За жилищата, сиренето и .......доверието
За жилищата, сиренето и .......доверието / снимка: Sofia Photo Agency

Едно мнение на хора от бранша на недвижимите имоти предизвика много коментари и реакции през седмицата. Шефове на строителни компании заявиха, че заради кризата, моментът за купуване на имот е изключително подходящ. Ръководителите говориха за доверие, за възможностите пред клиентите сега и.т.н. Дали са били искрени, това може само да се гадае.

 

Потребителите, а и дребните инвеститори обаче явно не повярваха на посланията и отвърнаха с канонада от критики: „Няма кой да купува насред криза, няма кредити, защо тези експерти не започнат сами да купуват и да подкрепят пазара, се питаше най-често”.

 

В чест на истината, поне един от присъствалите шефове на имотни фирми, каза нещата такива, каквито са: кризата се усеща навсякъде, доверието между отделните участници на пазарите е нарушено, както например е при производителите на хранителни стоки, посочи той.

 

А именно доверието се връща най-трудно. Веднъж загубено, ако си нямаш работа върви го възстановявай.

 

Много ще ми бъде интересно какви данни ще изкарат българските млеко- и месопреработватели, след като някои от тях станаха ясни с алхимичните си способности. И колко време ще бъде нужно да се възстанови пазарът. Отделна тема е, че страдат и читавите фирми, но паниката не прощава. Покрай сухото гори и мокрото.

 

Горе-долу също е и при строителството. Наред с утвърдените се навъдиха и велики предприемачи, които хал хабер си нямат от управлението на един проект. И започнаха едни печалби от 200% и нагоре.

 

Сега обаче стана тегаво. Банките резнаха кредитите, вдигнаха лихвите, а хората остават без работа. Покупката на телевизор става проблемна, за кола да не говорим, а за жилище е почти абсурдно да се говори. По официални данни на статистиката средният квадратен метър в София през последното тримесечие на миналата година е бил 2 373 лв. при средна работна заплата от 550 лв. Това са над 140 000 лева за едни 60 квадрата. Защо ли  имам спомени за 35 000 или 40 000 евро за малък апартамент в Берлин.

Да не говорим и за продукта, който се продава.

 

Е, всичко се връща на този свят. Сега инвеститорите почти го обърнаха на хленч и ще трябва първата стъпка да бъде от тяхна страна, както искат, така да го разбират. И тепърва всички, които са мислели по-андрешковски във всички браншове, ще го разбират. И никога да не забравят до какво води сиренето менте и скъпото и лошо строителство.