен разрез...

И оттам идва ръстът на безработицата.

И оттам идва ръстът. И затова ние компенсираме с тези мерки и програми. Но, ако ми позволите, тук е много важно, когато говорим за средните и малки предприятия. Аз съм разпоредил на Агенцията по заетостта, и те го правят, аз също го правя като ходя на обиколки и на срещи с бизнеса, искам те да се обърнат към средните и малки предприятия най-вече в България, за да им покажат какви възможности имат да кандидатстват по оперативната програма „Стажантски програми за млади хора”, на които плащаме заплата плюс осигуровка, „Първа работа за младите хора”, „Ново работно място”, по която между другото грантова схема, 40% от нея, може да отиде за оборудване на ново работно място, т.е. за инвестиции, развитие, подкрепа за заетост, лични асистенти. Проектите за подобряване условията на труд, знаете, че за последните няколко месеца вече сключихме договори за 30 млн. лева с 240 компании за подобряване условията на труд. Сега сме пуснали втора мярка, която е до 26 ноември кандидатстването, за още 40 млн. лева. Плащаме вече пътя до работното място на работника в радиус от 100 км, за бизнес програми, за допълнителна квалификация на заети лица. Искам тези програми да стигнат до малките и средни предприятия, за да може вместо те да съкращават хора, напротив, да назначават по един-двама човека. Средните и малки предприятия знаете, че са гръбнакът на нашата икономика и това в този момент е много важно.

Преди шест месеца в „Новинар” през май казвахте, че ще намалите младежката безработица с 5%. С колко сте я намалили?

Март месец тази година направихме национална инициатива за работа на младите хора, която се прие от Министерски съвет, сключихме споразумение със синдикатите и с работодателите на национално ниво за първа работа. Сключи се споразумение между Агенцията по заетостта и Министерство на образованието и се обменя информация за ранно отпадналите ученици и за завършилите средно и професионално, и висше образование и в срок до четири месеца ние им търсим допълнителна работа на пазара на труда или допълнителна квалификация и обучение. Второто тримесечие вече започва да има резултати, второто тримесечие, това, което се отчита от статистиката, на тази година спрямо първото тримесечие на тази година, с 3 процентни пункта е намаляло нивото на младежката безработица. И всичките тези схеми, които ги отворихме сега, „Първа работа”, „Ново работно място”, стажуването, което върви, вече над 5600 млади хора стажуват в предприятията и повече от 50% от тях като завършат този 6-месечен стаж, който е платен, включително и за наставничество от предприятията, биват харесвани от своите работодатели и остават на постоянна работа в това предприятие, а другите имат по-добра пригодност за пазара на труда. И от началото на годината по всичките тези схеми плюс трудовите борси, които направихме и в България, и в чужбина, където има млади български хора, включително и студенти, 30 000 млади хора са започнали работа от началото на тази година. Това е много важно и ние ще продължим в тази посока, защото младежката заетост е изключително важна, младите хора да работят.

Другите хора, които трудно си намират работа, са хората пред пенсия.

Точно така, възрастните.

А сега те стават повече в следствие на удължената възраст за пенсиониране.

Точно така. Точно така и не бива... заради демографската криза не бива да противопоставяме младите на старите. Има работа на пазара на труда както за младите, така и за старите. Именно от тази гледна точка другата група, която ние искаме да подпомогнем, това са хората над 55-годишна възраст, които са останали без работа. И тези схеми, които са подкрепа за заетост и развитие за дълготрайно безработни, в които в срок от една година ние предоставяме заплащане и осигуровки, предоставяме ги на общините и на бизнеса, ефектът е много голям, защото по този начин им помагаме те да работят, особено в малките населени места. Аз непрекъснато обикалям страната. Общините са много доволни и хората също, защото искам да ви кажа, че примерно в едно малко населено място в Мадан или в Неделино, или в Рудозем, или в Златоград, или в Лом, или във Враца, или в Берковица, или в Дулово, т.е. там кметът става най-големият работодател. Просто няма друг бизнес и по този начин ние помагаме на тези хора, които са останали дълготрайно безработни, да придобият трудови навици и затова тези схеми за тях са много добри.

Имате ли данни колко българи са се върнали от чужбина заради кризата в Испания, в Гърция?

Нямам такива данни, защото голяма част от тях се връщат после пак заминават.

Е, не се ли регистрират веднага в бюрото по труда?

После пак заминават на други места. Но това, което ми прави впечатление, е, че все повече млади хора се завръщат. Ние миналата година направихме една много интересна трудова борса в университета в Кьолн и събрахме всички български студенти, на които им предстои да се дипломират, от Северен Рейн-Вестфалия, от цялата област. Тази година го направихме в Лондон. Закарахме над 10-11 големи компании от България, с които направихме трудова борса с тези млади хора. Изключително съм щастлив, примерно тази борса в Лондон, над 200 човека я посетиха. Изключително съм щастлив, защото една голяма част от тях заявиха, че искат да се върнат в България и да работят. Даже вече правят първите си интервюта с тези компании, които бяха там на тази трудова борса.

А следите ли реално кой ще се върне? Имате ли механизъм, по който...

Имаме.

... дошли са 200, от тия 200 двама примерно са си дошли.

Имаме механизъм и в края на годината ще отчетем какъв е резултатът. Но това, което ми направи много силно впечатление, е, че младите хора следят много внимателно ситуацията в България и виждат вече, че... явно виждат вече, че могат да се завърнат и да работят тук. Естествено, техните родители са инвестирали страшно много за тяхното образование и тук бизнесът в България трябва да подходи изключително сериозно към тях, защото това са млади хора, които са получили изключително добри знания в тези престижни университети, и ние трябва да ги използваме за българската икономика.

Ще има ли коледни пенсии и заплати в държавния сектор? И всъщност аз доста рових да видя какво стана последно с гръцкото решение да раздадат по 400 евро добавка за пенсия, вие някаква комуникация с гръцкия си колега имате ли, за да кажете всъщност ще раздадат или не, защото това предизвика искрен гняв в България по форуми, във Фейсбук.

Там министрите на труда ги сменяват през три месеца, така че аз познавах доста от тях, включително и новия колега, но нямам контакт с него, защото той е от скоро. Вижте, мен Гърция не ме интересува, мен ме интересува България.

Да, ама няма да имате... Да, ама моралният аргумент от всичко, което сега ще обясните за недостига в България да дадете коледна добавка, се разбива в това, което прави Гърция. Ако тя им даде по 400 евро, вие сте в много трудно положение да обясните...

Министърът на финансите ми каза, че това не е вярно, че той е проверил с неговия колега и че това са източници, които се пускат от неправителствения сектор. Но пак ви казвам, Гърция не ме интересува, мен ме интересува България. Именно от тази гледна точка искам да ви кажа, че честната позиция, която ние приехме още от първия ден на нашето управление, искахме да бъдем честни както към сегашните, така и към бъдещите пенсионери, е да направим реформа в системата. При тази демографска криза, при това застаряване на населението в България, при тези дефицити огромни, които ни бяха оставили в системата, те ако бяха продължили да управляват още след 2009 г., те щяха да го фалират този пенсионен фонд. Те непрекъснато увеличаваха дефицитите в пенсионната система и увеличаваха пенсиите. Ние направихме точно обратното. Ние направихме една честна реформа...

Само, само ви прекъсвам, щото тия дни един човек ми каза, и той е интелигентен човек, аз почвам да не го разбирам това с дефицитите, я просто да го обясните.

Да, аз ще го обясня много просто. Значи ние ако не бяхме направили тази реформа 2010-2011 г., трудовият стаж, възрастта за пенсиониране, постепенно, плавно, без да се усети толкова драстично за хората, акумулиращият ефект ще бъде много голям след години, ще направи системата по-устойчива. Именно на тази реформа започнаха... още отсега имаме възможност да вдигнем пенсиите догодина с близо 600 млн. лева. И забележете, без да продължаваме да увеличаваме задълженията в осигурителния институт, без да продължаваме да увеличаваме дефицитите в осигурителния институт.

Т.е. недостигът на пари.

Точно така. И нещо много, друго, важно. Ако ние не бяхме направили тази реформа, ние нямаше да можем да заделим допълнително средства от брутния вътрешен продукт и за други дейности като здравеопазване, образование, инфраструктура, земеделие, култура. Ето това е ефектът, разбирате ли, ето това е ефектът от пенсионната реформа, че прави системата по-устойчива, дава възможност за по-добри пари да се дават за пенсии през годините, през следващите години, без да се увеличава допълнително дефицитът, напротив, да се намалява, и освобождава пари от брутния вътрешен продукт и за други важни сфери на обществото. Ето това е смисълът...

А отговорът на въпроса, на вечното очакване в България за 13-та заплата, 13-та пенсия?

Аз мисля, че това, което сме говорили с Министерство на финансите, нека да изчакаме още една-две седмици, до края на месец ноември, ако продължават да бъдат така добре приходите в държавата и в държавното обществено осигуряване и през този месец, аз мисля, че ще има възможност за 13-та коледна добавка към пенсиите, но за най-ниските пенсии.

Какво наричате най-ниски?

Ами не искам да говоря предварително, защото искам да видя каква ще е сумата. Когато бъде ясна сумата, която може да бъде отделена за това, аз съм убеден, че... правим всичко възможно това да е факт, тогава вече ще...

Не, най-ниски може да се разбира на границата, от където по-надолу пенсия няма. Коя е най-ниската пенсия в България?

Е, мисля, че повече от половината пенсионери ще получат добавка.

Повече от половината.

Да.

А този размер в какво ще се движи, няма да е тринайста пенсия по размер...

Не, това ще е добавка, това ще е добавка и това няма да е от държавното...

Не, то щото добавката е и 10 лева, нали...

Но вижте, това няма да е от държавното обществено осигуряване, това ще е от икономии от държавния бюджет.

От бюджета...

Да. И така е правилно, защото това няма нищо общо със социално-осигурителната система.

А все пак в какви диапазони, поне като процес спрямо пенсията, да се движат очакванията на хората?

Не мога да кажа.

Защото създавате, като ви слушат сега, и вие създавате очаквания. Първото, което си представят, е ще ми дадат 13-та пенсия, нали. А може да се окаже, че ще има за 10 лева...

Аз пак казвам, нека да видим каква ще е цялата сума, която може да бъде заделена от повече приходи в държавата спрямо разходите за този месец, и тогава ще седнем и ще го определим много бързо.

А кога ще бъде? В началото на декември ще бъде.

Да, в края на ноември ще имаме такава готовност.

Ще бъдат ли все пак увеличени майчинските на 310 лева от 240 лева? Впрочем аз самият съм ви задавал десетки пъти въпроса за отвързването на всякакви плащания в държавата от минималната работна заплата и вие ги отвързахте.

Ние ги отвързахме.

Но сега пък започна атака към вас, че ето, например майчинските, като не са вързани с минималната работна заплата, тя отива на 310, в момента е 290 лева, нали, и сега няма да станат толкова и майчинските. Те си стоят на 240.

Значи, вижте, тъй като майчинските за първата година и за втората година са общо около 400 млн. лева от държавното обществено осигуряване, там няма роля минималната работна заплата. Това е осигурителна вноска от 3,5%, която се плаща за болнични... за временна неработоспособност и майчинство, и там се прави на база на актюерски разчети, колкото са приходите в системата от тази вноска, толкова са и разходите. Затова в държавното обществено осигуряване не важи този принцип за минималната работна заплата.

Т.е. приходите от вноската за майчинство не са се увеличили и заради това не може да вдигнете с нито лев над 240.

Това е едно. Второ, ние имаме най-дългото майчинство в цяла Европа, заедно с Швеция - 410 дни, от които 45 дни преди раждане, 90% от работната заплата. Аз съм много горд, че ние въпреки тежката икономическа криза успяхме да запазим това дълго майчинство. Но по отношение на втората година, вижте, 400 млн. лева са от държавното обществено осигуряване, 500 млн. лева близо са от държавния бюджет за т.нар. детски, които са повече от 50% от бюджета на нашето министерство за всички социални политики, стават над 900 млн. лева. Отделно социални услуги. Ами аз трябва да ви кажа, че за последните три години и четири месеца ние открихме допълнително 150 услуги за деца, за над 8500 деца. Това струва много пари, това са над 32 млн. лева. В момента правим общностните центрове, 70 общностни центъра в цялата страна за дечица от 0 до 3 и от 3 до 7 години. Над 100 000 деца и техните родители ще имат възможност да се възползват от това. Включително над 2000 нови работни места по този проект само за детски градини и за детски ясли. Отделно 30 млн. лева за детски градини, особено в големите населени места. Аз мисля, че съчетаването на паричните средства със социалните услуги за майките и за децата е правилната политика и неслучайно отделяме толкова много пари за това през следващата година, за да може в крайна сметка, от една страна, ние да подпомогнем младите семейства, както и оперативната програма „Отново на работа”, 3500 безработни в момента гледат децата на млади семейства, които имат възможност да работят през това време, т.е., от една страна, ще подпомогнем младите родители в отглеждането на техните деца с тези допълнителни социални услуги, освен паричните помощи и обезщетения, и, от друга страна, ще дадем и възможност на тези млади хора да се върнат по-рано на пазара на труда това е много важно...

Да, но увеличението на тези майчински щяло да струва, ако са верни сметките, 15 млн. лв., които на фона на огромните бюджети, които се управляват в социалната сфера, не изглеждат толкова много. И този въпрос се превърна в символен - и опозицията го използва, и граждански сдружения, а и вие сте категоричен, че няма да... между първо и второ четене в парламента няма да се стигне до преразглеждане на този въпрос. Това, защото... за пенсионери... Да, вие изтъкнахте аргументи.

Аз се опитах да обясня... философията и насърчаването, за това, което правим, и допълнителните социални услуги, които струват много пари, и мисля, че това е правилният път, който е добър и за самите майки.

А вие подкрепяте ли тази седмица идеята да се намали ДДС за първо жилище, за да бъдат подкрепени младите хора?

Е, данъчните закони не ме питайте, там има други хора, които отговарят за тях, не искам да взимам отношение. Но вие ме попитахте какво може да се търси като резерв между първо и второ четене за повече средства. Аз мисля, че това, което е разумно, и търсим механизми за това, т.е. търсим с Министерство на финансите възможност за допълнителни приходи между първо и второ четене, които да гарантират и малко повече разходи. На първо място мисля, че малко повече средства за заетост е важно да има, особено за младите хора и за хората с увреждания, за пазара на труда, примерно около 7, 8 до 10 млн. ако се намерят, това ще бъде добре, и водим разговори за това нещо. И другото, което е много важно, това е, знаете, че от 1 януари следващата година с 10% увеличаваме издръжката и заплатите на работещите в социалните заведения. Техните заплати много изостанаха и ако 160 млн. беше бюджетът, сега ще бъде 176, т.е. около 16-17 млн. допълнително. Ще потърсим възможност за още около 5 процента, т.е. за още около...

Т.е. 15% увеличение на заплатите, които работят... на хората, които в социалната...

Засега 10 са гарантирани и непрекъснато когато ходя в страната, се срещам с тези хора, те поставят този въпрос пред мен. И действително там се гледат много тежки случаи - дечица с увреждания, хора с деменции, възрастни, тежка е тяхната работа и ако има някакъв резерв допълнително за още 5%, ще търсим възможности за това, но финансите трябва да намерят и да гарантират допълнително приходи, за да може да си позволим тези допълнително разходи.

Колко са със спрени социални помощи заради неходене на училище на децата им?

Около 3500 спрени помощи имаме. Искам да ви кажа, че миналата година по мое разпореждане всички областни управители в страната заедно със социалните служби в страната и инспекторатите на МОН направиха такива внезапни проверки. Тази година също изпратих такова писмо и се правят в цялата страна такива проверки и когато се установи, че децата не ходят на училище, се спират помощите на техните родители. А това е много важно, защото в крайна сметка изключително важно е децата да ходят на училище, защото виждате, като не се взимат мерки в началото по този въпрос, виждате големия брой безработни, които са неграмотни. Ето това трябва да се пресече.

Увеличението на доходите, планирано за следващата година, пенсии, говорите за между 10 и 15%, за например социалните работници, но според бившия финансов министър и депутат сега от левицата Пламен Орешарски това увеличение не компенсира инфлацията, натрупана 10% според него, по официалния индекс, а по други индекси, казва той, дори 20%.

Тук говорим за доходите от труд или доходите от пенсия?

Той казва изобщо доходите, които се планират в бюджета следващата година да бъдат увеличени, не компенсират дори и инфлацията през тези години, и това е всъщност основният аргумент... на опозицията.

... един пример за минималната работна заплата. Искам да ме разберете правилно вие и вашите слушатели. В състояние на икономическа криза ние вдигнахме минималната работна заплата със 70 лв. - от 240 на 310 лв., която ще стане от 1 януари следващата година.

Т.е. с 30%.

Предното управление вдигна с 80 лв., близо толкова, минималната работна заплата - от 2005 до 2009 г., но забележете разликата - по време на тяхното управление инфлацията беше за техния период над 36%, а за нашия период е под 10%. Т.е. виждате, че дори в тежка икономическа криза ние се помъчихме единственият лост, който разполага държавата да вдигне заплатите в частния сектор, е да вдига постепенно минималната работна заплата. И аз трябва да ви кажа, че особено в експортно ориентираните предприятия в България от химия, металургия и машиностроене, от фармацията, от IT сектора, от добивната промишленост, от енергетиката, експортно ориентираните предприятия през последните три години непрекъснато увеличават техните възнаграждения и социални придобивки на базата на колективното трудово договаряне. Има добра производителност на труда. Примерно в металургията производителността на труда е над четири пъти по-голяма от средната за страната и това ни дава възможност да получавате по-високи доходи и по-добри придобивки, т.е. нашият стремеж е, подтиквайки, вдигайки минималната работна заплата, и аз очаквам догодина с новия размер на минималната работна заплата по браншове и по отрасли, и по предприятия, синдикатите и работодателите да договорят по-добри заплати.

Добре, със заплатата имате аргументи. С пенсията обаче, пенсиите... в. „Сега” твърди под главата си тази седмица, че в проектобюджета на НОИ било признато, че увеличението от 9,3%, планирано следващата година, всъщност е 5,9%, като покупателна възможност спрямо 2012 г., а ако се вземе натрупаният преди това... натрупаната преди това инфлация, ръст всъщност няма. Позовават се на мотивите на самия Национален осигурителен институт да предложи това увеличение.

Масовите пенсии, т.е. 85% от всички пенсии се увеличават от 1 април догодина с 9,8%. Тук нямам предвид само пенсиите за старост, тук имам предвид и всички допълнителни пенсии, които получава даден човек, инвалидни пенсии, вдовишка добавка, наследствени пенсии и т.н. Освен това вдигаме и социалната пенсия за старост от 100 на 110 лв. от 1 април догодина, което автоматично вдига и социалната пенсия за инвалидност, социалната пенсия за военноинвалидите, за гражданските инвалиди и за личните пенсии, т.е. ние с минималната пенсия, знаете, тя беше 136 лв., после стана 145 лв., сега от 1 април ще стане 150 лв., т.е. ние... аз пак казвам, това беше възможност, това са близо 600 млн. лв. допълнително през следващата година за пенсии. Направихме всичко възможност и в същото време намаляваме дефицита догодина с около 6-7 млн. лв., т.е. ние не увеличаваме дефицита в осигурителната система. Ние мислим и за следващите поколения, и за следващите години, за да има възможност системата да бъде по-устойчива и всяка година след следващата да има възможност за увеличаване на пенсиите. Това е много важно, но ние не можехме да ги вдигнем тези пенсии досега, защото просто щяхме да задълбочим дефицита и следващите, които ще дойдат след нас да управляват, те щяха да се сблъскват със същите проблеми.Ние не искаме да постъпваме така. Ние искахме да постъпим честно. Направихме една визия за пенсионната реформа до 2020 г. Всяка година се вдига стажът и възрастта за пенсиониране с по четири месеца. Вдигнахме с две години условията за пенсиониране за военни и за полиция миналата година, стажът. Сега тази година от 1 януари благодарение на министър Ангелов се направи сериозна реформа и при тях има пределна възраст вече за военните. Дадохме бонус на хората да останат колкото се може по-дълго на пазара на труда, като увеличихме от три на четири процента за всяка година бонус, когато са останали на работа преди... когато са навършили условията за пенсиониране и не са се пенсионирали. Тоест ние разположихме така нещата, че 2014, 2015, 2016 до 2020 г. непрекъснато този ефект от реформата ще става по-голям и ще има възможност хем да се намаляват дефицитите, хем да се увеличават пенсиите. Ето това е, което направихме, то не е малко.

Трябва ли България да има задължително допълнително пенсионно осигуряване в частни пенсионни фондове? Този въпрос се извади отново на дневен ред преди няколко седмици в това студио. Министърът на финансите, той не харесва частните пенсионни фондове, общо взето говореше да им се вземе допълнителното задължително пенсионно осигуряване. Седмица по-късно тук остро реагираха от Асоциацията на пенсионните фондове. Вашата позиция каква е? Грешно ли подреди България пенсионната си система?

Това са лични партиди на хората. Това са лични партиди на хората, как ще се вземат тези лични партиди на хората? Ще ни осъдят. Аз мисля, че България има един много добър пенсионен модел, тристълбов пенсионен модел. Ако има проблем някъде в него, то е в професионалното пенсиониране за работещите първа и втора категория труд. Знаете, че след 1 януари 2015 г. тези фондове ще трябва да плащат основните пенсии на хората, които работят първа и втора категория. Ако трябва да има дебат, трябва да бъде там, и то не сега, а през следващата година. Така че тристълбовият модел в България в момента е добър. Вижте, това са други пари. Това са други пари в пенсионните фондове, в частните пенсионни фондове. И това, че дадена година доходността от тях е по-ниска била, това не означава, че през следващите години тя няма да бъде по-голяма. И нещо друго много важно: универсалните частни пенсионни фондове, където хората, родени след 31 декември 1959 г., се осигуряват в тях, най-рано след 8 до 10 години ще почнат да плащат пенсии. Така че емоционални изказвания не бива да има според мен на тази тема. Всичко трябва да бъде направено на много добри актюерски разчети...

Сега идва време за избори. Хората, които ще гласуват... много хора казват, че нямат значение програмите, обаче тези, които ще гласуват например за ГЕРБ, трябва да знаят как ще бъде изградена пенсионната система. Вие казвате, че правилното е да продължи така, както е изградена в момента. Министърът на финансите казва, че иска да я промени и да махне частните пенсионни фондове. Сега някак си очевидно е, че не може и двамата да сте от една партия кандидати.

Аз казах къде трябва да има допълнителна реформа, единствено в професионалните пенсионни фондове. Там според мен е проблемът, не в универсалните, а в професионалните.

Енергийните помощи. Вчера имаше впрочем спор дали има достатъчно дърва, спор, който изнесе вашият колега министърът на земеделието. Колко хора са на енергийни помощи в България? Следващият ни разговор ще е за енергетика - за газа, с шефа на Български енергиен холдинг.

Над 220 000 човека ще получат енергийни помощи.

Повече или по-малко стават през тия години на управление?

Съвсем малко повече спрямо миналата година. Искам да отворя една голяма скоба: във връзка с увеличението на енергията от 1 юли тази година ние увеличихме с толкова и размера на тази помощ за енергийно подпомагане, която стана 328 лева. Така че смятам, че по този начин подпомагаме действително тези домакинства, които имат ниски доходи, и чрез енергийните помощи ние ще ги подпомогнем в есенно-зимния период. Освен това искам да кажа, че ние вече четвърта година продължаваме дейността на социалните трапезарии, които разкрихме преди три години и половина, и в момента има над 135 трапезарии, където около 10-11 000 човека всеки ден получават топла храна.

Вие делите ли кметовете по партийна линия? Сигурно сте проследил този дебат тази седмица, чий е кметът на Съединение - на БСП ли, от които е избран, или на ГЕРБ, които го били канили и той се бил съгласил да стане от тях?

Кметовете никога не ги деля и те могат да го потвърдят това. По всяко време, който ми се обади по телефона, аз съм му вдигал телефона. Когато ходя някъде по местата, задължително се срещам с кметовете, независимо кой от коя партия е. И ще ви кажа и защо го правя това. Защото вие си спомняте, че аз бях...

Вие бяхте кмет на Враца. Бяхте по времето, когато БСП управляваше.

Да. И аз бях кмет на Враца, когато управляваше тройната коалиция, и аз трябва тогава да ви кажа, че от всички излишъци, които те акумулираха и раздаваха на своите кметове от БСП, Враца не получи нищо. И всички тези кметове от ГЕРБ, които бяха, не получиха нищо. Тоест те лишиха общността и хората във Враца от допълнителни средства. Сега казват Враца и Северозападна България били най-бедни. Ами вие четири години ги лишавахте от това. И затова аз никога няма да деля кметовете, защото ние не можем заради кметовете да лишаваме хората. Напротив, ние доказваме, това, което правим в политическа партия ГЕРБ и в цялото правителство, че искаме да обединим усилията на местната власт с държавната власт, за да има повече придобивки за хората. Това е много важно.

Какво ще кажете на тези, които след час и 20 минути ще се съберат на площад „Св. Александър Невски”, за да... вижте символа, БСП вече се събира на площада, на който се събираше комунистическата опозиция, но това само между другото, та какво ще кажете на тези, които ще протестират под мотото - да сложим точка на катастрофата ГЕРБ.

Това е част от демокрацията, за която сме се борили 23 години - да може хората свободно да изразяват това, което мислят. Така че това е тяхно право, да правят каквото си искат. Искам само да кажа следното нещо, правителството, и в частност Министерство на труда и социалната политика, всеки ден е при хората, всеки ден е при общините и всичко това, което правим, което ще проличи след... през следващите месеци и през следващите години, го правим, за да може хората да живеят по-добре - и за пазара на труда, и за младите хора, и за подпомагане на най-уязвимите хора, лични асистенти... трябва да ви кажа, че догодина ще имаме 17 000 лични асистенти по оперативната програма „Човешки ресурси” и по Националния план по заетостта. За сравнение, по време на тройната коалиция, в излишъци, милиарди излишъци, и в състояние, когато имаше икономически подем, имаше 12 000 лични асистенти. Сега в икономическа криза, за това, че използваме все по-добре средствата по ОП „Човешки ресурси”, догодина ще имаме 17 000 лични асистенти, които ще обслужват над 35-40 000 хора с увреждания по домовете. Ето, това правим и се мъчим ежедневно колкото можем в тази тежка икономическа криза, пак повтарям, да бъдем полезни на хората.