Търговци и свещеници купуват китайски икони от онлайн магазини срещу 1.60 лева бройката. Толкова струва миниатюрно изображение с двустранна лепенка за окачване в автомобил или на хладилник. Впоследствие обаче ги продават за поне 2,50 лева в магазинчетата при храмове, манастири и сергии в курортите. Същата е практиката и с по-големи икони и изрисуваните домашни минипараклисчета от глина или порцелан, които заливат сергиите, установи проверка на „Монитор”.
Така на практика мнозина нашенци се кръстят вкъщи пред икони, които нямат нищо общо с автентично изработените от майстори-зографи и дърворезбари.
По тази схема се търгуват и броеници за ръце, които от няколко месеца за по-евтино се произвеждат от найлонови оплетени във възелчета лентички.
Автентичните нанизи са от памучни и вълнени конци, обработени по специална технология, за да не се разтягат при ползване, припомнят монаси. До неотдавна те се внасяха от манастирите в Атон. За да не плащат за транспорт и мита обаче, ловки търговци вече ги поръчват на китайски работилници, като не държат материалът да бъде автентичен. И независимо, че една китайска броеница им излиза не повече от 2 лева, в църковните магазини и павилионите по сергиите те се търгуват за 5-6 лева.
За да се противодейства на тоталния внос на сувенири ментета, в най-големия етнографски музей у нас - „Етъра” организират Панаир на музейните сувенири, който ще се проведе за първи път у нас през юни догодина. Идеята е на директора на културния институт доц. д-р Светла Димитрова.
Етъра посрещна 13-милионния си посетител (СНИМКИ)
По думите й подобна сбирка е повече от наложителна, защото страната ни е буквално залята от ментета с щампата „Made in China”, а оригиналните изделия на нашите майстори остават невидени от туристите.
„Има огромна ниша, но се прави твърде малко тя да бъде освободена от китайските стоки. При нас, в „Етъра“, сме въвели изключително строг подбор на изделията, които предлагаме както в дюкяна си, така и в щандовете на 14-те майстори, които работят под наем. Държим сувенирите да носят дъха на българското, да бъдат в издържани в родната традиция. Дори за елементарните магнитчета, които масово се купуват от посетителите искаме от производителите им надписите да са на кирилица, а сюжетите на снимките да бъдат от България“, коментира доц. Димитрова.
По нейни наблюдения масовият турист у нас харчи от 2 до 10 лв. за сувенир, което е в пъти по-малко от парите, които се разменят в аналогични музеи по света.
В същото време Самоводската чаршия във Велико Търново се е превърнала в царство на фалшификатите, посочва изданието.
Наред с десетината стари занаятчийски дюкяни, в които се продават произведени ръчно и на място предмети от бита на българина, на чаршията са се настанили двойно повече търговски обекти, отрупани с преспапиета, ключодържатели, отварачки и дори мускалчета с „розово масло”, които акостират на Чаршията направо от корабите, идващи от Азия.