Красимир Каменов: Държавата печели от промените в закона за горите
Красимир Каменов: Държавата печели от промените в закона за горите / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Красимир Каменов: Държавата печели от промените в закона за горите
48821
Красимир Каменов: Държавата печели от промените в закона за горите
  • Красимир Каменов: Държавата печели от промените в закона за горите

Държавата не просто няма да загуби, тя ще спечели от промените в закона за горите, които облекчават строежа на влекове и лифтове в планините. Това коментира в интервю за Дарик заместник изпълнителният директор на Изпълнителната агенция по горите инж. Красимир Каменов.

Какви са причините за предложените промени в закона и какво е смущавало инвеститoрите в първоначалния му вид, ето какво каза Каменов пред Дарик:

Вашият коментар за промените в закона за горите, които касаят зимния туризъм и ски-пистите в България?

Както знаете, тази промяна я направихме, тъй като режимът относно изграждането на ски-пистите, сега действащият закон, който беше приет през март и влезна в сила през април, е изключително рестриктивен, дори невъзможен. Процедурата беше невъзможна за изграждане на ски-писти. Давам ви веднага примера с природен парк „Витоша” и проблема с „Витоша ски”. Законът един път позволяваше промяна на предназначение за изграждане на ски-писти, такава процедура, каквато се искаше за изграждане на ски-писти и лифтове, а в същото време казва, че се забранява промяна на предназначение с държавна публична собственост, каквато собственост е на територията на парк „Витоша”, тъй като той е защитена територия по закона за защитените територии и това е една невъзможна процедура. Така че ние предложихме промени, за да има една възможна процедура, а в същото време по отношение на разрешителния режим и на провеждане на тази процедура тя се извършва по един и същи ред. Например и в двата случая се иска да има одобрен подробен устройствен план за промяна на предназначение и за право на строеж и освен това оценка за въздействие върху околната среда, екологична оценка. Така че са абсолютно същите необходими документи, каквито трябват за промяна на предназначението, такива са и за правото на строеж. Затова и в тези изменения, които предлагаме в закона, е изграждането на ски-писти да бъде право на строеж и съответно стъпките на стълбовете, на лифтовите съоръжения те също да се учредява право на строеж.

Знаете за тезата на еколозите и всички онези организации, които обявиха, че държавата ще загуби пари от премахването на таксите за право на строеж.

Това не е вярно. Аз на няколко пъти чух това нещо и съответно на няколко пъти обяснявам на цялото общество и на журналистите, че това не е така. Тъй като тази цена, която се заплаща като такса, дали е за промяна на предназначение или за учредяване на право на строеж, тази цена се определя от независим оценител съгласно наредба за определяне на цените в горските територии, която е приета от Министерския съвет и публикувана в Държавен вестник на 16 август. И там цената за промяна на предназначение и цената за учредяване право на строеж е една и съща, по един и същи начин се изчислява, така че за едни и същи имоти цената е една и съща, без значение дали процедурата е промяна на предназначение, дали е учредяване право на строеж. Само че когато имаме промяна на предназначение, задължително инвеститорът, заитересованото лице трябва да стане и собственик на имота, което означава, че държавата трябва да продаде земята. А при право на строеж това го няма, само се учредява право на строеж, плаща се същата такса, но държавата запазва правото си на собственост. И ако едно право на строеж е учредено за 10-20 или 30 години, след като изтече този период, тези права се погасяват, вече инвеститорът няма права върху земята, тя е си е държавна и ако иска да продължи този срок, трябва да започне нова процедура и да заплати още веднъж такава цена. Така че напротив, държавата печели, защото не губи собствеността, а остава държавна, в същото време получава същите средства за учредяването на право на строеж.