"Механично въздействие" отвън върху руския самолет, катастрофирал в събота в Египет, е "единствената обяснима причина" машината да се разпадне във въздуха, както сочат изводите на руския Междудържавен авиационен комитет. Това заяви пред журналисти Александър Смирнов, зам. генерален директор на превозвача - компанията "Когалимавиа", извстна и под името „Метроджет", съобщи Интерфакс.
"Няма такова съчетание от откази на системи", което би дало същия ефект, увери той. Евентуална разхерметизация на корпуса не може сама по себе си да доведе до катастрофа - в такъв случай пътниците и екипажът си слагат кислородни маски, самолетът намалява височината и ако трябва, извършва аварийно кацане, обясни Смирнов.
Кремъл не изключва нито една от версиите за падането на самолета
Шефът на "Росавиация" Александър Нерадко обаче нарече изявленията на "Когалимавиа" за външно въздействие на самолета "преждевременни и необосновани".
Той каза още, че разшифроването на записите от черните кутии ще започне в Египет, след като там пристигнат представители на всички участници в международното разследване. Египетските власти разполагат със съответното оборудване, посочи Нерадко.
Руският самолет се е разпаднал в небето над Египет
Нерадко добави, че външното състояние на обвивките на двете черни кутии е задоволително. В Кайро вече са пристигнали и представители на авиокомпания "Когалимавиа", които ще помогнат за идентифициране на гласовете на членовете на екипажа в записите. Информиран източник на Интерфакс в Кайро съобщи, че ако състоянието на записите се окаже добро, това може да отнеме от един до няколко дни.
Самолетът не е бил ударен отвън и пилотът не е подал сигнал за тревога преди той да изчезне от радарите, съобщи Ройтерс, цитирайки източник от комисията, която анализира записите от черните кутии. Източникът отказа да даде повече подробности, но се позова на предварително проучване на записите от намерените черни кутии.
Версията самолетът да е бил свален от "Ислямска държава"
Робер Галан, френски експерт по въздухоплаване, писал за историята на авиокатастрофите, заяви, че версията самолетът да е бил свален от "външно въздействие", сочи към две възможности - бомба или саботаж. Той допълни, че анализът на черната кутия няма да потвърди нито версията за бомба, нито за саботаж, защото записва само разговорите на пилотите и технически данни. Галан смята обаче, че разследващите ще узнаят до 48 часа дали самолетът е свален от бомба, защото по отломките ще има следи от експлозиви.
Директорът на националното разузнаване на САЩ Джеймс Клапър заяви, че не изключва версията самолетът да е бил свален от "Ислямска държава", предаде Асошиейтед прес.
"Не разполагаме с никакви конкретни доказателства за участие на терористи", заяви Клапър, но отбеляза, че "Ислямска държава" има значително присъствие на египетския Синайски полуостров. Попитан дали групировката разполага с капацитет да свали пътнически самолет, той отговори: "Малко вероятно е, но не бих го изключил".
"Ислямска държава" твърди, че е свалила руския самолет в Египет
Същевременно британският военен анализатор Пол Бийвър отхвърли твърденията на „Ислямска държава", че е свалила руския самолет, тъй като "екстремистите нямат средства, с които да улучат самолет на такава височина". "Ислямска държава" няма ракетни системи - като руските Бук - способни да улучат самолет на височина 10 000 метра, уверен е Бийвър.
"Това е много сериозно техническо средство и аз не мисля, че те разполагат с подобна усъвършенствана техника". Според Бийвър такава система "изисква много добре обучени хора и интегрирана мрежа за противовъздушна отбрана. Няма как да сте в превозно средство и да изстреляте ракета".
Освен това Синайската пустиня е стриктно наблюдавана от разузнавателни агенции и ако е била изстреляна ракета, тя е щяла да бъде забелязана, добави той пред АП.
Обяснението на превозвача "Когалимавиа" машината да се разпадне във въздуха
Александър Смирнов, зам. генерален директор на "Когалимавиа", е категоричен, че самолетът е бил във "великолепно техническо състояние", посочва Франс прес. Същото заяви и зам. генералният директор Виктор Юнг. Екипажът "вероятно (. . .) изцяло е изгубил работоспособност" и не е могъл да сигнализира за бедствие - така обясни колега на Смирнов и Юнг липсата на опити за връзка с наземните служби по време на аварийната ситуация. Според Виктор Юнг, през последните секунди самолетът е бил "в неуправляем полет, не е летял, а е падал", вероятно защото е получил "значителни повреди в конструкцията". Не е имало нито един опит да се осъществи връзка и да се докладва за аварийната ситуация, потвърди той.
В авиацията по принцип има проблеми с горивото, но в най-лошия случай те биха довели до спиране на двигателите - не и до разрушаване на самолета във въздуха, допълни Юнг.
Системните проверки изключват възможността в конструкцията на еърбъса, катастрофирал в Египет, да е имало пукнатини, дължащи се на умора на материала, заяви друг зам. генерален директор на авиокомпанията - Андрей Аверянов.
За последен път такава проверка на въпросния самолет е правена през март 2014 г. А проектантите прилагат определени "норми, които гарантират, че в интервала между прегледите нито една пукнатина от този род не може да се развие до критичен размер", подчерта Аверянов.
Черните кутии на падналия руски самолет са леко повредени
Черните кутии на катастрофиралия самолет са в добро състояние, заяви за ТАСС след оглед на самописците руският министър на извънредните ситуации Владимир Пучков, който е в Египет. В огледа участва и шефът на федералната служба за гражданско въздухоплаване "Росавиация" Александър Нередко.
Няма статистически данни, сочещи, че по-старите машини катастрофират по-често, заяви на пресконференция Кирил Янков, председател на руския Съюз за защита на правата на пътниците. Една катастрофа с човешки жертви се пада средно на 1,2 милиона полета, каза той.
Самолетната катастрофа в Египет е най-голямата в историята на руската авиация
По-рано депутатът Владимир Гутеньов предложи законова забрана да се използват в Русия самолети, по-стари от 15 години. Еърбъсът на "Когалимавиа" бе на възраст над 18 г., напомня ТАСС.
Всеки от седемте членове на екипажа, загинали наред с 217-те пътници, е бил застрахован в руската фирма "Алианс" за 100 000 рубли. Сумите ще бъдат изплатени максимално бързо на роднините на жертвите, заяви за ТАСС пресслужбата на застрахователната компания.
Еърбъсът се разби на Синайския полуостров в събота сутринта, 23 минути след излитането си от Шарм ел Шейх за Санкт Петербург. Загинаха всичките 224 души на борда - повечето руснаци, четирима украинци и един беларусин.
В същия ден египетското крило на джихадистката групировка "Ислямска държава" заяви в Туитър, че е отговорна за катастрофата. Руският министър на транспорта Максим Соколов обаче определи информацията като недостоверна.
Източник: БТА