Ще правят анализ за концесиониране на спирките в София
Ще правят анализ за концесиониране на спирките в София / снимка: Sofia Photo Agency, архив

Ще започне анализ за концесиониране на спирките в София, като за него ще се ползват 100 000 евро, като част от проект за интегриран градски транспорт в столицата. Това заяви Цветан Цолов от Центъра за градска мобилност, на обучителен семинар по темата в Банско. Само 860 от 2500спирки имат навеси, като повечето са в лошо състояние, отчете още той.

Проектът се финансира по Оперативна програма „Регионално развитие", крайната му стойност е 55 млн. евро - безвъзмездно финансиране и 7,5 млн. евро - национално съфинансиране. Първоначално се предвиждаше спирковите компекси да бъдат изграждани със средства от проекта, но този вариант не беше приет.

Сред другите дейности по проекта е внедряване на интегрирана система за управление на трафика на 20 кръстовища. Това са приоритетно тези, през които преминават най-много превозни средства - 750 такива ще имат ITS оборудване. Чрез него приближаващото средство подава сигнал, който достига до светофарната уредба, която му дава зелен сигнал за преминаване. Такива системи се ползват за линейки, полицейски коли, коли на пожарната. Допълнително бяха дефинирани 7 кръстовища, на които да има различни разширявания, бус ленти и др. По тази част от проекта ще се вложат 5,4 млн. лв.

Сред другите дейности е поставянето на 600 електронни информационни табла по спирките. Размерът на инвестицията е 1 млн. лв. В момента в София има 100 такива табла.

По проекта се предвижда и подновяване на подвижния състав чрез закупуване на 50 нови 18-метрови съчленени тролейбуса, за което ще се инвестират 33 млн. евро. В момента в София се движат 30 нови тролея по линиите 11 и 4, но останалите 120 тролея са над 20-годишни „Икаруси", обясни Цолов.

По проекта ще се финансира с 14,5 млн. евро и удължаването на трамвайна линия 18 от семинарията до „Дървеница". Ще се направят 4,6 км. трамвайна линия, като тя ще има връзка и с метростанцията „Г. М. Димитров". По проекта ще се финансира и рехабилитация на трамвайното трасе по бул. „България", тъй като то е едно от тези в най-лошо състояние и намалява скоростта на линия 7, която минава оттам. Това обясни още Цветан Цолов. Ще се рехабилитира и подмени релсовият път и контактната мрежа, като по спирките по маршрута ще се поставят и електронни табла.