Над 350 уловки в договорите за бързи кредити
Над 350 уловки в договорите за бързи кредити / снимка: Sofia Photo Agency, архив

Над 350 неравноправни клаузи в договори на фирми за бързи кредити е открила при проверки Комисията за защита на потребителите (КЗП), съобщи председателят ѝ Димитър Маргаритов.

Експерти ги определят като "уловки" , които поставят потребителя в неизгодна ситуация, пише „24 часа". Те могат да се крият в общите условия, допълнителните споразумения и въобще във всеки текст.

Успяват ли българите да връщат бързите заеми

„Резултатите от проверките на инспекторите са много важни у нас, и то точно сега, тъй като според проучвания всеки пети българин тегли кредит, за да посрещне Коледа и Нова година. Всеки втори пък купува подаръците през декември. Проверени са споразуменията и общите условия към договорите на 45 фирми за бързи кредити, а КЗП е наредила неравноправните клаузи да бъдат отстранени", съобщава още шефът на комисията.

Почти половината от дружествата - 21, са ги премахнали, без да е нужно да се завежда иск в съда.

За 17 от фирмите сроковете все още не били изтекли, като се очаква и те да прецизират клаузите. Срещу 6 от дружествата обаче ще бъдат предявени искове заради отказа им доброволно да отстранят неравноправните си клаузи.

Заобикалят ли закона фирмите за бързи кредити

"Много често търговците се изкушават да включват в общите условия клаузи, които правят кредитите предсрочно изискуеми, и то при неизрядност към трети лица, което е недопустимо", обясни Маргаритов.

Например някои кредитори слагали условия да се плащат редовно сметките към мобилни оператори. И кредитът можел да стане предсрочно изискуем, ако потребителят е длъжник към такава компания.

В други случаи кредитор изисквал от клиентите да платят лихвите до края на периода, а не само тези за времето, в което ползват заема. "Категорично потребителят не може да се поставя в подобно положение спрямо търговеца и да плаща нещо, което не дължи", обясняват от КЗП.

КЗП забрани на фирма за бързи кредити да иска незаконни лихви от клиентите си

Търговците опитвали чрез общите си условия да включват и различни такси. Например потребители били задължавани да заплатят за това, че са били уведомени по телефона, че закъсняват с погасяването на месечната вноска. В закона за потребителския кредит обаче е записано, че се забранява събиране на такси и комисиони за действия, свързани с усвояването на кредита и с управлението му.

Установени са и случаи, в които търговци правят опит за ограничаване на автономията на договаряне на клиентите им с трети лица, ако това би влошило финансовото и икономическото им състояние. „Друг е въпросът, че преценката за това кога и как се влошава финансовото и икономическо състояние на един кредитополучател, също в част от анализираните от нас клаузи, е обтекаемо формулирано и чисто субективно като преценка", обясни Маргаритов.

Ако фирмите откажат да поправят условията си, КЗП доказва в съда, че тези условия са невалидни. Следващата стъпка обаче е потребителите, засегнати от клаузите, да съдят фирмите за възстановяване на сумите.

"Те могат да бъдат лесно осъдени, когато имат влязло в сила съдебно решение, че клаузите са нищожни", смятат експертите от КЗП.

Договорът за бърз кредит може да се развали до 14 дни след сключването му, обясняват от КЗП.